مدیر مرکز تئاتر «مولوی» با اعلام تازه‌ترین جزییات درباره مدرسه تابستانی این مرکز اظهار امیدواری کرد که یکی از رویکردهای این مدرسه، تولید متونی بر اساس شخصیت‌های مهم فرهنگی کشورمان باشد و در دل این کار، نگاهی تحلیلی، تاریخی و حتی نقادانه به زندگی و آثار آنان خواهیم داشت.

چارسو پرس: امیرحسین حریری خبر داد که تا پایان اردیبهشت ماه فراخوان مدرسه تابستانی مرکز تئاتر مولوی منتشر می‌شود. او همچنین با ابراز خوشنودی از استقبال تماشاگران از نمایش «کابوس‌های آنکه نمی‌میرد» به کارگردانی نادر فلاح که درباره علامه دهخدا است و این روزها در تالار مولوی روی صحنه است، افزود: متاسفانه در پرداختن به شخصیت‌های مهم فرهنگی و ملی کشورمان ضعف بسیاری داریم در حالیکه دانشگاه، بهترین فضایی است که می‌تواند در این زمینه موثر عمل کند و ما قطعا در کارگاه‌های آموزشی مرکز تئاتر مولوی به متونی در این زمینه دست خواهیم یافت.

او در آغاز درباره تازه‌ترین وضعیت مدرسه تابستانی مولوی گفت: بنا داریم فراخوان این مدرسه برای جذب هنرجو تا پایان اردیبهشت ماه منتشر شود و همان گونه که پیش‌تر هم اعلام کرده‌ایم، جامعه هدف‌مان در این مدرسه، دانش‌آموزان متوسطه دوم و هنرجویان علاقه‌مند به تئاتر و نیز دانشجویانی هستند که در رشته‌ای غیر از تئاتر تحصیل می‌کنند. در حال حاضر شورای علمی مدرسه، سرفصل‌های دروس را تدوین کرده و برنامه‌ریزی ما بر این مبناست که هنرجویان در بازه زمانی دو ساله آموزش‌های لازم را ببینند.

حریری با بیان اینکه آموزش‌های این مدرسه، مهارت‌محور خواهند بود، افزود: تصمیم ما این است که دوره‌های آموزشی مهارت‌محور زیر نظر مربیان و معلمان جوان مورد توجه قرار بگیرد و البته آموزش مبانی تئاتر مورد تاکید ماست.

امیرحسین حریریامیرحسین حریری

 

این مدرس تئاتر یکی از رویکردهای این مدرسه را تولید متون نمایشی دانست و در این زمینه توضیح داد: همچنان یکی از مشکلات اساسی‌ تئاترمان در زمینه تولید متون است و متاسفانه هنوز هم متون نمایشی اندکی متناسب با دغدغه‌ها فرهنگی و اجتماعی خود داریم . بنابراین در تلاش هستیم در قالب این مدرسه و نیز دیگر برنامه‌های آموزشی خود، کارگاه‌های تولید متون را با موضوعات مشخص و درباره شخصیت‌های معینی برگزار کنیم. با این نگاه، می‌کوشیم تا این متون در دل یک گروه آموزشی خلق شوند. به این معنا که هر یک از موضوعات یا شخصیت‌های علمی و فرهنگی و ملی به یک گروه خاص سپرده شود تا درباره آن موضوع یا شخصیت خاص نمایشنامه بنویسند.

حریری در ادامه با ابراز خرسندی از استقبال تماشاگران از نمایش «کابوس‌های آنکه نمی‌میرد» یادآوری کرد: این نمایش درباره شخصیت علامه دهخداست و به این شخصیت مهم، نگاهی تحلیلی، تاریخی و حتی نقادانه دارد. ما نیز ضروری می‌دانیم همچنان به شخصیت‌هایی از این دست همچون پرفسور حسابی و دیگر استادان مهم ملی که اتفاقا در دانشگاه تهران نیز فعالیت داشته‌اند، بپردازیم تا بعد از خلق این متون، شاهد اجرای نمایش‌های دانشگاهی و پرمغز درباره این چهره‌ها باشیم. ضمن اینکه بسیاری از چهره‌های مهم تئاتر ما زندگی دراماتیکی داشته‌اند و خود این چهره‌ها می‌توانند دستمایه خلق نمایش‌هایی جذاب باشند تا زمینه آشنایی هر چه بیشتر نسل جوان را با آنان فراهم کنیم چراکه متاسفانه حتی تعدادی از دانشجویان تئاتر هم بسیاری از هنرمندان مهم تئاتر خودمان را نمی‌شناسند و این نکته‌ای قابل تامل و البته بسیار غم‌انگیز است که باید برای آن فکری کنیم.

او ادامه داد: خوشبختانه دانشگاه تهران هم از این رویکرد استقبال و برای حمایت‌های لازم اعلام آمادگی کرده است و امیدواریم بعد از تجربه موفق «کابوس‌های آنکه نمی‌میرد» در پرداخت به شخصیت علامه دهخدا، در همین سال جاری، گام‌های موثر دیگری در این زمینه برداریم.   

///.


منبع: خبرگزاری ایسنا