بابک والی که نخستین تجربه بازیگری‌اش به سال ۱۳۵۶ و حضور در فیلم سینمایی «کاروان‌ها» به کارگردانی آنتونی کوئین برمی‌گردد درباره دستمزد ۶ هزار تومانی‌اش در این کار می‌گوید.

چارسو پرس: بابک والی که از مهم‌ترین آثار او می‌توان به بازیگری در فیلم محمد رسول الله (مجید مجیدی ۱۳۹۳) و سریال جابرابن حیان (جواد افشار ۱۳۸۵) اشاره کرد در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا اظهار داشت: نخستین کار سینمایی من در اصفهان و به سال ۱۳۵۶ با بازی در فیلم سینمایی آنتونی کوئین برمی‌گردد که قرار بود در افغانستان ساخته شود اما به دلیل انقلابی که در این کشور رخ داد، در ایران و در خوراسگان اصفهان فیلمبرداری شد.

هفت هزار بار حضور در صحنه‌های تئاتر

پیشکسوت سینما و تلویزیون که تجربه هفت هزار بار حضور در صحنه‌های تئاتر را هم دارد، گفت: در سال ۵۶ برای نخستین بار آنتونی کوئین را که در حال دوچرخه‌سواری در چهار باغ اصفهان بود، دیدم و فکر نمی‌کردم به ایران آمده باشد.

او با اشاره به آشنایی خود با بازیگرانی چون مایکل ساراسن، کریستفور لی و جنیفر اونیل در فیلم سینمایی کاروان‌ها درباره نحوه راهیابی خود برای ایفای نقش در این فیلم سینمایی گفت: در مهمانسرای شاه‌عباسی در آمادگاه در رستوران شوهرخواهرم کار می‌کردم. دستیار آنتونی کوئین به مهمانسرا آمد تا غذا بخورد که وقتی من را که در آن زمان تئاتر بازی می‌کردم و موهای بلندی هم داشتم دید، از من خواست تا در این فیلم بازی کنم.

والی افزود: ساعت ۶ صبح روز آفیش دنبالم آمدند و به سمت بیابان راه افتادیم. در ابتدا گمان می‌کردم ساواکی‌ها من را به بهانه بازی با خود به بیابان آورده‌اند که وقتی وارد یک آبادی شدیم برای گریم و تست لباس رفتم تا بازی کنم.

بازیگر فیلم سینمایی رستاخیز (احمدرضا درویش ۱۳۹۱) گفت: در حضور آنتونی کوئین قراردادی در محل لوکیشن و برای روزی هزار تومان دستمزد نوشته شد و در مجموع برای بازی در فیلم ۶ هزار تومان دستمزد گرفتم که در آن زمان پول بسیار زیادی بود.

والی خاطرنشان کرد که اصلاً فکرش را هم نمی‌کردم بتوانم در یک فیلم سینمایی آن هم با یکی از بزرگان سینمای جهان در کشور خودم بازی کنم.

کاروان‌ها- Caravans فیلم درام-ماجراجویی محصول ۱۹۷۸ و ساخته مشترک ایران و آمریکا است. داستان فیلم برگرفته از کتابی به همین نام نوشته جیمز ای میچنر است که در سال ۱۹۶۲ منتشر شده بود. این فیلم در ایران (کوه خواجه سیستان) ضبط شده و بازیگرانی شامل آنتونی کوئین، جنیفر اونیل، مایکل سارازین و محمدعلی کشاورز و کریستوفر لی در آن ایفای نقش کرده‌اند.

عشق من تئاتر است

بازیگر مجموعه سربداران (محمدعلی نجفی ۱۳۶۲) گفت: عشق من تئاتر است و در زمان حاضر هم در حال تمرین برای یک کار تئاتر هستم. برای بازی در یک فیلم سینمایی در کاشان با کارگردانی رضا فرهمند هم پیشنهادی داشتم که چون تئاتر دارم نمی‌توانم بروم.

او که در فیلم سینمایی محمد رسول الله (مجید مجیدی ۱۳۹۴) ایفای نقش کرده درباره نحوه انتخاب شدنش برای بازی در این فیلم هم گفت: به خانه تئاتر آمدند و تست می‌گرفتند. تست دادم. نامم را نوشتند و سه ماه بعد هم برای آخرین تست رفتم. دو سال و نیم بعد در محمد رسول الله حضور داشتم و بازی کردم. در این فیلم هم به مدت ۶ روز و با روزی یک میلیون تومان دستمزد بازی کردم.

تئاتر زیربنای سینماست

بازیگر فیلم سینمایی ناسپاس (حسن هدایت ۱۳۸۸) خاطرنشان کرد: همه می‌گویند که سینما مادر همه هنرهاست اما باید گفت که تئاتر زیربنای سینماست. فردی که می‌خواهد بازی کند حضور در صحنه‌های تئاتر را تجربه می‌کند.

والی از اضطراب به عنوان یکی از لوازم کار بازیگری چه در صحنه چه در مقابل دوربین نام برد و افزود: ترس باید همیشه باشد وگرنه بازیگر به خوبی از عهده نقشش برنمی‌آید. بازیگر برای اینکه بتواند در بازی مسلط باشد استرس و نگرانی از ضرورت‌های کار اوست.

بی‌جهت به در و تخته نزنید

پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون این را هم خطاب به بازیگران جوان توصیه کرد که بی‌جهت به در و تخته نزنید. خودتان باشید و برای اینکه مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار دهید تلاش کنید.