مهدی شمسایی برای مطالبه خسارت مادی و معنوی وارد شده به نمایش «شاخ نبات» و همچنین توقیف بدون عذر قانونی از بنیاد رودکی و اداره کل هنرهای نمایشی به مراجع قضایی شکایت کرد.

چارسو پرس:  نمایش «شاخ نبات» به کارگردانی مهدی شمسایی 30 مهرماه طبق آنچه مسئولان اداره کل هنرهای نمایشی به رسانه‌ها اعلام کردند براساس حکم قوه قضائیه و تنها پس از پشت سر گذاشتن 17 اجرا توقیف شد.

کارگردان این نمایش همان زمان در گفتگویی با ایلنا ایران اعلام کرد در تلاش است سوء تفاهم‌های ایجاد شده برای مسئولان قوه قضائیه رفع شود تا نمایش بعد از ماه محرم و صفر کار خود را در تالار وحدت از سر بگیرد.

اما با گذشت بیش از سه ماه نمایش «شاخ نبات»‌ همچنان در محاق توقیف ماند تا امروز و پس از پی‌گیری خبرنگار ایلنا اعلام کرد در این مدت متوجه شده نمایش اصولا توسط قوه قضائیه متوقف نشده است.

این کارگردان توضیح داد: نمایش شاخه نبات مهرماه 93 بعد از 17 اجرا در تالار وحدت به شکل کاملا غیرمترقبه‌ای توقیف شد. آن زمان مرکز هنرهای نمایشی به ما اعلام کرد این نمایش ازسوی قوه قضاییه توقیف شد. حالا معلوم شده این نمایش به دلیل کاملا نامعلومی از طرف مدیر سابق هنرهای نمایشی و به شکل کاملا غیرقانونی توقیف شده است.

او ادامه داد: بنابراین معتقدم مدیران وقت مرکز و بنیاد رودکی مستقیما مسئول این عمل متخلفانه هستند و باید در مراجع قضایی پاسخگوی تبعات این توقیف و تمام خسارت‌های مادی و معنوی وارد شده به گروه باشند.

شمسایی خاطرنشان کرد: اداره نظارت و ارزشیابی بدون هرگونه ابلاغیه‌ و از زبان مدیریت وقت مرکز به من اعلام کرد نمایش توسط قوه قضاییه توقیف شده که در واقع مشخص شد چنین نبوده است. در حالی که طبق قانون هیچ مجوز نمایشی بدون حکم قضایی قابل لغو نیست. همچنین هیچ نمایشی بدون حکم قضایی توقیف نمی‌شود اما چنین اتفاقی توسط مدیران اداره کل هنرهای نمایشی رقم خورد و آقایان نه حکم داشتند و نه جسارت اینکه ابلاغیه‌ای برای من صادر کنند.

کارگردان نمایش «شاخ نبات» در ادامه از پی‌گیری حقوق پایمال شده خود در محاکم قضایی کشور خبر داد و گفت: ماجرا از این قرار است که سازمان بازرسی کل کشور بر اساس وظایف خود از نمایش بازدید کرده بودند و طی نامه رسمی تذکری درباره محتوای نمایش طرح کردند؛ اما اداره کل هنرهای نمایشی به مصداق مثل معروف جای کلاه، سر آورده و نمایش را به کل توقیف کرده‌ است.

او با بیان اینکه مدیران برای توجیه تخلف صورت گرفته موضوع را به قوه قضایی منتسب کردند؛ تصریح کرد: وقتی برای دفاع از کارم به سازمان بازرسی کل کشور مراجعه کردم متوجه شدم سازمان اصلا از توقیف نمایش مطلع نیست و بعد از اینکه به دادسری فرهنگ و رسانه رفتم آنها نیز از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کردند.

کارگردان نمایش «شیخ صنعان» همچنین از تخلف بیناد رودکی خبر داد و بیان کرد: بنیاد رودکی به تبعیت از تماس تلفنی اداره نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی سایت فروش بلیت نمایش ما را تعطیل کرد. بعد از آن اجراهای دی‌ماه نمایش «شاخ نبات» که مطابق قرارداد در اختیار ما قرار داشت را به گروه‌های موسیقی و نمایش آقای فرمان آرا فروختند؛ یعنی یک سالن را در آن واحد به 2 گروه اجاره دادند.

شمسایی در پایان اظهار کرد: با توجه به این توصیفات و دلایل مطرح شده دو دادخواست جداگانه تنظیم کردم که یکی با موضوع مطالبه خسارت و دیگری با موضوع توقیف نمایش بدون عذر قانونی یکی علیه بنیاد رودکی و دیگری مربوط به آقای حسین طاهری مدیر سابق مرکز هنرهای نمایشی به مجامع قضایی ارجاع شده است.