علی نصیریان در مراسم هشتادمین سال تولد خود در شامگاه 15 بهمن ماه در موزه امام علی (ع)، در واکنش به سخنان مثبت دوستان و همکارانش درباره شخصیت خود، یادآور شد: من آدم ثروتمندی هستم ولی از آن بی خبر بودم.

چارسو پرس: هشتادمین سالروز تولید علی نصیریان با حضور جمعی از هنرمندان و دوستداران این بازیگر با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون در موزه امام علی (ع) برگزار شد. در ابتدای این مراسم فرهاد آییش که از نصیریان در مقام پدر خود یاد کرد، گفت: رخصتی که آقای نصیریان به من داد باعث اعتماد به نفس در من شد. جوان که بودم عاشق بازی‌های آقای نصیریان بودم و باور داشتم که هنرمند بسیار بزرگی است و به لحاظ انسانی هم شخصیت والایی دارد. 

وی با اشاره به نحوه آشنایی و همکاری خود با علی نصیریان در نمایش «هفت شب با مهمانی ناخوانده» در کشور آمریکا، یادآور شد: من در کودکی پدر خود را از دست دادم و گفته می شود که افرادی که در کودکی پدرشان را از دست می دهند، یک فیگور پدرانه را در نظر می گیرند. من آقای علی نصیریان را در ضمیر ناخودآگاه خود به عنوان پدر در نظر داشته و دارم زیرا آقای نصیریان برای من یک پدر بود.

مائده طهماسی همسر فرهاد آییش هم که به دلیل آسیب دیدگی از ناحیه پا روی ویلچیر نشسته و در مراسم حضور پیدا کرد، در حالیکه تحت تأثیر قرار گرفته بود و به دلیل بغضی که از یادآوری خاطرات گذشته خود و همسرش با علی نصیریان و همسرش در آمریکا داشت، نمی توانست به راحتی صحبت کند. وی شخصیت علی نصیریان را شخصیتی دوست داشتنی و تأثیرگذار دانست.

در این مراسم پیام تبریک داود رشیدی و عزت الله انتظامی نیز به مناسبت سالروز تولد علی نصیریان قرائت شد. این 2 هنرمند به دلیل کسالت نتوانستند در مراسم حضور پیدا کنند. همچنین چنگیز وثوقی نیز به صورت تلفنی هشتادمین سالروز تولد نصیریان را تبریک گفت.

در بخش دیگری از مراسم، هوشنگ مرادی کرمانی که سابقه همکاری و بازی در یکی از آثار علی نصیریان را داشت، با اشاره به نحوه ورود خود به دانشگاه و رشته تئاتر و آشنایی با علی نصیریان، یادآور شد: آقای نصیریان در آن زمان که جوان بودم و به تهران آمده بودم، به من گفت که اگر کاری داشتی روی من حساب کن. از آن زمان تا به امروز آقای نصیریان همیشه از من حمایت کرده است. 

این نویسنده شناخته شده ادبیات داستانی خطاب به علی نصیریان گفت: من دست شما را می بوسم و به خودم تبریک می گویم که با شما آشنا شدم.

سپس ایرج راد با بیان اینکه همه عاشقانه و با تمام وجود علی نصیریان را دوست دارند، یادآور شد: آقای نصیریان در عرصه نمایشنامه نویسی کارهای ارزنده‌ای ارائه کرد و توانست در یک اوج قرار بگیرد. «بلبل سرگشته» اولین اثری بود که خارج از ایران اجرا شد و جایزه گرفت. در عرصه نمایشنامه نویسی بعد از 28 مرداد که تئاتر از اوج قدرت و قوت خود افتاده بود، آقای نصیریان و دیگر یاران او توانستند تئاتر را رونق دهند. 

وی نظم و انضباط را از شاخصه‌های علی نصیریان در تئاتر دانست و گفت: استاد نصیریان به کسی زور نمی گفت و تهدید نمی کرد. ای کاش این نظم و انضباط و اخلاق استاد نصیریان تسری پیدا می کرد. استاد نصیریان به عنوان الگو و شاخصه هنر و به عنوان هنرمندی شاخص، تأثیرگذار بوده است.

داریوش مؤدبیان دیگر هنرمندی بود که در مراسم هشتادمین سالروز تولد علی نصیریان، از این بازیگر با سابقه سخن گفت. وی با اشاره به گردآوری فرهنگی با عنوان «فرهنگ اهل فرهنگ»، افراد حاضر در این فرهنگ را به 2 دسته اهل خرد و اهل دل تقسیم کرد. 

وی در ادامه تأکید کرد: علی نصیریان برای من اهل خرد و اهل دل به طور همزمان است.

شکرخدا گودرزی نیز در ادامه این مراسم، علی نصیریان را به عنوان هنرمندی دانست که تئاتر این مرز و بوم مدیون او است و او به جهان نشان داد که ما نمایشنامه نویسی و تئاتر ملی داریم.

قباد شیوا هم که از گرافیست های با سابقه ایران است و در این مراسم حضور داشت، گفت: من می خواهم زودتر به خانه بروم تا به همسرم بگویم من امروز علی نصیریان را بوسیدم. 

پریسا مقتدی، محمد ساربان و دکتر نیک‌روش نیز از دیگر هنرمندانی بودند که در این مراسم و در خصوص شخصیت هنری علی نصیریان صحبت کردند.

در پایان علی نصیریان روی صحنه حضور پیدا کرد و یادآور شد: اگر واقعا آنچه که دوستان و همکاران بنده در این مراسم گفتند، حقیقت داشته باشد پس من آدم ثروتمندی هستم ولی از آن بی خبر بودم. من آنچه در زندگی انجام دادم برای دل خودم بود و منتی بر مردم و کس دیگری نیست.

وی متذکر شد: بعضی از همکارانم متأسفانه از مردم طلب دارند در صورتی که هیچکدام از بزرگان این مرز و بوم منتی بر مردم نداشتند. 

بعد از پایان این سخنان، علی نصیریان کیک تولد خود را برید و هدایایی از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، ایرج راد، حمیدرضا میرسعیدقاضی، شهرام کرمی، پریسا مقتدی و بازیگر کودک نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» به کارگردانی هادی مرزبان دریافت کرد و هنرمندان حاضر در مراسم با او عکس یادگاری گرفتند.