مجید طوسی که به عنوان تهیه‌کننده و برگزارکننده کنسرت با خوانندگان مطرح پاپ دهه ۸۰ همکاری‌های جدی داشته، درباره وضعیت این روزهای موسیقی گفت: موسیقی هیچ پشتوانه و حامی دلسوزی ندارد و همین امر موجب شده گوش مردم به شنیدن آثارموسیقی با محتوایی ضعیف وسطحی امروزعادت کند و در جامعه جاخوش کنند.

چارسو پرس: بابک بیات، فریدون شهبازیان، علی معلم دامغانی و چهره‌های دیگر تنها برخی از افرادی هستند که برای کشف خوانندگان پاپ و پاپ کلاسیک تلاش کردند. حمید غلامعلی، یاور اقتداری، مانی رهنما، نیما مسیحا، مازیار عطاریان، قاسم افشار برخی از خوانندگانی هستند که در دهه هفتاد و هشتاد به واسطه گزینش مرکز موسیقی صدا و سیما و برخی نهادهای دیگر مطرح شدند. این خوانندگان و برخی آهنگسازان و نوازندگان پاپ اما با گذشت زمان و تغییر نگاه مسئولان، مخاطبان و تهیه کنندگان عرصه موسیقی، از فضای حرفه‌ای فاصله گرفتند و برخی نیز فراموش شدند و حال نامی از آن‌ها در میان نیست. در ادامه و حدودا از اواسط دهه هشتاد بود که موسیقی پاپ به مرور تغییر ماهیت داد و چند تهیه کننده موسیقی فعالیت حرفه‌ای خود را طی قرارداد با برخی خوانندگان نوظهور و نام آشنا آغاز کردند. به مرور برگزاری کنسرت‌ها از اجراهای سنتی و ایرانی فراتر رفت و خوانندگان پاپ هم در تهران و برخی شهرها روی صحنه رفتند و به اجرای آثارشان پرداختند. استقبال مخاطبان از موسیقی پاپ باعث شد وزارت ارشاد و مسئولان فرهنگی به سبک از موسیقی نگاه تلطیف شده‌تری داشته باشند. اتفاقا از همین نقطه آغاز بود که موسیقی پاپ با وجود همه تلاش‌ها به لحاظ کیفی (و نه کمی!) مسیر رو به تنزلی را پیش گرفت.

حال پس از گذشت نزدیک به دو دهه می‌توان گفت موسیقی پاپ نزولی‌ترین روند کیفی خود را می‌گذراند. در این میان تهیه کننده‌گان و کنسرت گذاران نیز با نگاه اقتصادی و بیزینسی خود صرفا به درآمد و سود فکر می‌کنند. این تفکر فردی باعث شده تهیه کنندگان در خوانندگان نوظهور به دنبال ویژگی‌های نامتعارفی باشند که موسیقی و ارتقاء کیفی آن هیچ ارتباطی ندارد.

ظاهر خوانندگان، نوع چهره و شیوه پوشش و آرایش موارد مهمی هستند که تهیه کنندگان را به انتخاب‌های غیرکارشناسانه ترغیب می‌کنند. این نوع نگاه خواه ناخواه طی سالیان طولانی سلیقه مخاطبان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. حال دیگر از آن ارکسترهای بزرگ و سازبندی‌های متنوع مرسوم در «پاپ کلاسیک» خبری نیست و با یک لپ تاپ و چند سمپل حتی بدون نوازنده هم می‌توان روی صحنه رفت. مقوله «پلی بک» یا لب زدن در اجرای زنده‌ای که مخاطب هزینه بسیاری صرف بلیتش کرده نیز موضوع دیگری است که بارها توسط خوانندگان ناکاربلد انجام شده است. با همه اینها مبالغ بلیت‌ها روز به روز رو به افزایش است تا آنجا که در سال ۱۴۰۲ در مرز هفتصد هزار تومان قرار گرفته است.

مجید طوسی یکی از تهیه‌کنندگانی است که به گفته خودش تلاش دارد در همکاری با خوانندگان شایسته و مستعد کنسرت‌های با کیفیتی را پیش روی مخاطبان قرار دهد. او فعالیت خود در عرصه تهیه‌کنندگی را دهه هشتاد آغاز کرده است. او اولین کنسرت خود را با اجرای خشایار اعتمادی در فضای باز سالن میلاد واقع در نمایشگاه بین المللی تهران روی صحنه برده است؛ اجرایی با ارکستری بیش از۲۰ نوازنده و با قیمت بلیط ۳۵۰۰ تومان!

این تهیه کننده می‌گوید: موسیقی حامی دلسوزی ندارد و همین امر موجب شده گوش مردم به شنیدن آثار امروزی عادت کند.

طوسی در ابتدای صحبت هایش، درباره سابقه فعالیتش در عرصه موسیقی به طور جزیی‌تر به ایلنا گفت: من فعالیت هنری‌ام را از سال ۶۴ شروع کردم و خواننده اولی‌های بسیاری را روی صحنه برده‌ام و در برخی موارد هزینه بسیاری برای تاوان اعتمادم پرداخت کرده‌ام.

او سپس درباره خواننده‌هایی که طی سال‌های فعالیتش با آن‌ها همکاری داشته، بیان کرد: من با مانی رهنما، امیر تاجیک، فرمان فتحعلیان، حمید عسگری و شهرام شکوهی کنسرت روی صحنه برده ام. به هرحال این افراد در دورانی مطرح بوده‌اند و هنوز هم همینطور است. همچنین اجرای کنسرت زنده یاد فتحعلی اویسی توسط من تهیه کننده و به واسطه موسسه‌ام برگزار شده است.

 موزیسین‌ها مظلوم هستند...

 طوسی با اشاره به تعطیلی کنسرت‌های موسیقی در ماه‌های گذشته بیان داشت: مظلوم‌ترین قشر هنرمندان هستند چرا که هیچ حامی ندارند بویژه درحوزه موسیقی. آنچنان که شرایط پیش آمده موجب شد برخی از نوازندگان برای تهیه امرار و معاش خود سازهایشان را بفروشند.

این تهیه کننده افزود: ما هم که یک شرکت خصوصی هستیم، توانایی مالی بالایی برای حمایت از این دوستان نداریم، اما خدا را شاکریم که کنسرت‌های موسیقی رونق دوباره گرفت و باردیگر صنعت موسیقی به چرخه تولید و اجرا رسید تا هنرمندان و اقشارمرتبط بسیاری بتوانند از این سفره مرتفع شوند.

عرضه آثار خوانندگان و آهنگسازان متناسب با ذائقه نسل امروز است

طوسی درباره تولیدات محتوایی و کیفی دو نسل دیروز و امروز موسیقی نیز اینگونه اظهار نظر کرد: بی‌تردید تولیدات محتوایی موسیقی گذشته به لحاظ کمی و کیفی بسیار بهتر و کیفی‌تر از آثار امروز است؛ بویژه در بخش ترانه و البته ساخت موزیک. اما شرایط امروزبه گونه‌ای شده است که خوانندگان و آهنگسازان تولیدات خود را متناسب با ذائقه نسل امروز جامعه به دست بازارمی رسانند. 
 

این تهیه کننده عرصه موسیقی در ادامه درباره کم و کیف موسیقی پیش از انقلاب اسلامی توضیحاتی ارائه کرد. او بیان کرد: قبل ازانقلاب خواننده و آهنگساز و ترانه سرا خوراک موسیقایی مردم را تامین می‌کردند اما درحال حاضر عکس این اتفاق را شاهد هستیم و این مردم هستند که مسیر فکری خواننده، ترانه سرا و هنرمندان را تعیین می‌کنند که اتفاق خوشایندی نیست. 

 
با نحوه فعالیت و انتخاب‌های همکاران موافق نیستم

این تهیه‌کننده درباره بهترشدن فضای موسیقی پاپ گفت: هنر موسیقی هیچ پشتوانه و حامی دلسوزی ندارد و همین امر موجب شده گوش مردم به شنیدن آثارموسیقی با محتوایی ضعیف وسطحی امروزعادت کند و در جامعه جاخوش کنند. متاسفانه برخی دوستان و همکاران هم همراه و هم سوی این بازار هستند و به شخصه هیچ نظر موافقی با این انتخاب و تعیین مسیرها ندارم.

طوسی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به مجوزهای دفتر موسیقی درخصوص ترانه‌ها بیان داشت: شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه سلیقه‌ای به این موضوع داشته که فکر می‌کنم شرایط و یا دلایل رد و یا تصویب اشعار، نیازمند یک بازنگری و وحدت رویه از سوی دفتر موسیقی است.

اولین کنسرت برج میلاد تهران را من برگزار کردم
 
طوسی با اشاره به اینکه قیمت بلیت‌ها در مدت زمانی کوتاه به شدت افزایش یافته، درباره قیمت بلیت کنسرت‌ها طی دوران فعالیتش در سال‌های نه چندان دور نیز اینگونه توضیح داد: آن دوران که کنسرت حمید عسکری را برگزار کردیم رکودی خوبی از این اجرا به ثبت رسید. این برنامه در سالن وزارت کشور اجرا شد و قیمت بلیت‌هایش از ۹ هزارتومان تا ۱۶ هزارتومان بود.

او اذعان داشت: اولین کنسرت برج میلاد تهران را هم شرکت ما با اجرای فرمان فتحعلیان برگزار کرد. یادم هست اجاره سالن هفده میلیون تومان بود و امروز به رقمی بالای ۱۷۰ هزارتومان رسیده است.

اولین تهیه کننده پس از انقلابم که مجوز فیلم کنسرت دریافت کرد

طوسی ادامه داد: باید بگویم من جز اولین تهیه کننده‌هایی هستم که بعد از انقلاب توانستم مجوز فیلم کنسرت‌هایم را دریافت و درسراسر دنیا منتشر کنم.

این تهیه‌کننده و کنسرت‌گذار در ادامه درباره فعالیت‌های موسسه‌اش و چند و چون همکاری‌هایی که با خوانندگان داشته، توضیحاتی داد و گفت: شرکت فرهنگی وهنری ما طی مدت زمان فعالیتش آلبوم وتک آهنگ‌های بسیاری منتشر کرده که از آن جمله می‌توان به آلبوم «روی دیگر من» با صدای بهرام رادان اشاره کرد که سال ۹۰ به بازار آمد. ما همچنین آثار مختلفی آماده عرضه به بازار موسیقی داریم که از میان آن‌ها می‌توان به آلبوم و تک ترک‌های احمد سلو اشاره کنم که چند سالی است با ما و شرکتمان همکاری دارد. او به عنوان خواننده اولی توانست با دو اجرای اسفند (۱۴۰۱) و فروردین امسال که طی هفته‌های گذشته برگزار شد خود را به خوبی به مارکت موسیقی ایران معرفی کند.

طوسی در ادامه درباره فعالیت‌هایش در سال جدید گفت: احمد سلو از اوایل اردیبهشت ماه امسال تور کنسرت‌های خود را از استان گلستان آغاز می‌کند و در ادامه اجراهایی دراستان‌های آذربایجان شرقی و غربی دارد و همچنین کرمانشاه و شیراز خواهد داشت.

وی در پایان گقت: اگر شرایط مهیا شود کنسرت خیریه‌ای هم برگزارخواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری ایلنا