در صندوق اعتباری هنر بی‌نظمی و آشفتگی وجود دارد. کارشناسان(اگر واقعا کارشناسی وجود داشته باشد) شیوه‌نامه‌ای برای تایید و رد کردن متقاضیان و اعضا ندارند.
چارسو پرس: در صندوق اعتباری هنر بی‌نظمی و آشفتگی وجود دارد. کارشناسان(اگر واقعا کارشناسی وجود داشته باشد) شیوه‌نامه‌ای برای تایید و رد کردن متقاضیان و اعضا ندارند.

صندوق اعتباری هنر در سال ۱۳۸۳ و در دوره ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی جهت حمایت از هنرمندان و روزنامه‌نگاران تشکیل شد. هدف از تاسیس صندوق اعتباری هنر رونق اشتغال در زمینه فرهنگی و هنری بود. در شرح اهداف و وظایف این صندوق آمده است: ۱- اعطاء تسهیلات اعتباری و‌ وام بانکی جهت خلق آثار فرهنگی، سینمایی و مطبوعاتی ۲- مشارکت در تولید آثار فرهنگی هنری، سینمایی و مطبوعاتی ۳- تلاش برای اعطای وام و تسهیلات اعتباری به اعضا توسط نهادهای مالی برای ایجاد رونق اشتغال در زمینه فرهنگی و هنری ۴- تسهیل خدمات بیمه‌ای برای اعضا ۵- حمایت معیشتی مانند پرداخت مستمری برای از کار افتادگی و سالمندان و اعطای وام‌های ضروری و کمک بلاعوض.

در اصل صندوق اعتباری هنر که تا پیش از سال ۱۳۹۳ با نام صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان فعالیت می‌کرد یک رابط مالی بین دولت و بانک‌ها و هنرمندان است. رابطی که قدرت مالی زیادی دارد و وظیفه دارد به همه اعضای خود تسهیلات ارائه کند. شیوه عضوگیری به این‌شکل است که هر عضو باید از طریق صنف و اتحادیه خود اقدام کند مثل خانه موسیقی، خانه تئاتر و خانه سینما و ... و مراحل عضویت بر اساس اساسنامه و استعلام و راستی‌آزمایی آن صنف انجام می‌شود و پس از تایید با ارسال نامه‌ای به صندوق آن عضو را تایید و معرفی می‌کند.

در چند روز گذشته هنرمندان بسیاری از تعلیق در صندوق اعتباری هنر گفتند که در بین آنها هنرمندان سرشناسی هم بودند که اگر صدای آنها درنمی‌آمد موضوع آنقدر جدی نمی‌شد.

صندوق اعتباری هنر می‌گوید آنهایی که معلق شدند هنرمند نبودند و قصد تخلف داشتند که مچشان را گرفتیم و تعلیقشان کردیم. اما این موضوع حقیقت ندارد شخصا با وجود فعالیت و ارائه بروشور و نامه همکاری معتبر که نشان می‌داد مشغول و فعال بوده‌ام عضویتم تعلیق و پس از ارسال مدارک با این پاسخ روبرو شدم؛ مستندات شما کافی نمی‌باشد. مستنداتی که یکبار به خانه تئاتر ارائه و تایید شده بود.

باتوجه به نبود سیستم آنلاین نامه‌نگاری بین صندوق و خانه تئاتر از ادامه عضویت از طریق خانه تئاتر منصرف و از طریق رسانه‌ای که در آن مشغول هستم اقدام کردم. باوجود سختگیری‌های سامانه جامع رسانه کشور و ارسال نامه اتوماتیک به صندوق اعتباری هنر، پیام آمد که متقاضی محترم درخواست عضویت شما مورد تایید قرار نگرفت.

پس از مکالمه تلفنی با صندوق متوجه شدم که خودشان هم نمی‌دانند چرا مورد تایید قرار نگرفته‌ام و پس از چند دقیقه پیام تایید رسید.

در صندوق اعتباری هنر بی‌نظمی و آشفتگی وجود دارد. کارشناسان(اگر واقعا کارشناسی وجود داشته باشد) شیوه‌نامه‌ای برای تایید و رد کردن متقاضیان و اعضا ندارند.

سید مجید پوراحمدی با حکم محمد مهدی اسماعیلی از شهریور ۱۴۰۰ فرمان مهمترین صندوق مالی مرتبط با هنرمندان را در دست گرفت. در این یکسال و چندماهی که از مدیرعاملی پوراحمدی می‌گذرد مهمترین دستاورد او حضور بر بالین هنرمندان و انعکاس حداکثری خبر آن بوده است.

قطع کمک‌های معیشتی هنرمندان و تعلیق عضویت اعضا از دیگر اقدامات پوراحمدی است.

از دیماه ۹۸ به این طرف تئاتر وارد بحران شد کرونا و اعتراضات کمر تئاتری‌ها را خم کرد و هنرمندان دچار بحران کاری و مالی شدند. یکبار دیگر شرح وظایف صندوق اعتباری هنر را بخوانید تا متوجه شوید صندوق، هنرمندان را در بحران‌ها و مشکلات معیشتی به رسمیت نمی‌شناسد. و به نظر می‌رسد پیش از آنکه هنرمندان به دنبال رزومه‌سازی و عضویت در صندوق باشند این مدیر عامل صندوق است که به دنبال جذب دنبال کننده است.

شناسایی هنرمندان پیچیده نیست و حتی هنرمندانی که عضو هیچ صنفی نیستند باید از خدمات صندوق استفاده کنند.

صندوق برحسب وظیفه‌ای که دارد باید به اهالی فرهنگ و هنر و رسانه خدمات ارائه کند. اینکه عده‌ای بی‌دلیل تعلیق می‌شوند، عده‌ای حذف می‌شوند و عده‌ای تسهیلات می‌گیرند باید شفاف باشد‌. صندوق اعتباری هنر آماری از اعضا و تعلیقی‌ها و دریافت کنندگان تسهیلات ارائه نمی‌دهد و همین شبهه ایجاد می‌شود که تسهیلات هدایت می‌شوند.

///.


نویسنده: خسرو خالقی