نبود فیلم‌های جدید در پرده سینماهای ایران را می‌توان علت اصلی افت فروش ۲ و نیم میلیاردی سینماها در هفته قبل دانست.

چارسو پرس: درحالی که بررسی‌های آمار رسمی سامانه سمفا نشان می‌دهد هفته گذشته هموطنان کمتر به سینماها رفته‌اند برخی منتقدان براین باورند که همزمانی برگزاری نمایشگاه کتاب در این دوره در کاهش خرید بلیت سینما بی‌تاثیر نبوده است.

این درحالی است که گروه دیگری از منتقدان نیز تاکید می‌کنند عدم معرفی فیلم جدید به فهرست اکران در این زمینه بی تاثیر نبوده و برای بخشیدن جانی دوباره به گیشه سینماها لازم است مسئولان نسبت به ارائه فیلم جدید به فهرست اکران‌های بهاری نگرشی متفاوت داشته باشند.

در این زمینه نیم‌نگاهی به آمارهای فروش مندرج سامانه سمفا که مبنای رسمی تعداد بلیت فروخته شده بلیت سینماهای کشور است می‌بینیم گیشه سینماها در هفته گذشته شاهد افت فروش 2.5 میلیارد تومانی بودند و کل فروش 22 میلیارد و 513 میلیون و 443 هزار و 250 تومان ثبت شده و کل بلیت فروخته شده 551942 قطعه است.

به این ترتیب بررسی دخل فروش سینماها نشان می‌دهد کاهش افت فروش در سینماها تنها منوط به فیلم یا فیلم‌هایی خاص نیست بلکه در مجموعه فروش شاهد کاهش فروش بوده‌ایم به صورتی که این روند به نوعی تقویت کننده هر دو گمانه گذشته را دارد به این معنی که همزمانی آغاز بکار سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با دوره مورد نظر ما و نبود فیلم جدید در فهرست کران این کاهش را در فروش ثبت کرده است. به عنوان مثال فیلم فسیل دو هفته قبل 17 میلیارد و 400 میلیون تومان فروش کرده بود در دوره مورد نظر با کاهش حدود دومیلیارد تومانی  پیش 15 میلیارد و 200 میلیون تومان فروخته است.

از سوی دیگر فیلم سه کام حبس نیز دقیقا روندی مشابه را طی کرد چون فیلم مورد نظر دو هفته قبل  2/600/000 تومان فروش داشت، اما هفته گذشته با افت 400 میلیونی توانست در کارنامه مالی خود 2 میلیارد و 200 میلیون تومان فروش بلیت را ثبت کند.

اما نکته جالب توجه اینجاست که در دوره‌ای که پرفروش‌های گذشته روند نزولی فروش خود را در یک هفته تجربه می‌کنند سهم کاهش فروش آهنگ دو نفر نسبت به دیگران تقریباً نا محسوس بود، به صورتی که آهنگ دو نفره با کاهش 100 میلیون تومانی توانست مبلغ 1 میلیارد و 632 میلیون تومان درآمد به نام خود ثبت کند و عروس خیابان فرشته هم کاهش 90 میلیون تومانی را تجربه کرد تا در دوره مورد نظر ما 797 میلیون تومان فروش کلی را تجربه کرده باشد.

 افت فروش ۲ و نیم میلیاردی گیشه سینما در هفته قبل

تب جنگ جهانی دوم فروکش کرد

از سوی دیگر جنگ جهانی سوم نیز با افت نزدیک به 31 درصدی فروش هفته قبل تنها فروش 716 میلیون تومانی را تجربه کرد درحالی که دو هفته قبل این فیلم رقمی معادل 1 میلیارد و 35 میلیون تومان در فهرست فروش هفتگی سمفا را به خود اختصاص داده بود. این درحالی است که تازه وارد جدول اکران یعنی دسته دختران نسبت به سایرین کمترین افت فروش را تجربه کرده است این فیلم که دو هفته قبل فروش 683 میلیون تومانی را در کارنامه داشت طی دوره مورد نظر ما با کاهش 50 میلیون تومانی توانست 633 میلیون تومان فروش را تجربه کند.

در همین حال غریب هم با افت 160 میلیون تومانی نهایتاً هفته گذشته 623 میلیون تومان فروش هفتگی را در کارنامه ثبت کرد درحالی که دو هفته قبل این فیلم در کارنامه درآمدی خود توانسته بود 682 میلیون تومان را تجربه کند.

به این ترتیب با بررسی و یک دودوتا چهارتای خودمانی می‌توان علت اصلی‌ این افت فروش را تکراری شدن فیلم‌های در حال اکران برای مخاطبان دانست، چون  آخرین جدولی که برای اکران‌های جدید سینماها از سوی نهاد مربوطه اعلام شد مربوط به 30 فروردین 1402 و همزمان با عید سعید فطر بود، به این ترتیب 23 روز است که فیلم جدیدی به سینماها نیامده و همین عاملی برای افت فروش فیلم‌ها است.

نکته قابل توجه برای پیش‌بینی آمار فروش هفتگی همین هفته نیز به نوعی می‌تواند نا امید کننده باشد چون در میانه هفته مصادف شدن تاریخ با روز شهادت امام جعفر صادق(ع) و تعطیلی سینماها می‌تواند درکنار ادامه فعالیت نمایشگاه کتاب عاملی باشد که آخرین هفته اردیبهشت ماه سالجاری با آمار فروشی نا امید کننده سپری شود.

در پایان، در جدول کلی فروش سینمای کشور به شرح زیر است:

 افت فروش ۲ و نیم میلیاردی گیشه سینما در هفته قبل

///.