هلگه رانینگ، یکی از سخنرانان سمینار یون فسه و از برگزار‌کنندگان کارگاه بازیگری نمایش‌های رئالیستی در جشنواره تئاتر فجر، چنین رویدادهایی را فرصتی برای تبادل فرهنگی میان کشورها تلقی کرد.
 چارسو پرس: هلگه رانینگ، استاد دانشگاه در نروژ که در سمینار یون فسه و کارگاه بازیگری و دراماتورژی نمایش‌های رئالیستی این دوره از جشنواره حضور داشته است، گفت: « یون فسه کلمات را پیچیده بیان نمی‌کند و با زبانی ساده از دنیای امروزی ما حرف می‌زند و آن را در آثارش به تصویر می‌کشد. هنریک ایبسن نیز یکی از ستون‌های اصلی ادبیات مدرن محسوب می‌شود که تاثیر غیرقابل انکاری بر نویسندگان پس از خود گذاشته است.»
 
این استاد دانشگاه‌های نروژ ادامه داد: «یون فسه و به ویژه ایبسن، هنرمندان نروژی نیستند و تنها در این کشور نوشته‌های خود را به نگارش در آورده‌اند؛ آنان به تمام مردم دنیا تعلق دارند.»
 
رانینگ با اشاره به اهمیت برگزاری سمینارهای تخصصی، اظهار کرد: «سمینارهای تخصصی باید به صورت مستمر برگزار شوند. من به شدت از برگزاری سمینارها استقبال می‌کنم، زیرا به مبادله فرهنگی و شناخت عقاید دو کشور منجر می‌شود؛ این مبادله فرهنگی در دنیای تئاتر از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.»
این پژوهش‌گر بیان کرد: « برای چهارمین بار است که در سمینارهای تئاتر ایران شرکت کرده‌ام؛ همیشه بحث و تعاملاتی که با هنرمندان و دانشجویان ایرانی داشته‌ام، من را شگفت زده کرده است. بسیار خوشحالم که در این دوره از جشنواره تئاتر فجر هم حضور دارم.»
 
او در پایان صحبت‌هایش گفت: « همچنین چند فیلم از ایران دیده‌ام که بسیار تحسین برانگیز بود. از این فیلم‌ها می‌توانم به «جدایی نادر از سیمین» کار اصغر فرهادی و «سارا» به کارگردانی داریوش مهرجویی اشاره کنم. میزان تاثیر گرفتن من از فیلم «سارا» تا جایی بوده است که برای تدریس در دانشگاه از آن استفاده می‌کنم.»
 
سی‌و‌سومین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری اردشیر صالح‌پور تا 12بهمن ماه برگزار می‌شود.