در سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر فجر نمایشنامه‌های ایرانی حضور چشمگیری دارند، اما مشخص نیست با توجه به تاکیدات دبیر جشنواره در فراخوان، این حضور به دلیل تمایل و علاقه هنرمندان است یا برای پذیرفته شدن آثارشان!

 

چارسو پرس: ایسنا: نگاهی گذرا به نمایش‌های بخش صحنه‌ای جشنواره‌ی سی‌و‌سوم تئاتر فجر، حاکی از تعداد زیاد آثاری است که نمایش‌نامه‌ی آن‌ها بدون اقتباس از اثری خارجی و توسط نویسندگان ایرانی به نگارش درآمده است.

این اتفاق از این جهت می‌تواند خوشایند باشد که در سال‌های گذشته بر حضور و تمرکز نمایشنامه‌های ایرانی همواره تاکید می‌شد.

امسال در بخش مسابقه‌ی تئاتر ایران از بین 21 اثر، فقط نمایش‌های «کلفت‌ها» به کارگردانی دانیال نمازی با برداشتی آزاد از اثر ژان ژنه، «مکبث» به نویسندگی و کارگردانی حسین نوشیر‌ بر اساس «مکبث» شکسپیر، «نمایشگاه لودلو» به نویسندگی لند فورد ویلسن و کارگردانی مهدی ضیا‌ءچمنی، «یک ساعت آرامش» به نویسندگی فلورنس زلرز و کارگردانی سحر رضوانی که همگی جزو آثار نسل نو هستند،‌ متن خارجی دارند.

هم‌چنین در میان فهرست آثار رقابتی بخش بین‌الملل جشنواره که شامل نمایش‌های بخش مرور و میهمان هم می‌شود،‌ نمایش‌هایی که براساس متنی خارجی اجرا می‌شوند، حضور دارند که از میان آنها می‌توان به «بیرون پشت در» به نویسندگی ولفگانگ بورشرت و کارگردانی ایمان اسکندری،‌ «دیده‌بانان» به نویسندگی پیرروبرلوکلرک و کارگردانی محمدرضا خاکی، «مرگ فروشنده» به نویسندگی آرتور میلرو کارگردانی نادر برهانی مرند، «باغ آلبالو» به نویسندگی آنتوان چخوف و کارگردانی آتیلا پسیانی و «بالاخره این زندگی مال کیه» به نویسندگی رایان کلارک و کارگردانی اشکان خیل‌نژاد اشاره کرد.

در بخش تئاتر بین‌الملل، یک نکته جالب توجه اجرای نمایشی با نام «فراموشی» است که نمایشنامه ی آن توسط داریوش ربیعی نوشته شده اما به کارگردانی اسکندر اسکایف از روسیه روی صحنه می‌رود.

براساس این گزارش، در میان بیش از 80 نمایشی که در بخش صحنه‌ای جشنواره‌ی امسال اجرا می‌شوند، تنها حدود10 اثر با نمایشنامه‌ای خارجی یا برداشتی آزاد حضور دارند.

اما برخی صاحب نظران معتقدند،‌ استفاده و حضور این تعداد نمایش ایرانی در جشنواره امسال به دلیل مواردی است که دبیر جشنواره ی تئاتر فجر در فراخوان به آن‌ها اشاره و تاکید کرده است.

صالح پور در نشست خبری خود اعلام کرد که ایران فرهنگی و هویت شرقی از جمله رویکردهای این دوره از جشنواره است.

به هر حال یکی از رویکردهای مهم جشنواره تئاتر فجر در ادوار مختلف، حضور نمایشنامه‌های ایرانی برای شکوفایی و رشد هر چه بیشتر نویسندگان ایرانی در این عرصه بوده است ‌اما بسیاری از نمایشنامه‌نویسانی که در سال‌های گذشته به چهره‌ای شاخص در تئاتر تبدیل شدند و اتفاقا همین جشنواره تئاتر آن‌ها را معرفی کرد، در سال‌های اخیر به دلایل مختلف از جمله ممیزی جزو غایبان این جشنواره بودند.