تماشاخانه سنگلج به‌ منظور اشاعه زمینه‌های مناسب آموزش نمایش ایرانی و حفظ و ثبت میراث کهن نمایشی ایران‌‌زمین، کارگاه‌های آموزشی نمایش ایرانی را برگزار می‌کند.

چارسو پرس: ثبت و نگهداری تجربه‌های استادان بزرگ نمایش ایرانی از دغدغه‌های مهم فعالان نمایشی ایران بوده و هنرمندان بنام کشورمان بارها در این زمینه اظهار نگرانی کرده‌اند.

از آنجاکه سنت نمایشی ایران به صورت سینه به سینه به نسل‌های گوناگون منتقل شده، همواره این خطر جدی وجود داشته و دارد که با درگذشت هنرمندان شناخته‌شده این عرصه، تجربیات آنان نیز از بین برود بدون اینکه فرصتی برای حفظ و ثبت آن‌ها وجود داشته باشد.

با همین نگاه، تماشاخانه سنگلج در نظر دارد برای اشاعه زمینه‌های مناسب آموزش نمایش ایرانی به مفهوم خاص و با هدف حفظ و ثبت میراث کهن نمایشی ایران‌زمین برنامه‌ای را تدارک دیده و در همین راستا کارگاه‌های آموزشی خاصی را برپا کند.

برای برگزاری این کارگاه‌ها هنرمندانی چون علی نصیریان، داوود فتحعلی‌بیگی، افشین هاشمی، هدایت هاشمی، حسین جمالی، مرشد چایانی، سیدمحسن هاشمی، شهناز روستایی، ابراهیم گله دارزاده، علی فتحعلی، بهزاد آقاجمالی، الهام ذوالفقاریان، غزل اسکندرنژاد و... دعوت شده‌اند و مدیر آموزش این دوره‌ها نیز داود فتحعلی‌بیگی است.

بنا بر اعلام روابط عمومی این تماشاخانه، این کارگاه‌ها از تیر ماه امسال آغاز می‌شوند و بهره‌ بردن از تجربه‌های پیشکسوتان و کهنه‌سواران نمایش ایرانی در جهت بازشناخت تئاتر ملی و تربیت نیروی جوان، از دیگر اهداف برگزاری این کارگاه‌هاست.

برای برگزاری این کارگاه‌ها عناوینی به شرح زیر در نظر گرفته شده است:

چراغ اول : بازی نامه ‌نویسی (نگارش متن) با پنج فرصت:

۱. تقلید نامه‌نویسی یا نگارش نمایشنامه‌های شادی‌آور (تخت حوضی ، سیاه‌بازی و ...) ۲. تقلیدهای اندرونی ۳. نمایش‌های عروسکی ایرانی ( خیمه شب بازی، خم بازی، صندوق بازی، جی جی بی جی و ...) ۴. فوت و فن شبیه نامه ‌نویسی، ۵. طومار نویسی ( نوشتن نمایشنامه‌های تک ‌نفره برای اجرای نقالی )

چراغ دوم :نقش‌پوشی و نقش‌آفرینی (کارگردانی و بازیگری نمایش‌های ایرانی) با سه فرصت:

۱. نقالی یا روایت‌گری ۲. نمایش‌های مضحکه یا شادی‌آور ۳. شبیه‌ خوانی‌

چراغ سوم : مشق ساز و آواز در نمایش‌های ایرانی با پنج فرصت:

۱. بحر طویل خوانی ۲. پیش پرده خوانی ۳. اشتلم خوانی ۴. ضربی خوانی ۵. تصنیف سازی.

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در این دوره‌ها می‌توانند به سایت ایران تئاتر مراجعه کنند.