محمد قنبری مدیر پردیس «مگامال» ضمن اشاره به رونق سینماها در ماه رمضان امسال به‌واسطه استقبال از فیلم «فسیل» ابراز امیدواری کرد تا پایان امسال فیلم‌هایی مشابه این فیلم اکران شود.

چارسو پرس: محمد قنبری مدیر پردیس سینمایی مگامال درباره وضعیت استقبال از سینماها با ادامه اکران فیلم‌های نوروزی و اضافه شدن فیلم‌های اکران فطر به ترکیب فیلم‌های روی پرده، گفت: فیلم‌های اکران نوروز شامل «فسیل»، «غریب»، «عروس خیابان فرشته» و «بچه‌های طوفان»، هم جنبه مثبت داشت و هم منفی. نکته مثبت اکران فیلم «فسیل» بود که با استقبال بسیار خوب مخاطبان مواجه شد و کمک بسیار خوبی به سینماها کرد. نکته منفی اما مربوط به سه فیلم دیگر بود که متأسفانه استقبالی از آن‌ها صورت نگرفت.

وی ادامه داد: از فیلم‌های قبل از عید نوروز فیلم‌های «ملاقات خصوصی»، «خط استوا» و «بخارست» همچنان روی پرده بودند که این فیلم‌ها هم در ایام نوروز توانستند فروش متوسطی داشته باشند. در مجموع اما به نظرم سینماها در عید نوروز امسال بعد از حدود سه سال، بالاخره فروش خوبی را تجربه کردند که بخش عمده‌ای از آن به‌واسطه اکران فیلم «فسیل» بود.

این سینمادار گفت: در ایام نوروز تنها یک فیلم توانست منجر به رونق گیشه سینماها شود و در دور جدید اکران فیلم‌ها که فیلم «جنگ جهانی سوم» هم روی پرده رفته است، این فیلم هم می‌تواند مخاطبان خاص خود را به سینما جذب کند که تا همین‌جا هم فروش قابل‌قبولی داشته است. فیلم‌های دیگری هم که به‌عنوان اکران عید فطر روی پرده رفته‌اند به‌نظرم ترکیب خوبی دارند که در میان آن‌ها هم فیلم کمدی، فیلم کودک، فیلم اجتماعی و فیلم دفاع مقدسی وجود دارد.

کدام فیلم‌های اکران فطر می‌فروشد؟

قنبری درباره پیش‌بینی خود از فروش فیلم‌های عید فطر هم گفت: احتمال می‌دهم دو فیلم «سه‌کام حبس» و «آهنگ دو نفره» هم به واسطه هنرپیشه‌ها و هم به‌دلیل داستان و ژانر، ظرفیت بیشتری برای جذب مخاطب داشته باشند. این فیلم‌ها در کنار ادامه فروش «فسیل» می‌توانند به رونق بیشتر سینمای ایران کمک کنند.

این سینمادار درباره فاصله معنادار فروش فیلم صدرنشین گیشه‌ها با دیگر فیلم‌های روی پرده هم گفت: اگر بخواهیم به گذشته رجوع کنیم، تا پیش از سال ۹۸ معمولاً در ترکیب فیلم‌های اکران حداقل دو فیلم کمدی به‌روز و یکی دو فیلم اجتماعی به روز خوب داشتیم که وقتی در کنار یکدیگر اکران می‌شدند، فروش خوبی هم داشتند. فیلم‌ها روی یکدیگر تأثیر مثبت می‌گذاشتند. اما فیلم‌هایی همزمان با «فسیل» اکران شدند، به اندازه آن قوی نبودند و از ابتدا هم پیش‌بینی می‌شد که این فاصله را میان فروش فیلم‌ها شاهد باشیم.

وی ادامه داد: تا زمانی که یک فیلم کمدی خوب دیگر و یا یک فیلم اجتماعی خیلی خوب دیگر وارد چرخه اکران نشود، قطعاً فیلم «فسیل» همچنان به این سیر صعودی خود در گیشه ادامه خواهد داد. به‌خصوص که یکی از نقاط قوت این فیلم روان بودن آن است و مخاطب به راحتی می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. به نظر می‌رسد تبلیغ دهان‌به‌دهان یا سینه‌به‌سینه درباره این فیلم کار خود را کرده است و مخاطبانی که از آن لذت می‌برند دیگران را هم به تماشای فیلم ترغیب می‌کنند.

همزمانی اکران فیلم‌های خوب با «فسیل» به نفع آن‌ها می‌شود

قنبری درباره عقب‌نشینی صاحبان دیگر آثار از اکران همزمان فیلم‌شان با «فسیل» هم گفت: ما بالاخره یک ترکیب مخاطب مشخص در سینما داریم. از نگاه من عقب‌نشینی از اکران به این دلیل، غلط است. بالاخره آن‌هایی که فیلم «فسیل» را در این ایام دیده‌اند و جزو مخاطبان سینمارو محسوب می‌شوند، طبیعتاً ترجیح می‌دهند فیلم کمدی دیگری هم روی پرده باشد تا آن را هم بتوانند ببینند. ما گروهی از مخاطبان را شاهد هستیم که یک فیلم را چند بار می‌بینند اما گروه دیگری از مخاطبان هم همه فیلم‌ها در همه ژانرها را می‌بینند. برای این گروه از مخاطبان اگر یک فیلم کمدی و یا اجتماعی خوب دیگر هم اکران شود، در مجموع اتفاق مثبتی رخ می‌دهد. هم فیلم «فسیل» می‌تواند مخاطبان تازه‌تری پیدا کند و هم مخاطبان فسیل می‌توانند گزینه‌های دیگری برای تماشا در سینما داشته باشند.

این سینمادار تأکید کرد: خوشبختانه برخلاف سال‌های قبل امسال در ماه رمضان شاهد ریزش مخاطب نبودیم. سینماها از منظر فروش در این ماه شرایط مناسب‌تری داشتند و به نظرم با پایان ماه رمضان و پس از عید فطر شاهد استمرار این استقبال خواهیم بود. اگر در طول ۱۲ ماه سال جاری برای هر دو ماه حداقل یک فیلم با ظرفیت «فسیل» در ترکیب اکران داشته باشیم، قطعاً سینماها رونق بیشتری هم پیدا خواهند کرد. فکر می‌کنم اگر فیلم‌هایی مانند «قیف» با بازی رضا عطاران، «شهر هرت» با بازی پژمان جمشیدی و یا فیلم‌های مشکل‌داری مانند «شیشلیگ» و «قاتل و وحشی» وارد چرخه اکران شوند، سینماها بعد از سه سال می‌توانند یک سال بسیار خوب را از بعد فروش تجربه کنند و از نظر تعداد مخاطب به شرایط سال‌های ۹۷ و ۹۸ نزدیک شوند.