آغاز هر چه سریع‌تر اکران عمومی فیلم «پرونده‌ باز است» آخرین اثر فیلمساز فقید «کیومرث پوراحمد»، اقدامی مهم در گرامیداشت یاد این فیلمساز خاطره‌ساز خواهد بود.

پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری، علی باقری، سام قریبیان، مه‌لقا باقری. بازیگران نوجوان پویا نجفی، راشین ربی، مهبد جهان‌نوش، محمدمتین ستاری در «پرونده باز است» بازی کرده‌اند.

کیومرث پوراحمد پس از آنکه فیلمش در بخش مسابقه جشنواره امسال حضور پیدا کرد در پستی اینستاگرامی اعلام کرد به دلیل خوب نبودن حال جامعه و غمگین بودنش از فضای جامعه از حضور در جشنواره انصراف می‌دهد. علی قائم مقامی تهیه کننده فیلم در نشست خبری این اثر گفت: دوست داشتم آقای پوراحمد حضور داشتند حتی امروز هم با ایشان صحبت کردند که تشریف بیاوردند و نیامدند. ایشان پیش کسوت سینماست و حق به گردن سینما دارند. من دیدم تمایل ندارند دیگر اصراری نکردم. همه می دانند چرا ایشان نیامده! می توانم بگویم ایشان کسالت داشته ولی من گفتم یک بار به ایشان گفتم تمایل نداشتند و نیامدند. به گفته این تهیه کننده، این قصه به لحاظ زمانی در سال ۱۳۹۰ روایت می‌شود. نظر برخی دوستان این است که دوره‌ این فیلم‌های اخلاقی گذشته است اما نظر ما اینگونه نیست. این فیلم ترکیبی از واقعیت و خیال نویسنده است. در کل اگر بخواهم بگویم ۵۰ درصد براساس واقعیت بوده است.

او گفته بود: فیلمنامه این فیلم بارها توسط مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه خوانده و بررسی شده و به هیچ وجه ایرادات حقوقی و کیفری ندارد. تنها ۵۰ درصد این فیلم واقعیت دارد. باید بگویم که تایید نهایی قوه قضاییه را داریم. این فیلم در بخش خصوصی تهیه شده است. سرمایه آن متعلق به بنده است و هیچ سازمانی در تهیه آن دخیل نیست. تنها کاری که قوه قضاییه کرد، امکاناتی مانند در اختیار گذاشتن زندان بود که ما توانستیم در آن فیلمبرداری کنیم.

به نظر می‌رسد نمایش «پرونده باز است» در روزهای پیش رو، فارغ از هر نوع محاسبه و متر و معیار مرسوم، نوعی ادای دین و حفظ شأن و پاسداشت سال‌های حضور زنده‌یاد «کیومرث پوراحمد» در سینمای ایران، اقدامی مهم از سوی سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش در گرامیداشت یاد این فیلمساز خاطره‌ساز باشد.