سعید خانی پخش‌کننده فیلم سینمایی «غریب»‌ ضمن انتقاد از عدم همراهی مناسب تلویزیون و شهرداری برای تبلیغ این فیلم، ابراز امیدواری کرد که بعد از عید فطر شرایط استقبال از فیلم بهبود پیدا کند.

چارسو پرس: سعید خانی پخش‌کننده فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی از فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۲،درباره وضعیت استقبال از این فیلم در سینماها گفت: در شرایط سیاسی و اقتصادی جامعه، معمولاً فیلم‌های جدی و به‌خصوص دفاع‌مقدسی به سختی با استقبال مواجه می‌شوند اما درباره فیلم‌های دفاع‌مقدسی مشکل اصلی نبود هماهنگی میان ارگان‌های فرهنگی متولی حمایت است که بروکراسی پیچیده‌ای دارند. برای همین فیلم «غریب» زمان زیادی طول کشید که ما بتوانیم برای آن تیزر تلویزیونی داشته باشیم. زمانی تیزرهای فیلم تأیید شد که نزدیک به ۱۰ روز از آغاز اکران گذشته بود!

وی ادامه داد: منطق درست برای تبلیغ یک محصول فرهنگی این است که قبل از عرضه درباره آن اطلاع‌رسانی شود. سازمان زیباسازی شهرداری هنوز برای اطلاع‌رسانی درباره اکران «غریب» پای کار نیامده است. برای فیلم‌هایی از این جنس اگر ارگان‌ها و نهادهای فرهنگی همکاری نداشته باشند، طبیعتاً کار ما هم سخت‌تر می‌شود. برای یک فیلم اجتماعی و یا یک فیلم کمدی می‌توانیم از طریق‌های دیگری تبلیغات را انجام دهیم اما در مواردی مانند فیلم «غریب» واقعاً شهرداری و تلویزیون باید پای کار بیایند.

حمایت دیرهنگام نوشدارو بعد از مرگ سهراب است!

این پخش‌کننده گفت: مدیران فرهنگی ما باید این درک و دریافت را داشته باشند که یک محصول فرهنگی، زمان اندکی برای عرضه دارند و اگر زمان آن بگذرد، هزار بیلبورد هم بزنیم دیگر کارایی ندارد و نوشدارو بعد از مرگ سهراب است.

خانی در عین حال تأکید کرد: به‌رغم تمام این موارد، شخصاً از مجموع فروش ۶ میلیارد تومانی فیلم «غریب» تا به امروز راضی هستم. در عین اینکه فکر می‌کنم اکران اصلی فیلم از هفته آینده و بعد از ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود. با توجه به ماهیت فیلم که حرف روز دارد و خوش‌ساخت است می‌تواند مخاطب بیشتری هم به سمت خود جلب کند.

وی ادامه داد: گاهی اختلاف سلیقه میان مدیران فرهنگی وجود دارد که باعث می‌شود درک درستی نسبت به فرآیند عرضه یک محصول فرهنگی وجود نداشته باشد. عرضه هر محصول فرهنگی نیاز به اطلاع‌رسانی دارد و معمولاً فیلم‌هایی از این دست به دلیل نبود اطلاع‌رسانی درست آسیب می‌بینند.

این پخش‌کننده درباره زمان‌بندی اکران «غریب‌» هم گفت: معتقدم اکران نوروزی «غریب» تصمیم درستی بود. بالاخره فیلم در جشنواره فجر مورد توجه قرار گرفته بود. از طرف دیگر هم در ترکیب فیلم‌های نوروز باید یک فیلم دفاع‌مقدسی هم اکران می‌شد. تعداد فیلم‌ها هم امسال زیاد نبود و به همین دلایلی اکران نوروزی این فیلم را هنوز هم تصمیم درستی می‌دانم. احساسم این است که با توجه به اینکه طیف مخاطبان این فیلم در ماه رمضان بیشتر درگیر آئین‌های این ماه بوده‌اند، از بعد از عید فطر، فیلم با استقبال بهتری هم مواجه می‌شود.

فکر می‌کردیم با حمایت تلویزیون دیگر نیازی به ماهواره نداریم!

این تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما درباره استفاده برخی فیلم‌های در حال اکران از ظرفیت تبلیغات ماهواره‌ای و تأثیر آن بر گیشه سینماها هم گفت: تصور شخص من این بود که فیلم «غریب» از طرف تلویزیون حمایت می‌شود و دیگر نیازی به تبلیغات ماهواره‌ای ندارد! تصورم این بود که صداوسیما و شهرداری پای کار می‌آیند و در حد انفجار درباره شروع اکران فیلم اطلاع‌رسانی می‌کنند! اما این فرآیند طولانی شد، یکی اصلاً پای کار نیامد و دیگری هم دیگر همراه شد.

وی افزود: اگر برای تماشای یک فیلم در سالن سینما صرفاً به‌دنبال خنده و سرگرمی نباشیم، «غریب‌» فیلمی است که فارغ از نگاه‌های سیاسی می‌توان به تماشای آن نشست. به خصوص اگر مخاطبانی به دنبال فیلمی هستند که ارزش دیدن روی پرده را داشته باشد، حتماً این فیلم گزینه مناسبی است.

پخش‌کننده «غریب» درباره مذاکره برای واگذاری حق پخش این فیلم به تلویزیون هم گفت: تصمیم‌گیری درباره این واگذاری برعهده تهیه‌کننده فیلم است اما طبق قراری که با هم گذاشته‌ایم قطعاً تا ۶ ماه آینده این اتفاق نمی‌افتد.

خانی درباره فیلم «سه‌کام حبس» ساخته سامان سالور که پخش آن را نیز برعهده دارد هم توضیح داد: «سه‌کام حبس» از روز چهارشنبه آینده روی پرده می‌رود. این فیلم از آن فیلم‌هایی است که به دلیل همزمانی با بحران کرونا پشت خط اکران مانده بود. سال گذشته هم قصد اکران آن را داشتیم که احساس کردیم شرایط مناسب نیست. در مجموع با توجه به اینکه در این مقطع اکثر فیلم‌های روی پرده کمدی هستند احساس کردیم زمان مناسبی است که این فیلم را هم اکران کنیم تا در نگاه کلان سبد اکران سینماها متنوع باقی بماند. اگر مدام فیلم‌های کمدی را اکران کنیم، طبیعتاً بخشی از مخاطبان خود را از دست می‌دهیم.

«عامه‌پسند» و «قیف» شاید خرداد اکران شوند

این پخش‌کننده درباره دیگر فیلم‌های آماده اکران دفتر پخش خود هم گفت: در حال حاضر فیلم‌های «عامه‌پسند»، «قیف»، «ابر بارانش گرفته» و چند فیلم دیگر را آماده داریم که غالباً فیلم‌هایی هستند که از سال‌های گذشته باقی مانده‌اند و برای پخش آن‌ها تعهد داشته‌ایم. در حال مذاکره و برنامه‌ریزی هستیم و شاید در حوالی خرداد ماه این فیلم‌ها را هم بتوانیم اکران کنیم.

خانی درباره تحلیل خود از اکران نوروزی که به رغم همزمانی با ماه رمضان شاهد افزایش مخاطب در سینماها نسبت به نوروز گذشته بودیم هم گفت: بخش عمده‌ای از این استقبال به دلیل اکران کمدی خوبی مانند «فسیل» است. محتوای خود حتی در بحرانی‌ترین شرایط هم می‌تواند مردم را به سینماها بکشاند. شاید پیش‌بینی می‌شد که همزمانی با ماه مبارک رمضان باعث رکود سینماها شود اما یک کمدی خوب توانست مردم را به سینما بکشاند. فیلم‌هایی مانند «ملاقات خصوصی» و «بخارست» هم با همین طراوت توانستند در عرصه اکران حضور داشته باشند. مخاطب امروز مخاطب باهوشی است و اگر فیلم خوبی که مناسب پرده هم باشد اکران شود، حاضر است برای تماشای آن هزینه هم بگذارد و با لذت به تماشای آن بنشیند. همین مخاطب اگر فیلمی را مناسب پرده تشخیص ندهد، منتظر می‌ماند تا فیلم عرضه آنلاین شود و در تلویزیون آن را می‌بیند.


منبع: خبرگزاری مهر