تازه‌ترین فراخوان پروژه‌ «چهار فصل تئاتر ایران» با عنوان «تئاتر و جامعه‌ سالم» از سوی دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری منتشر شد.

چارسو پرس: فراخوان فصل یازدهم از پروژه‌ ملی جامع آموزش درام نویسی «چهارفصل تئاتر ایران» از طرف دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری با عنوان «تئاتر و جامعه‌ سالم» منتشر شد.

در متن این فراخوان آمده است:

«آنچه در رهگذر تاریخ به یاد ماست و به یاد ما می ماند، نگاهِ مُصلح تئاتر به جامعه‌ پیرامون خود بوده است. درام‌های کلاسیک یونان باستان تا آثار دوران رنسانس و نئوکلاسیک و بعد قرن بیستم مسیری را در برابر دیدگان ما در برخورد و مواجهه با تئاتر و مسئولیت‌ها و شکل حضورش در اجتماع بشر می گشاید که خود به خود در خصوص کار ویژه و نقش تئاتر در قرن بیست و یکم و دهه‌های نخست هزاره‌ سوم تلنگری عظیم می خوریم و در مورد رسالت خودمان دچار پرسش‌های جدی می‌شویم.

تئاتر بوده و هست تا اجتماعی که زادگاهِ این اثر است، جامعه‌ای درست‌تر، شایسته‌تر، کم نقص‌تر و در یک کلام «سالم‌تر» شود. بر ذمه‌ ما و آثار ماست که از هر دریچه‌ای که می توانیم و دوست داریم، در نمایشنامه‌های خود به مصادیق و مضامینی بپردازیم که یا جای خالی‌شان تنِ جامعه‌ ما را آزرده کرده و یا حضور نادرستشان شایسته‌ نقد جدی است. وظیفه‌ تئاتر از دیرباز تغییری نکرده؛ راهبری سنجیده و سازنده جامعه به طرف فضایی ایمن‌تر و جایی درست‌تر و بایسته‌تر.

دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، از کلیه‌ علاقمندان نو قلمِ درام نویسی و یا مجرب ترین این عرصه دعوت می کند، در گام یازدهم از دور نوین این پروژه‌ آموزشی که به طور مشخص نظر به خارج از پایتخت و تقویت بنیه‌های درام نویسی با سیاست مرکز گریزی دارد، با ارسال ایده‌های بسیار موجز خود (از پنج خط تا دو صفحه) که حاوی مضمون مرتبط به توضیحات این فراخوان و عنوانِ «تئاتر و جامعه‌ سالم» باشد به آدرس الکترونیکی: ۴fasl.drama@gmail.com در این محفل آموزشی شرکت کنند.

امیدواریم این فصل هم بتواند مثل فصول پیشین پر بار باشد و راه به آراسته شدن به زیور طبع بیابد و اینگونه برای آیندگان بماند. مجموعه کتاب‌های «فصل سفید» که حاوی خروجی‌های این پروژه ملیِ آموزشیِ هنری است یادگار فشردن دست علاقمندان این حرفه و این هنر انسان ساز توسط دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری است.

در آخر لازم به ذکر است که این ایده‌ها که باید حداکثر تا ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۲ به دبیرخانه‌ دائمی پروژه ارسال شود، بدون محدودیت ژانر، مکتب، دوره‌ تاریخی و ... پیش بینی شده اند و کاملا وابسته به سلیقه‌ شرکت کنندگان خواهد بود.»

این پروژه‌ آموزشی در دور نوین خود با حمایت مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری با مدیریت و هدایت ایوب آقاخانی از سال ۱۳۹۶ آغاز به کار کرده و تاکنون انتشارات سوره‌ مهر چهار کتاب با عنوان «فصل سفید» منتشر کرده که جمعا حاوی ۱۲ نمایشنامه با پنج محوریت مضمونی «ایران در بستر تاریخ»، «کمدی در تئاتر»، «شهدای مقاومت»، «خانواده در تئاتر» و «مدافعان سلامت» است که همگی عناوین فصل‌های مختلف برگزار شده از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ به شمار می روند و از ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ در عناوین و مجلدهایی متفاوت به چاپ خواهند رسید.