انیمیشن «پیانو» به کارگردانی مرجان کشانی و شهاب شمسی درباره جنگ و تاثیرات مخرب آن بر سرنوشت آدمی صحبت می‌کند.

چارسو پرس: مرجان کشانی، یکی‌از کارگردان‌های انیمیشن «پیانو» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی درباره موضوع این اثر گفت: این انیمیشن درباره مقوله جنگ صحبت می‌کند. این صحبت را پیش می‌کشد که جنگ و تاثیرات آن چگونه می‌توان زندگی انسان‌ها را با بحران روبه‌رو کرده و آن‌ها را از مسیرشان عقب بیندازد.

او ادامه داد: کاراکتر اصلی انیمیشن «پیانو» هم در جنگی درونی با خود است و هم درگیر جنگی می‌شود که در محیط اطرافش رخ می‌دهد. او در تلاش برای پس‌انداز کردن و خریدن یک پیانو است که با وقوع جنگ همه چیز دستخوش تغییر قرار می‌گیرد. اما پس از طی کردن شرایطی سخت و دشوار درنهایت و در پایان قصه با خود با صلحی درونی می‌رسد.

این کارگردان گفت: موضوع جنگ برآمده از دغدغه شخصی خود ما است. زیرا نسل ما در شرایط جنگ تحمیلی بزرگ شده و رشد کرد و باور دارم اگر جنگ به‌ ما تحمیل نمی‌شد، شرایط امروز کشورمان بسیار بهتر از امروز بود. در آن صورت حتی شاید با مشکلات اقتصادی‌ هم دست و پنجه نرم نمی‌کردیم. باید بگویم‌ که در این اثر شهاب شمسی نیز همراه با من کار را کارگردانی کرده و‌ من نیز کارگردان و تهیه‌کننده فیلم هستم.

کشانی درباره تکنیک ساخت انیمیشن «پیانو» گفت: برای ساخت این اثر از تکنیک‌ «استاپ موشن» و به‌ صورت تک‌فریم استفاده کردم. به‌نظرم‌ این تکنیکی سخت اما جذاب است و درون خود جادویی به همراه دارد که به کاراکتر قصه زندگی می‌بخشد. برای طراحی عروسک کار هم سعی کردم تا حد امکان از فضای دیجیتال و پرینت سه‌بعدی دورمانده تا به‌صورت دستی عروسک ساخته شود. برایم مهم بود که جای دست بر عروسک باقی بماند و همه‌چیز طبیعی باشد.

این کارگردان گفت: مرحله انیمیت کردن کار چیزی در حدود ۵ ماه به طول انجامید. اما ساخت عروسک‌ و دکور ۸ ماه از ما زمان گرفت. باید بگویم که در کل به‌صورت متمرکز دو سال برای این پروژه زمان گذاشتیم. متاسفانه کار انیمیشن در ایران به دلیل گرانی هزینه‌ها و کمبود نیروی انسانی همواره با مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو است، اما در حال خاضر مراحل تولید به پایان رسیده و «پیانو» آماده نمایش شده است.

او در پایان درباره همکاری‌اش با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی گفت: من در سایت فرم درخواست همکاری را پر کرده بودم. با توجه به سابقه‌ای که داشتم و پسندیده شدن فیلم‌نامه‌ام توسط‌ کارگروه، همکاری پذیرفته شده و با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی شروع به کار کردم. باید بگویم عملکرد مرکز نسبت به دیگر ارگان‌های دولتی متفا‌وت و بهتر است و برای همین همکاری با این ارگان لذت‌بخش می‌شود. در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، همه افراد و همه واحدها دلسوز هستند و از سر علاقه کار می‌کنند.