نازنین ثقفی پور گفت: جزای نقدی در نظر گرفته شده برای این منظور هم طبق آخرین مصوبه هیئت وزیران در ســال ۱۳۹۹ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده. پس ادعاهای مطرح شده درباره کم بودن مجازات ها صحیح نیست.

چارسو پرس: روزنامه شرق با نازنین ثقفی پور، وکیل چند نفر از بازیگران زن سـینما که به خاطر برداشتن حجاب احضار شــده اند، گفت‌وگو کرده است.

به گزارش شرق، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

  • پرونده ها در دو موضوع برای بازیگران زن تشکیل و ارجاع داده شــده اســت. یکی جرم موضــوع تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اســلامی بخش تعزیرات درخصوص کشــف حجاب اســت کــه از آنجایی که این ماده یک جرم تعزیری درجه ۸ محســوب می شود، مراحــل تحقیقات مقدماتی آن مطابق قانون باید در دادگاه طی شــود.
  • موضوع پرونده های حاضر نیز اکنون در مجتمع قضائی ارشاد در حال بررسی است.
  • شکایت دیگری نیز از سوی نیروی انتظامــی صورت گرفته که موضوع انتشــار تصاویر بی حجاب هنرمندان در مراســم های اخیر اســت. موضوع این شکایت مشــمول جرایم درجه هشــت نبوده؛ بنابراین تحقیقات مقدماتی آن از دادسرا شروع می شود. در چنــد مورد اخیر نیــز پرونده به دادســرای فرهنگ و رســانه ارجاع داده شــده که در حال تحقیقــات مقدماتی است.
  • عمده انتقادات و فضای رســانه ای در برخی رسانه ها چنیــن بوده که مجازات کمی بــرای بازیگران در نظر گرفته شــده. این در حالی اســت که باید توجه داشت که حداکثر مجازات حبس در نظر گرفته شــده بــرای تبصره ماده ۶۳۸ دو ماه اســت که مطابق ماده ۶۵ قانون مجازات اســلامی بایــد تبدیل به مجازات جایگزین حبس شــود؛ یعنی حبس اجرا نمی شود و به جزای نقدی به عنوان مجازات جایگزین حبس تبدیل می شــود. جزای نقدی در نظر گرفته شده برای ایــن منظور هم طبق آخرین مصوبه هیئت وزیران در ســال ۱۳۹۹ تا یــک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شــده. پس ادعاهای مطرح شــده درباره کم بــودن مجازات ها صحیح نیست.
  • پرونده همــه بازیگــران زن در حــال حاضر در مرحلــه تحقیقات مقدماتی اســت و هنوز قرار نهایی در این زمینه صادر نشده است. تحقیقات توسط بازپرس محترم در حال انجام است و عمده دفاع هم در این زمینه این اســت که تصاویر توسط بازیگران منتشر نشده، بلکه اغلب توسط رسانه هایی منتشر شــده که خود هنرمنــدان از آن بی اطلاع بودنــد.

منبع: روزنامه شرق