داود میرباقری که سال‌هاست تمام فعالیت خود را بر ساخت سریال «سلمان فارسی» متمرکز کرده است، امروز تولد ۶۵ سالگی را می‌گذراند. کارگردان «سلمان فارسی» تا اینجا برای تولید سریال تاریخی‌اش مراحل دشواری را طی کرده است؛ از مواجهه با کرونا که منجر به تعطیلی شش ماهه پروژه‌اش شد تا بی‌پولی که البته به نظر می‌رسد با اختصاص بودجه ویژه به صداوسیما این معضل تا حدودی حل شده باشد. با این همه میرباقری کارهای سخت را دوست دارد و می‌گوید همیشه دنبال کارهای سخت رفته‌ است. او بر این باور بوده که همیشه حریف کارهای سخت می‌شود و به تعبیری آنها را ضربه فنی می‌کند.

چارسو پرس: میرباقری سال‌های زیادی از عمر خود را برای ساخت سریال‌هایی در ژانر درام تاریخی چون «امام علی(ع)» و «مختارنامه» صرف کرد و حالا چند سالی است از سال ۹۸ ساخت سریال «سلمان فارسی» را که همچنان در حال تولید است، کارگردانی می‌کند.

این روزها دکورهای مربوط به دوره تاریخی ساسانیان «سلمان فارسی» در شهرک غزالی در حال ساخت است. به نظر می‌رسد آنطور که اعلام شده در ساخت این دکورها تجربه تخریب دکورهای «مختارنامه» تکرار نخواهد شد و این دکورها برای استفاده آثار دیگر در شهرک غزالی ثابت خواهند ماند؛ به ویژه اینکه تاکنون ساخت دکور در بخش‌های تاریخی ایران باستان و ساسانیان تاکنون تجربه نشده است. اما با توجه به اینکه دکورهای مربوط به سریال «مختارنامه» مورد استفاده صداوسیما قرار نگرفت در قبال ساخت دکورهای «سلمان فارسی» فرض بر این گذاشته شده است که دکورها ماندگار شوند.

همچنین دکورهایی مثل ساخت کشتی در شاهرود و یا دکورهایی در شهرک نور و دفاع مقدس قرار است بمانند و برای برنامه‌سازی های آینده استفاده شوند. بخش‌هایی از دوره تاریخی بیزانس هم که در شهرک نور و دفاع مقدس ساخته شده، ماندنی هستند؛ البته این دکورها کامل نیستند چراکه بخش زیادی از دکور آنها ترکیب شده با جلوه‌های ویژه است.

میرباقری برای پرداخت به فصل بیزانس پروژه را به ارمنستان برد و از فضاهای بیرونی‌اش بهره برد اما برای فضاهای دورنی از دکور در ایران استفاده کرده است. این روزها با تکمیل شدن دکورهای مربوط به دوره ساسانیان در شهرک غزالی، فیلمبرداری سریال از سر گرفته می‌شود.

اما برای آنهایی که بیشتر اهل تماشای سریال‌های تاریخی هستند، داوود میرباقری و پروژه‌های ماندگارش همچون «امام علی(ع)»، «مختارنامه» و «معصومیت از دست رفته» با خاطراتشان پیوند خورده است؛ ولی این هنرمند در سینما نیز آثاری چون «آدم برفی»، «ساحره» و «مسافر ری» را دارد که جزو آثار ماندگاری محسوب می‌شوند.

کارگردان «سلمان فارسی»، برای تولید این سریال تاریخی مراحل دشواری را طی کرده است. با این همه بر این باور بوده که همیشه حریف کارهای سخت می‌شود و فی‌النفسه این موضوع برایش جذاب است و به همین جهت این موضوع، پیچیده نیست که بخواهد به پیچیدگی‌هایش فکر کند.

داوود میرباقری

میرباقری درباره‌ی اینکه آیا سریال «سلمان فارسی» می‌تواند هم نظر مخاطبان عام را جذب کند و هم مخاطبان خاص؟ گفته بود: مسلما وقتی از همه پرسیده شود که قصه خسرو و شیرین را دوست دارند یا نه، پاسخ مثبت خواهند داد. جنگ بهرام چوبین و خسرو پرویز و ...؛ اینها مواردی است که برای تاریخ ایران جذاب است و به همین دلیل سریال «سلمان فارسی» می‌تواند برای همه جذاب باشد، حتی برای خودم هم این جذابیت زیاد بود. وقتی در تاریخ جست‌وجو می‌کردم و درباره این شخصیت پژوهش داشتم، برایم جالب بود که این کار را بسازم. روایت ما در این سریال به‌گونه‌ای است که مخاطب با یک اثر تاریخی روبه‌رو می‌شود و قصه‌هایی خواهد دید که برایش جالب خواهد بود.

میرباقری تاکنون دوره تاریخی بیزانس را ضبط کرده و می‌توان گفت یک سوم از کار او به سرانجام رسیده است. سکانس‌های مربوط به دوره تاریخی بیزانس در این سریال در لوکیشن آبسرد به پایان رسیده و حالا گروه برای ضبط دوره تاریخی مربوط به ایران و ساسانیان آماده می شوند.

داوود میرباقری

///.


منبع: خبرگزاری ایسنا