در حالی که کم‌تر از دو هفته دیگر باید منتظر آغاز اکران عیدفطر باشیم، به نظر می‌رسد یکی از سخت‌ترین کارهای سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش، معرفی دومین چینش اکران سال ۱۴۰۲ در دومین عید امسال باشد.

چارسو پرس: چینش اولین اکران سال ۱۴۰۲ با موافقان و مخالفانی رو به رو شده است. موافقان معتقدند که جذب مخاطب به سالن‌های سینما با حداقل یک فیلم رکوردشکن و پرمخاطب اتفاقی است که پس از شرایط خاص جامعه در نیمه دوم سال ۱۴۰۱، قابل تأمل است و نمی‌توان از کنارش به سادگی گذر کرد. مخالفان این چینش هم می‌گویند میزان استقبال مخاطب و رقم‌های فروش آثار اساسا در حدی نیست که بتوان از این چینش و اکران نوروز به عنوان یک اکران موفق یاد کرد.

روح الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در روزهای پایانی سال گذشته متذکر شده بود که: «با توجه به تقارن نوروز ۱۴۰۲ با ماه رمضان، شرایط اکران نوروزی متفاوت‌تر از سال‌های قبل بوده و تمایل برخی صاحبان آثار به اکران همزمان با عید سعید فطر، کار چینش فیلم‌ها و رعایت تنوع مضمونی و محتوایی آثار را کمی سخت کرد که با همکاری تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان فیلم‌ها و شورای صنفی، چینش آثار برای اکران نوروز به شکلی مناسب انجام شد.» و حالا باید دید شورای صنفی نمایش و اداره نظارت سازمان سینمایی، در مقابل تمایل جدی‌تر صاحبان آثار نسبت به اکران فیلم در عیدفطر، به کدام چینش خواهند رسید.

«بچه زرنگ» که پروانه نمایش خود را اواسط اسفند دریافت کرد و این شائبه را به وجود آورد که جزو گزینه‌های اکران نوروز ۱۴۰۲ است، یکی از گزینه‌های مهم اکران عیدفطر است که چندین بار جزو گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در این زمینه قرار گرفته است. اهمیت اکران «بچه زرنگ» آنجاست که نمایش عمومی این فیلم در تداوم نمایش موفق آثار انیمیشن ۱۴۰۱ (پسر دلفینی و لوپتو) و نیز سایر فیلم‌های کودک و نوجوان، می‌تواند مخاطب خود را جذب سالن‌های سینما کند، گرچه این شانس برای انیمیشن «ببعی» حسین صفارزادگان هم وجود دارد.

یکی دیگر از گزینه‌ها، آخرین ساخته «حمیدزرگرنژاد» است که پس از بازخورد نسبتا خوب فیلم در جشنواره فیلم فجر و اهدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد نقش اول برای بازی «مجید صالحی» در این فیلم و ارزیابی کارشناسان درباره احتمال موفقیت فیلم در اکران عمومی، ناخواسته وارد حواشی ماجرای پخش تلویزیونی شد. سازندگان «شماره۱۰» از همان ابتدا دورخیز خود را برای اکران عیدفطر اعلام کرده‌ بودند. بعد از نمایش تلویزیونی این فیلم محصول بنیاد فارابی (که با ماجراهای مختلفی همراه شد و یکی دو بار خبر حذف پخش تلویزیونی فیلم از کنداکتور نوروزی رسانه‌ای شد و سرانجام در روزهای آخر تعطیلات در تلویزیون به رویت برخی مخاطبان پیگیر سیما رسید) به نظر می‌آمددیگر ماجرای اکران عمومی فیلم منتفی شده باشد اما در یکی از گفت‌‌وگوهای اخیر «ابراهیم اصغری» تهیه‌کننده فیلم باردیگر بر نمایش عمومی نسخه کامل(!) فیلم «شماره ۱۰» در عیدفطر تأکید شده است.

بنیاد سینمایی فارابی همچنین مصمم بود «کت چرمی» ساخته حسین میرزامحمدی از فیلم‌های پرمخاطب جشنواره چهل و یکم یا فیلم تحسین‌شده «سینما متروپل» ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر را در عیدنوروز اکران کند که ممکن است این اتفاق در عیدفطر رخ دهد.

این احتمال هم وجود دارد که فیلم تحسین شده دیگر بنیاد (نگهبان شب – سیدرضا میرکریمی) دو سال بعد از نمایش در چهلمین جشنواره فیلم فجر برای اکران عیدفطر مناسب تشخیص داده شود.

حوزه هنری هم می‌تواند با «در آغوش درخت» ساخته مورد توجه و دیدنی بابک خواجه‌پاشا یا «عطر آلود» ساخته هادی مقدم‌دوست فیلمی را در اکران عیدفطر معرفی کند.

از سویی به نظر نمی‌آید با روند فروش فیلم «غریب»، فیلمی در اکران عیدفطر جایگزین این فیلم شود و با این حساب اوج همچنان نماینده‌ای در اکران عیدفطر خواهد داشت. گرچه رفع توقیف از چند فیلم اکران نشده اوج شاید باردیگر نام این موسسه را سرزبان‌ها بیاندازد!

«ملاقات با جادوگر» به کارگردانی جمشید ابراهیمیان که اول در فهرست فیلم‌های نوروزی قرار داده شد و بعد اعلام شد که به دلیل سنگین نشدن وزن فیلم‌های کمدی، از این فهرست حذف شده و «بچه‌های طوفان» جایگزین آن شده، همچنان می‌توان شانس اکران عیدفطر را برایش محفوظ دانست.

«سه کام حبس» فیلم اجتماعی قابل تامل سامان سالور است که نامش از سوی پخش‌کننده‌اش به عنوان گزینه اکران عیدفطر مطرح شده است.

برخی رسانه‌ها «ویلای ساحلی» ساخته کیانوش عیاری، «قیف» ساخته محسن امیریوسفی، «انتهای باغ» به کارگردانی سیدابراهیم عامریان، «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی که جز نمایش محدود برای ارائه به اسکار، هنوز به نمایش عمومی در نیامده، «کابل، پلاک۱۰» به کارگردانی نوید محمودی و «مجوز خروج» کیارش اسدی‌زاده را هم در این فهرست قرار داده‌اند.

مدت زمان زیادی به اکران عیدفطر در سینماهای کشور باقی نمانده است و به زودی باید منتظر اعلام رسمی فیلم‌های اکران عیدفطر بود. این در حالی است که به نظر می‌رسد در کنار نمایش فیلم‌های جدید، نمایش فیلم‌‌های موفق اکران شده در بهمن، اسفند و فروردین، در سالن‌های سینما ادامه داشته باشد.