هفتمین جشنواره بین‌المللی مستند درخت طلایی فرانسه میزبان آثار مستندسازان ایرانی است.

چارسو پرس: فیلم مستند سینمایی «ایساتیس» به کارگردانی «علیرضا دهقان» در ادامه حضور جهانی خود، به هفتمین جشنواره بین‌المللی مستند درخت طلایی فرانسه راه یافت و در این جشنواره به رقابت خواهد پرداخت. «ایساتیس» به نمایندگی از ایران و در بین ۱۶ فیلم بخش مستند بلند این جشنواره حضور دارد.

«ایساتیس» مستندی شاعرانه از بخشی از فرهنگ ایران به روایت چهار عنصر طبیعت است. در خلاصه این فیلم آمده است: «داستان دستهای مردمانی که از خاک کیمیا ساختند و از نیستی به هستی رسیدند. داستانی کهن از منزلت حقیقی آب؛ از اندیشه های نو در رانش آب. داستان پر فراز و نشیب شهری که قرن‌هاست چون عقیق بر دل خاک خشک و خالی کویر می‌درخشد. داستان گفتگوی مهربان ادیان و عطر ایمان...»

در هفتمین دوره این جشنواره همچنین «هفت سمفونی زاگرس»‌ به کارگردانی «پرویز رستمی» در بین ۱۵ فیلم با طول متوسط،‌ «مات» به ساخته «نسیم سهیلی» و «نابجا» به کارگردانی «مائده جناب» نیز به بخش فیلم‌های کوتاه راه‌ یافتند.

هفتمین جشنواره بین المللی فیلم مستند درخت طلایی اول تا ۳ اردیبهشت ماه مصادف با ۲۱ تا ۲۳ آوریل ۲۰۲۳ در پاریس برگزار می‌شود. موضوع هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند درخت طلایی «ریشه‌های فرهنگ» با تمرکز بر زیستگاه، انسان و طبیعت، تغییرات اجتماعی و محیط‌زیست است.

جشنواره بین‌المللی فیلم مستند درخت طلایی (GTIDFF) که در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد، هر ساله در اروپا برگزار می‌شود. هدف این جشنواره متمرکز کردن توجه جهانیان به فیلم های مستند، تشویق نمایش فیلم های باکیفیت در سراسر جهان، کشف عمیق فرهنگ ها و کشورهای مختلف از طریق هنر سینماست.