تعداد مخاطبان سینما در سال ۱۴۰۱ با وجود افزایش حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی فروش، از نظر تعداد مخاطب به هفت سال قبل برگشته است.

چارسو پرس: سال ۱۴۰۱ که با روزهایی خاص برای سینمای ایران همراه بود، زمان مناسبی است تا برخی آمارها در یک دهه گذشته بررسی شوند و یکی از قابل توجه‌ترین آن‌ها میزان مخاطب و فروش سینما است. همه‌گیری ویروس جدید کرونا، رشد فعالیت پلتفرم‌های خانگی و نیز برخی رویدادهای اجتماعی مانع‌ساز، ازجمله عوامل موثر بر میزان مخاطب سینما در ماه‌ها و ۳ سال اخیر می‌تواند در نظر گرفته شود.

امیرحسین علم‌الهدی - کارشناس فرهنگی و سینما - که در ماه‌های گذشته در گفت‌وگوهایی با ایسنا بر تغییر روش‌ها برای بهبود شرایط و جلوگیری از ادامه رکود گیشه سینماها تاکید داشت، در یک بررسی آماری، وضعیت سینما را در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱ تحلیل کرده است.

او با تاکید بر اینکه جدول آماری از این وضعیت به اندازه کافی گویا است، بیان می‌کند که میزان مخاطب در سال ۱۴۰۱ بازگشت به سال ۱۳۹۴ است.

وی اضافه می‌کند: فروش سینما در سال ۱۴۰۱ به مدد افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بلیت نسبت به سال ۱۳۹۸ (قبل کرونا) ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش داشته، هر چند افزایش قیمت بلیت طی این سال‌ها، نگاه از عارضه‌ی جدی اقتصاد فرهنگ دارد که البته در کنارعارضه‌های بی‌شمار  اقتصاد کلان جامعه هرسال شاهد افزایش سالن‌های سینما هستیم.

علم‌الهدی با بیان اینکه «همچنان اثرات کرونا بر کاهش صندلی سینماها از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۱ را شاهد هستیم» گفت: در سال ۱۴۰۲ بیم آن را دارم که به آمار مخاطب سال ۱۳۹۲ برسیم، چنانچه بر همین آداب حکمرانی در سینما اصرار ورزیم.  

عقب نشینی ۷ ساله مخاطبان با وجود افزایش فروش 

 این کارشناس سینما اطلاعات جدول بالا را براساس گزارش سالیانه معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی کشور و نیز سامانه مدیریت و فروش سینما (سمفا) تا تاریخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ گرداوری کرده است.


منبع: خبرگزاری ایسنا