سایت خبری تئاتر جداول رتبه بندی نمایش‌های حاضر در سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر را بر اساس تعداد رتبه‌های برتر و تقدیرهای کسب شده هر نمایش، طراحی کرده است.

چارسو پرس: سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که اول بهمن ماه  آغاز شده و با حرف و حدیث‌های فراوان همراه بود، یکشنبه شب در تالار وحدت با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف، به کار خود پایان داد.

برای ارزیابی نمایش‌های این دوره یکی از پارامترها، تعداد جوایز برتر و تقدیرهای هر نمایش است. برای روشن شدن این موضوع طی جداول پیش رو، نگاهی داریم به برترین نمایش‌های سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر.

- در بخش مسابقه بین‌الملل، هیچ کدام از نمایش‌های خارجی شرکت کننده، حائز هیچ گونه تقدیر یا رتبه برتر نشدند. حتی کارهای مشترک هم در این بخش هیچ رتبه‌ای کسب نکردند. به عبارتی کتابها (از لهستان)، کمپلکس اودیسه (از آلمان)، پرواز بر فراز شهر (از ارمنستان)، فراموشی (از روسیه)، لندن، رم، تهران، آمستردام (کار مشترک ایران و هلند) و حتی قلعه انسانات (کار مشترک ایران و ایتالیا) نتوانستند نظر هیات داوران بخش بین‌الملل را به خود جلب کنند.

- نمایش بوقلمون به کارگردانی و نویسندگی خیراله تقیانی‌پور، با کسب 4 رتبه برتر و یک تقدیر، عنوان موفق‌ترین و بهترین نمایش سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را از آن خود کرد. نمایش بیرون پشت در به کارگردانی ایمان اسکندری و هم‌هوایی هر کدام با 3 رتبه برتر در مقام دوم بهترین نمایش‌های جشنواره سی و سوم ایستاده‌اند. هزار شلاق با دو رتبه برتر و یک تقدیر مقام سوم را در بین همه نمایش‌های جشنواره امسال از آن خود کرده و نمایش چهارم هم «نگرانم» است با دو رتبه برتر.

 

بخش مسابقه بین‌الملل

نام اثر نمایشی

تعداد رتبه برتر

تعداد تقدیرها

تعداد کل  رتبه‌ها

بیرون پشت در 

3 (ویژه، بازیگری مرد، طراحی صحنه)

-

3

هم‌هوایی

3 (بازیگری زن، بازیگری زن، نمایشنامه‌نویسی)

-

3

اولیور توویست   

1 (بازیگری مرد)

-

1

Wow

1 (موسیقی)

-

1

خانه واده     

1 (کارگردانی)

-

1


هیات داوران: مسعود رایگان، دکتر محمود عزیزی، ‌دکتر مجید سرسنگی، جیمز ساترلند و اینگرید دی کتلار
برگزیدگان: موسیقی (بهار ایلچی برای نمایش «wow» از ایران جایزه اول را دریافت کرد)، طراحی صحنه (ایمان اسکندری برای نمایش «بیرون پشت در» از ایران، به عنوان هنرمند برتر معرفی شد)، بازیگری (خسرو شهراز برای نمایش «اولیور توویست» از ایران و توماج دانش بهزادی برای نمایش «بیرون پشت در» از ایران، عناوین برتر را به دست آوردند)، بازیگری زن (جوایز برتر به الهام کردا و ستاره اسکندری، دو بازیگر نمایش «هم هوایی» از ایران رسید)، نمایشنامه نویسی (مهین صدری برای نگارش «هم هوایی» از ایران، موفق به دریافت جایزه نخست شد)، کارگردانی ( جایزه اول کارگردانی به محمد مساوات برای نمایش «خانه واده» از ایران رسید)، جایزه ویژه این بخش به نمایش «بیرون پشت در» به کارگردانی «ایمان اسکندری» اهدا شد. هیات داوران برای دریافت جایزه بزرگ سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر، هیچ گزینه‌ای را معرفی نکرد.
 

***

بخش مسابقه تازه‌های تئاتر ایران

نام اثر نمایشی

تعداد رتبه برتر

تعداد تقدیرها

تعداد کل  رتبه‌ها

بوقلمون 

4 (موسیقی، کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی، بازیگری زن)

1 (بازیگری مرد)

5

یک زندگی بهتر     

1  (طراحی صحنه)

3 (کارگردانی، طراحی نور  ، موسیقی)

4

مروارید 

-

2 (طراحی صحنه، نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی)

2

پذیرایی  

-

2 (بازیگری مرد، بازیگری زن)

2

باد شیشه را می‌لرزاند   

 1(بازیگری مرد)

1 (موسیقی)

2

تقدیربازان 

-

1 (نمایشنامه‌نویسی)

1

یک صبح ناگهان  

-

1 (طراحی صحنه)

1

Tabes got talent

-

1 (گریم)

1

 
هیات داوران: سهراب سلیمی، مهرداد رایانی مخصوص و حسین کیانی
برگزیدگان: طراحی نور (دیاکو خاکی برای نمایش «یک زندگی بهتر» تقدیر شد)، گریم (ماریا حاجی‌ها برای نمایش‌های «Tabes got talent» و «یک صبح ناگهان» مورد تقدیر قرار گرفت)، طراحی لباس (از داریوش پیرو برای نمایش «بوقلمون» تقدیر شد)، موسیقی (آرش عزیزی برای نمایش «یک زندگی بهتر» تقدیر شد و جایزه برتر به سهند تاکی برای نمایش «بوقلمون» رسید)، طراحی صحنه (لوح تقدیر به میثم نویریان برای نمایش «مروارید» تعلق گرفت و سعید یزدانی برای نمایش «یک زندگی بهتر»، به عنوان نفر برتر روی صحنه رفت و جایزه خود را دریافت کرد)، بازیگری مرد ( نادر فلاح برای نمایش «پذیرایی» و سیروس همتی برای نمایش «بوقلمون» تقدیر شدند. شهروز دل افکار نیز برای بازی در نمایش «باد شیشه را می‌لرزاند»، جایزه اول را دریافت کرد)،  بازیگری زن (لوح تقدیر به ساناز نظری برای نمایش «وقتی کنار پنجره می‌ایستم» و فروغ قجابگلی برای نمایش «پذیرایی» اهدا شد. جایزه بازیگر برتر هم مه‌لقا باقری برای نمایش «بوقلمون» رسید)، نمایشنامه نویسی ( قطب‌الدین صادقی برای «مروارید» و هاله مشتاقی‌نیا برای نگارش «تقدیربازان» تقدیر شدند. خیرالله تقیانی‌پور هم برای نگارش نمایشنامه «بوقلمون»، جایزه اول را دریافت کرد)، کارگردانی (سروش طاهری برای نمایش «مروارید» و شهاب‌الدین حسین‌پور برای نمایش «یک زندگی بهتر» مورد تقدیر قرار گرفتند و خیرالله تقیانی‌پور برای نمایش «بوقلمون» به عنوان کارگردان برتر معرفی شد).
 
***
 

بخش مسابقه مرور تئاتر ایرانِ

نام اثر نمایشی

تعداد رتبه برتر

تعداد تقدیرها

تعداد کل  رتبه‌ها

هزار شلاق

2  (موسیقی، نمایشنامه‌نویسی)

1 (کارگردانی)

3

ملاقات بانوی سالخورده

2 (طراحی صحنه، کارگردانی)

-

2

ترانه‌های تلخ تارا

-

2 (بازیگری زن)

2

سایه سار سکوت

-

2 (بازیگری مرد، نمایشنامه‌نویسی)

2

آقای قاضی صدایم را می‌شنوید؟

-

1 (موسیقی)

1

رقصی برای بازگشت عروس

-

1 (طراحی صحنه)

1

چهار نمایشنامه منتشر نشده از مهران صوفی  

-

1 (بازیگری مرد)

1

کسی دست به عصا توی شکمم راه می‌رود

-

1 (کارگردانی)

1

بهشت پنجاه درجه بالای صفر

-

1 (بازیگری زن)

1

کافه سایه

-

1 (نمایشنامه‌نویسی)

1

 
هیئت داوران: ایرج راد، ناصر آقائی و رحمت امینی
برگزیدگان: موسیقی (تقدیر از حسین اصیلی و علی اسدی برای موسیقی نمایش «آقای قاضی صدایم را می‌شنوید؟» از بوشهر، احسان آنالویی برای موسیقی نمایش «هزار شلاق» از خرم آباد به عنوان نفر برتر معرفی شد)، طراحی صحنه (فاتح بادپروا برای نمایش «رقصی برای بازگشت عروس» از مریوان تقدیر شد و هادی حجازی‌فر برای طراحی صحنه نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» عنوان برتر را از آن خود کرد)، بازیگری مرد (از فرید قبادی برای بازی در نمایش «سایه سار سکوت» از تهران و سعید محبی امین برای بازی در نمایش «چهار نمایشنامه منتشر نشده از مهران صوفی» از تهران تقدیر شد. در این بخش، هیئت داوران هیچ کس را به عنوان برگزیده معرفی نکرد)، بازیگری زن (طیبه نیک آزاد برای بازی در نمایش «بهشت پنجاه درجه بالای صفر» از آبادان، ژیلا آل رشاد برای بازی در نمایش «ترانه‌های تلخ تارا» از تبریز و بیتا آزادی برای بازی در نمایش «ترانه‌های تلخ تارا» از تبریز موفق به دریافت تقدیرنامه شدند. در این بخش هم هیئت داوران برگزیده‌ای را اعلام نکرد)، نمایشنامه نویسی (تقدیر از محمدرضا عطایی‌فر برای نگارش نمایشنامه «سایه‌سار سکوت» از تهران و ابراهیم عادل‌نیا برای نگارش نمایشنامه «کافه سایه» از اردبیل، جایزه اثر برتر را ناصر حبیبیان برای نگارش نمایشنامه «هزار شلاق» از خرم آباد اهدا شد)، کارگردانی (علی شفیعی برای کارگردانی نمایش «کسی دست به عصا توی شکمم راه می‌رود» از گچساران و  احسان ملکی برای کارگردانی نمایش «هزار شلاق» از خرم‌آباد تقدیر شدند. همچنین هادی حجازی‌فر برای کارگردانی نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» از تهران، جایزه کارگردان برتر این دوره از جشنواره را دریافت کرد).

***

بخش تئاتر خیابانی

نام اثر نمایشی

تعداد رتبه برتر

تعداد تقدیرها

تعداد کل  رتبه‌ها

نگرانم

2  (موسیقی، طرح و ایده)

-

2

نبش کوچه بن‌بست   

1  (کارگردانی)

2 (طراحی فضا، بازیگری مرد)

3

از ۵۹ تا چند؟

1 (طراحی فضا)

1 (کارگردانی)

2

ستاره

1 (بازیگری مرد)

1  (بازیگری زن)

2

چرخ روز افزا 

-

2 (بازیگری زن، طرح و ایده)

2

پازل زندگی   

 

1 (بازیگری مرد)

1

نی‌نی اخاذه و مداد رنگی

-

1 (موسیقی)

1

تلخند 

-

1 (طرح و ایده)

1

صفر مرزی  

-

1 (بازیگری مرد)

1

 
هیئت داوران: گلبرگ ابوترابیان، شهرام کرمی و علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد
برگزیدگان: بخش موسیقی (حسین ضروری برای نمایش خیابانی «نی‌نی اخاذه و مداد رنگی» مورد تقدیر قرار گرفت و احمد صمیمی و حامد نساج برای نمایش خیابانی «نگرانم» جایزه اول را گرفتند)، طراحی فضا  (از مهدی حبیبی برای نمایش «نبش کوچه بن‌بست»، تقدیر و مصطفی کولیوندی برای نمایش «از ۵۹ تا چند؟» برگزیده شد)، بازیگری مرد (امیرحسین شفیعی برای نمایش خیابانی «پازل زندگی»، حسین حسام‌نژاد برای نمایش خیابانی «آقای سیگار»، سیاوش وفایی‌نژاد برای نمایش «نبش کوچه بن‌بست» و علی غابشی برای نمایش خیابانی «صفر مرزی» مورد تقدیر قرار گرفتند. محمدهادی عطایی هم برای نمایش خیابانی «ستاره»، موفق به دریافت جایزه بازیگر برتر شد)،  بازیگری زن (از لادن قناد برای نمایش خیابانی «ستاره» تقدیر و فاطمه رادمنش برای نمایش خیابانی «چرخ روز افزا»، به عنوان نفر برگزیده معرفی شد)، طرح و ایده (مجید قدیمی برای نمایش خیابانی «تلخند» و علی‌محمد رادمنش برای نمایش «چرخ روز افزا» مورد تقدیر قرار گرفتند. در این بخش،‌ احمد صمیمی برای نمایش خیابانی «نگرانم»، جایزه نخست را دریافت کرد)، کارگردانی (از مصطفی کولیوندی برای کارگردانی نمایش «از ۵۹ تا چند؟» تقدیر شد و مهدی حبیبی برای نمایش خیابانی «نبش کوچه بن‌بست»، جایزه نخست را دریافت کرد)
///.