در نشست خبری آزمون نوازندگی ارکستر سمفونیک تهران با حضور دو تن از اعضای شورای سیاستگذاری این ارکستر اعلام شد که بنیاد رودکی برنامه خاصی برای بازگشت نصیر حیدریان به عنوان رهبر دائم این ارکستر ندارد؛ اگرچه که سال گذشته به صورت رسمی از حیدریان به عنوان رهبر دائم این ارکستر نام برده شد اما گویا اکنون بنا بر آنچه محمد میرزمانی می‌گوید «با وجود توانایی و انگیزه حیدریان اما انتخاب گزینه‌های مقیم در ایران، بهتر است».

چارسو پرس: نشست رسانه‌ای آزمون نوازندگی ارکستر سمفونیک تهران با حضور هادی آرزم و سیدمحمد میرزمانی ـ اعضای شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران ـ امروز (یکشنبه) ۲۸ خرداد در تالار وحدت برگزار شد. این آزمون یکم و دوم تیر برگزار خواهد شد.

آرزم در ابتدای نشست بیان کرد: بر اساس آنچه که در همه ارکسترهای سمفونیک دنیا برقرار است، آزمون‌های ادواری هر چند سال یک بار برای ارتقای کیفیت نوازندگان و بهبود سطح آنها و جذب نوازندگان جدید هر چند سال یک بار برگزار می‌شود، که در همین راستا زمستان سال گذشته تصمیم گرفتیم این آزمون را برگزار کنیم. برای این آزمون نهایت تلاش را کردیم که اطلاع‌رسانی درست داشته باشیم و از طرف داوران عدالت و کیفیت برگزاری رویداد رعایت شود.

آرزم درباره کیفیت و سطح ارکستر سمفونیک تهران نسبت به ارکسترهای دنیا گفت: اگر بخواهیم این امر را نسبت به کشورهای پیشرفته بسنجیم، ممکن نیست؛ چون آنها مدت زمان بسیار کوتاه‌تری نسبت به نوازندگان ایران از زمان فارغ‌التحصیلی تا ورود به ارکسترها طی می‌کنند. همچنین ما در ایران اساتید علمی کمی داریم که همان‌ها هم نوازندگان باتجربه هستند. از طرفی همین نوازندگان باتجربه هم پس از بازنشستگی به لحاظ قانونی امکان ادامه همکاری با ارکستر را ندارند.

او ادامه داد: نوازندگانی که در ارکستر کار می‌کنند از تمام جان و انرژی خود مایه می‌گذارند و بخشی از کمبودهای آموزشی را با تلاش خود جبران می‌کنند. در حال حاضر ارکستر سمفونیک تهران به سبب اجراهایی که با رهبرهای خارجی داشته به لحاظ کیفی چیزی از ارکستر سمفونیک کشورهای دیگر کم ندارد. نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران افراد بااستعداد و توانمندی هستند، منتهی مشکل ما به تعداد کم ارکسترهای کشور برمی‌گردد، آخر در یک مملکت که نباید فقط دو ارکستر داشته باشیم.

آرزم در راستای صحبت‌هایش درباره کمبود ارکستر در ایران بیان کرد که «این موجب می‌شود نوازندگان نسل جدید با کمبود موقعیت شغلی مواجه شوند» و تصریح کرد: در حال حاضر نوازندگان ارکستر سمفونیک صداوسیما به علت مشکلاتی که در این ارکستر پیش آمده، بیکار هستند و تنها ارکستر سمفونیک تهران باقی مانده است. حال زمانی که هنرجویان هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شوند، جایی برای کار و تمرین ندارند اما ما با برگزاری این آزمون‌ها در حال تلاش برای جذب نوازندگان و ارتقای سطح آنها هستیم.

از او سوال شد که آیا برگزاری این آزمون به استعفای برخی از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران مربوط می‌شود که پاسخ داد: این آزمون‌ها هشداری است برای آن دسته از نوازندگان که گمان می‌کنند اگر قرارداد دارند دیگر نیازی به تغییر سطح و تمرین ندارند. این آزمون موجب آمادگی در نوازندگان می‌شود تا سطح خود را ارتقاء دهند و اینگونه شاهد پیشرفت ارکستر باشیم.

این نوازنده ویولن ادامه داد: در ارکستر سمفونیک تهران در گروه‌های مختلف سازی با کمبود نوازنده مواجه هستیم؛ مثلا در سازهای برنجی کمبود نیرو داریم اگرچه که معمولا در تمام ارکسترهای دنیا نوازندگان رزرو داریم که بتوانند جایگزین کنند. همچنین یکی دیگر از مشکلات این است که نوازندگان ما بنا بر قانون بازنشستگی پس از گذشت ۲۵ تا ۳۰ سال دیگر امکان فعالیت در ارکستر را ندارند و به این جهت جای آنها در ارکستر خالی می‌شود، در حالی در ارکسترهای دنیا نوازندگان سن بالا و توانا همچنان فعالیت می‌کنند.

میرزمانی نیز درباره فعالیت نوازندگان پیشکسوت در ارکستر گفت: ما نوازندگان پیشکسوت را به علت قوانینی که درباره بازنشستگی به تصویب رسید، از دست دادیم؛ زیرا برای ادامه همکاری با آنها به مشکل می‌خوردیم ولی در جلسات شورا تاکید کرده‌ایم که از تجربه بازنشسته‌ها و پیشکسوت‌ها استفاده کنیم که فعلا از چند نفر دعوت کرده‌ایم و در دوره جدید فعالیت ارکستر از آنها استفاده می‌کنیم.

در ادامه خبرنگار موسیقی ایسنا درباره وضعیت رهبر دائم ارکستر سمفونیک سوال کرد؛ چراکه سال گذشته اعلام شده بود که قرار است «نصیر حیدریان» به عنوان رهبر دائم این ارکستر فعالیت کند. حال آرزم درباره این امر بیان کرد: قرارداد آقای حیدریان تا اسفند سال ۱۴۰۱ بود و هنوز تصمیم جدی برای اینکه ارکستر رهبر دائم یا مهمان داشته باشد، اعلام نشده است. ولی اگر ارکستر رهبر دائم هم داشته باشد از رهبرهای مهمان هم دعوت خواهد شد.

میرزمانی هم در این زمینه توضیح داد: شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران تلاش کرد بهترین رهبر را انتخاب کند که آقای حیدریان بهترین گزینه بود؛ زیرا دانش، انگیزه و توان کافی را داشت و برنامه‌های خوبی ارائه می‌کرد. متاسفانه سال گذشته کشور گرفتار حاشیه‌هایی شد که این مشکلات گریبانگیر ارکستر هم شد و بدین ترتیب آقای حیدریان را از دست دادیم. حال باتوجه به اینکه ارکستر در جشنواره موسیقی فجر به رهبری آقای صهبایی به روی صحنه رفت، در نظر داریم که ایشان همکاری خود را با ارکستر ادامه دهند؛ چراکه او هم رزومه خوبی دارد.

در راستای اشاره به انتخاب منوچهر صهبایی به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران، به حواشی و سابقه او اشاره شد که میرزمانی پاسخ داد: زمانی که آقای حیدریان انتخاب شد به فرد دیگری فکر نکردیم ولی به نظرم آقای صهبایی هم گزینه خوبی است. حواشی که درباره آقای صهبایی هست، درست است ولی به هر حال آدم‌های کمی هستند که می‌توانند خود را کنترل کنند و بگذرند. بهتر است که مسائل را بزرگ‌ نکنیم.

او درباره وقفه در فعالیت‌های ارکستر سمفونیک گفت: این امر به خاطر حواشی کشور اتفاق افتاد ولی امیدواریم از تیر برنامه‌ها روتین شود. من خودم بارها تاکید کرده‌ام که به هیچ عنوان برنامه‌ها و تمرین‌های ارکستر نباید کنسل شوند.

آرزم همچنین درباره بودجه ارکستر سمفونیک تهران گفت: بر اساس آنچه که برای کارهای دولتی مرسوم است، رقمی برای ارکستر تعیین می‌شود که البته با توجه به مشکلات اقتصادی برای هیچکس پاسخگو نیست.

او در پایان درباره جزئیات برگزاری آزمون گفت: برای هر گروه از سازها مانند کوبه‌ای، چوبی و ... یک هیات ژوری داریم. مشخص شده هر گروه با چه هیات و در چه ساعتی آزمون دارند. بیش از ۸۰ درصد از مفاد آزمون قبلا اعلام شده است. یک قطعه به انتخاب داوطلب و یک قطعه را به انتخاب اساتید است.