قطب‌الدین صادقی، نمایش «عزیز شنگالی» را روایت عاطفی خود از مرگ کودکی به نام عزیز در جریان یورش داعش به شمال عراق معرفی می‌کند.

چارسو پرس: قطب‌الدین صادقی که در بخش میهمان این دوره از جشنواره حضور دارد، درباره نمایش «عزیر شنگالی» گفت: «این نمایش را می‌خواستم به صورت میدانی اجرا کنم، اما با توجه به این‌که 61 بازیگر دارد و سرمای زمستان گروه را دچار مشکل می‌کرد، با پیشنهاد اردشیر صالح‌پور برای حضور در بخش میهمان جشنواره تئاتر فجر، موافقت کردم.»

او درباره داستان نمایش «عزیز شنگالی» توضیح داد: «این اثر برگرفته از یک داستان واقعی است. عزیز، کودکی پنج ساله که بر اثر یورش داعش به منطقه شنگال عراق آواره می‌شود، پس از دور افتادن از خانواده‌اش و پنج شبانه روز آوارگی در بیابان‌ها، از فرط تشنگی و شدت آفتاب کور می‌شود و در نهایت جان خود را از دست می‌دهد.»

این کارگردان با اشاره به این‌که «عزیز شنگالی»، اثری بی کلام است، ادامه داد: «این نمایش، کلام و دیالوگ ندارد و اثری همراه با موسیقی، حرکت و تصاویر گروهی است. این نمایش، یک تراژدی جان گداز را از زاویه دید کودکان و زنان جنگ زده روایت می‌کند.»

صادقی درباره انگیزه خود برای اجرای این نمایش توضیح داد: «به اعتقاد من، بزرگ‌ترین ستم‌دیدگان جنگ، زنان و کودکان هستند. این نمایش، تفسیری کاملاً عاطفی و زیبا شناسانه از مسائل روز انسانی ماست. مگر می‌شود فاجعه‌ای چنین بزرگ که ضد دین و ضد بشریت است، به دست داعش رخ دهد و ما با آن مقابله نکنیم. »

سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری اردشیر صالح‌پور از یکم تا 12 بهمن ماه 93 برگزار می‌شود.