کارگردان مستند «دنیای وحشی زاگرس» تاکید کرد که مسائل مالی تعیین‌کننده خط و مشی و مرزهای تولید هستند که همچون مانعی در سینما قد علم کرده و در سال گذشته نیز محسوس بوده‌اند.

چارسو پرس: فرشاد افشین‌پور، تهیه‌کننده و کارگردان مستند «دنیای وحشی زاگرس» که در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به نمایش درآمد و توانست جایزه بهترین تصویربرداری این جشنواره را دریافت کند، درباره وضعیت سینمای مستند در سال ۱۴۰۱ گفت: مسائل مالی در دنیای مستند و به‌طور کلی تولید، از مسائل مهم به شمار می‌روند، اینگونه مسائل تعیین‌کننده خط و مشی و مرزهای تولید هستند که درحال حاضر همچون مانعی در سینما قد علم کرده و در سال گذشته محسوس بوده‌اند.

او ادامه داد: وقتی که در تولید با موانعی مواجه باشیم، سبک و سیاق فیلمسازی نیز تغییر می‌کند، مثلا درصورتی که برای ساخت مستند در شرایط مالی خوبی به سر ببریم، شاهد تولید خوبی نیز خواهیم بود، درغیر این‌صورت سطح کیفی مستند نیز پایین خواهد آمد. در شرایط حال حاضر کشور، مشکلات اقتصادی به شدت حس می‌شوند و به تناسب با آن‌ها سایر مسائل جامعه از جمله فیلمسازی، به‌خصوص مستندسازی با مشکل مواجه شده‌اند.

کارگردان مستند «شمال از آسمان» تاکید کرد: از دیگر مشکلات و موانع راه مستندسازی می‌توان به مدیریت منابع اشاره کرد؛ اگر مسئولان متوجه تولیدات باشند و منابع و بودجه محدود موجود را با سیاستگذاری خاصی در بحث تولید عرضه کنند، ممکن است که کفاف دهد. بعضا مسئولان ما در بخش‌های دولتی یا نیمه دولتی نگاه درستی به موضوع مدیریت منابع ندارند و همین امر باعث می‌شود که تقسیم بودجه به درستی صورت نگیرد.

افشین‌پور در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اتفاقات خوبی که برای سینمای مستند در سال اخیر رخ داد، بیان کرد: مهم‌ترین اتفاقی که در سال اخیر برای سینمای مستند رخ داد، برگزاری جشنواره فجر و «سینماحقیقت» بود که باوجود همه تحریم‌ها و کناره گرفتن‌های اهالی سینما با شکوه و عظمت خاصی برپا شد، همچنین در این راستا چهره‌های مثبت و جدیدی به سینمای مستند ایران اضافه شدند که خوشحال‌کننده است. تبدیل تهدید به فرصت هنر خاصی است که انجام شد تا فیلمسازان جدیدی به سینمای مستند و حتی داستانی راه یابند.

این فیلمساز در پایان به مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و صداوسیما پیشنهاد داد: سعی شود کارگروه یا اتاقی برای رصد فیلم‌ها و تولیدات خارجی ایجاد شود تا قبل از اکران، آمادگی رقابت با آن‌‌ها و دفاع از خود باشیم.


منبع: خبرگزاری ایلنا