مجموعه موسیقایی «چشم‌اندازهای صوتی در مه» عنوان یکی از آثار جدید حوزه تولیدات موسیقایی است که به آهنگسازی و رهبری ارکستر روزبه تنابنده در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

چارسو پرس: آلبوم «چشم‌اندازهای صوتی در مه (برای زنگ‌های کوچک، فلوت باس و یازده ساز زهی» عنوان یکی از آثار جدید در فرآیند عرضه محصولات موسیقایی است که به تازگی با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آهنگسازی و رهبری ارکستر روزبه تنابنده پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

روزبه تنابنده از جمله آهنگسازان موسیقی است که طی سال‌های اخیر در حوزه‌های معماری و پژوهش نیز فعالیت‌های مختلفی را انجام داده است.

«زنگ‌ها و نقطه‌ها»، «رقص مس سرگردان» و «سرگشته در مه» عنوان سه قطعه گنجانده شده در این آلبوم موسیقی هستند.

در توضیحات تکمیلی این آلبوم آمده است: چشم‌اندازهای صوتی در مه دریچه‌ای است به جهان صوتی زنگ‌ها، جهان گویش پژواک و طنین فلز. با اینکه استفاده از گونه‌های پرشمار زنگ و ناقوس در تاریخ موسیقی و همچنین در فرهنگ شنیداری ایرانی سابقه‌ای دیرین دارد. اما موسیقی حاضر را با پژواک پرطنین ناقوس‌های دقیق کوک و زنگ‌های ارکستری، آنچنان که مورد توجه آهنگسازان غربی بوده یا در بسیاری فرهنگ‌های موسیقایی دیگر رواج دارد، کاری نیست.

آلبوم چشم اندازهای صوتی در مه

پروژه فکری این آلبوم متمرکز برجهان شنیداری زنگوله‌های کوچک با کوک نادقیق است. این کمال نیافتگی ذاتی، گرانیگاه فضای صوتی اثر را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که محمدرضا درویشی (پژوهشگر صاحب نام موسیقی نواحی ایران) در بخش یازدهم دایره المعارف سازهای ایران به گونه‌های مختلف زنگ‌ها، زنگوله‌ها و استفاده آن‌ها در مراسم آیینی و همچنین در موسیقی نواحی ایران اشاره کرده است. ضمن اینکه نام آلبوم هم برگرفته از نام فیلمی است از تئوآنجلوپولوس با نام «چشم اندازی در مه».

آلیسا چانگ، هوبرت بریزار، لیزماری ریبردی، لین آلارد، فردریک گنیون، داوید پیچه نوازنده ویولن، ژان رنه و خاویرله پژبراو نوازندگان ویولا، ویویانا گاسلین و امیلی ژیرارشاره نوازندگان ویولنسل، بی یرالکساندر ماراندا نوازنده کنترباس، جفری استون هاوس نوازنده فلوت باس، نوام بیرستون نوازنده سازهای کوبه ای و روزبه تنابنده رهبر ارکستر، هنرمندان این آلبوم هستند.

سیمون بلفلور صدابردار، جوئل بوچی دستیار صدابردار، حامد حکیمی طراح گرافیک، خسرو تابنده ویراستار فارسی، ایمی اسکوریا ویراستار انگلیسی، هاله ودادی نژاد و محمد داود زارعی عکاس، الهه خاکی دستیار تولید نیز دیگر گروه اجرایی این آلبوم را تشکیل می‌دهند.