در هفته گذشته محمدحسین مهدویان که اغلب با آثار ارگانی در گیشه شناخته می‌شود، نسبت به رد درخواست پروانه ساخت دو فیلمنامه‌ خود اعتراض کرد و از ادبیاتی استفاده کرد که بیشتر در گروه خونی اپوزیسیون تا یک فیلمساز مورد حمایت نهادهای فرهنگی نظام دیده می‌شود. اما چرا این دو فیلمنامه رد شد؟

چارسو پرس: در هفته گذشته محمدحسین مهدویان که اغلب با آثار ارگانی در گیشه شناخته می‌شود، نسبت به رد درخواست پروانه ساخت دو فیلمنامه‌ خود اعتراض کرد و از ادبیاتی استفاده کرد که بیشتر در گروه خونی اپوزیسیون تا یک فیلمساز مورد حمایت نهادهای فرهنگی نظام دیده می‌شود. اما چرا این دو فیلمنامه رد شد؟

فیلمنامه «مطرود» با اقتباسی از رمان بیگانه آلبر کامو بود که به دلیل اختلاف فرهنگی و محتوای آن از سوی سازمان سینمایی رد شد و مهدویان که گمان کرده بود مشکل از تهیه‌کننده است، با تغییر تهیه‌کننده این‌بار به تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری برای ساخت یک کمدی سیاه به نام «شیرینی بله برون» درخواست پروانه ساخت داد. ماجرای این فیلمنامه داستان خانواده‌ای است که برای خرید شیرینی بله برون به مبلغ سیصد هزار تومان پول ندارند و مجبور به دزدی فرش مسجد می‌شوند!

این فیلمنامه به دلیل سیاه‌نمایی و رواج ناامیدی رد شد. مدیران سینمایی پیش از این گفته بودند که برخلاف دولت قبل، به فیلم‌هایی مجوز ساخت می‌دهند که در پروانه نمایش توقیف نشوند و از طرفی سینما باید رواج دهنده حال خوب و امید باشد، نه بازی با روان جامعه.


منبع: ستاره سینما