مدیر تماشاخانه سنگلج با ابراز تاسف از فاصله‌ای که بین بدنه دانشگاهی با نمایش‌های ایرانی افتاده، از تشکیل باکس دانشجویی این تماشاخانه خبر داد.

چارسو پرس: پریسا مقتدی درباره تشکیل باکس دانشجویی در تماشاخانه سنگلج که اخیرا کار خود را با اجرای نمایش «کنیزک و پادشاه» آغاز کرده گفت: از سال گذشته در شورای هنری تماشاخانه «سنگلج» متشکل از آقایان داود فتحعلی‌بیگی، شهرام زرگر، هادی عامل و محمود زنده‌نام بحث آموزش نمایش‌های ایرانی بیشترین دغدغه ما بوده است. زیرا متاسفانه در سال‌های اخیر بین بدنه تئاتر دانشگاهی و دوستانی که دستی در اجرای نمایش‌های ایرانی دارند، فاصله افتاده است.

وی اضافه کرد: اگر نگاهی کلان‌تر به ماجرا داشته باشیم، متوجه می‌شویم بین نمایش‌های ایرانی و نسل جوان فاصله ایجاد شده است. متاسفانه در این سال‌ها بسیاری از هنرمندان عزیزمان را که در حوزه نمایش‌های ایرانی استادانی چیره‌دست بوده‌اند، از دست داده‌ایم بدون اینکه تجربیات آنان به نسل‌های جدید منتقل شده باشد و همین موضوع به دغدغه‌ای جدی برای ما تبدیل شده است.

این بازیگر تئاتر با اشاره به پیشنهادهایی برای تشکیل گرایش نمایش‌های ایرانی در دانشگاه اضافه کرد: در گذشته صحبت‌هایی در این زمینه انجام شده بود و با وجود پیگیری‌هایی که صورت گرفت، متاسفانه به سرانجام نرسید. به همین دلیل و به جهت دغدغه‌ای که در این باره داشتیم، تصمیم گرفتیم باکس دانشجویی تماشاخانه سنگلج را راه‌اندازی کنیم. این باکس به اجراهای دانشجویی اختصاص داده می‌شود که در حوزه نمایش‌های ایرانی ساخته شده باشند.

مقتدی ابراز امیدواری کرد با ایجاد امکانی برای اجرا، بدنه دانشجویی بیشتر به فعالیت در این زمینه تشویق شود.

او ادامه داد: در برنامه‌ریزی ما پیش‌بینی شده حتی کسانی که پایان‌نامه‌ای درباره نمایش‌های ایرانی داشته‌اند ولی به هر دلیلی نتوانسته‌اند نمایش ایرانی کار کنند، فرصتی برای کار در این زمینه به دست آورند.

مدیر تماشاخانه سنگلج همچنین خبر داد که این باکس هم به آثاری اختصاص دارد که با نگاه کلاسیک به نمایش‌های ایرانی ساخته شده باشند و هم به آثاری که جنبه‌های نوآوری و خلاقه را مورد توجه قرار داده‌اند.

او با اشاره به شروع اجرای نمایش «کنیزک و پادشاه» به عنوان اولین کار این باکس، تشریح کرد: این نمایش با نگاهی نو متفاوت به نمایش‌های ایرانی ساخته شده و مثنوی مولانا را دستمایه قرار داده است.

مقتدی درباره شیوه انتخاب آثار برای اجرا در قالب این باکس توضیح داد: به واسطه حضور دوستان شورا که در دانشگاه مشغول به تدریس هستند، با بدنه دانشگاهی در تماس هستیم و دوستان به خوبی در جریان علاقه‌مندی‌ها و گرایش‌های بچه‌های دانشجو هستند.

به گفته او، در حال حاضر برای هر نمایشی که در قالب باکس دانشجویی روی صحنه برود، ۱۸ اجرا در نظر گرفته شده و البته این نمایش‌ها باید استانداردهای لازم را برای اجرای عمومی داشته باشند. به همین دلیل ممکن است تمرین‌هایشان طولانی‌تر شود و البته این فرصت را دارند که از تجربیات استادان حاضر در شورای سیاستگذاری تماشاخانه بهره‌مند شوند.

مقتدی در پایان گفت: امید زیادی داریم که با ایجاد این باکس دانشجویی، بتوانیم به احیا و به روز کردن نمایش‌های ایرانی کمک کنیم چراکه این پدیده هم مانند هر پدیده سنتی دیگری نیازمند به روز شدن و معاصرسازی است و از سوی دیگر فرصتی برای تماشاگران علاقه‌مند به این حوزه فراهم کنیم چراکه در حال حاضر نمایش‌های ایرانی در دیگر سالن‌ها به صورت جسته گریخته اجرا می‌شوند.


منبع: خبرگزاری ایسنا