کارگردان نمایش «مائوزر» که 17 بهمن‌ماه اجرای عمومی خود را در سالن چهارسوی تئاتر شهر آغاز کرد، درباره دلایل اجرا نکردن آثار ایرانی تأکید کرد: تمایل به اجرای نمایشنامه ایرانی دارم اما شرایط فراهم نیست.

چارسو پرس: ناصر حسینی‌مهر که از شامگاه 17 بهمن‌ماه نمایش «مائوزر» را در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برده است، درباره دلایل اجرا نکردن نمایشنامه‌های ایرانی توسط خود گفت: من خیلی مایلم از آثار ادبیات دراماتیک خودمان نمایشی را روی صحنه ببرم و چند سالی است که راغب هستم «بوف کور» را کار کنم اما تنها میل ما ملاک نیست. متأسفانه اجازه کار روی این متون داده نمی‌شود و هر چقدر هم که راغب باشیم ولی درها به روی‌مان بسته است.

وی با اشاره به اینکه برخی آثار ادبیات دراماتیک ایران در قد و قامت آثار نویسندگانی چون آنتوان چخوف و هنریک ایبسن نیستند، افزود: اکثر نمایشنامه نویسان موفق ما خودشان کارگردان هم هستند و آثار خود را روی صحنه می‌برند. این یکی دیگر از دلایلی است که ما نمی‌توانیم از آثار ادبیات دراماتیک خودمان نمایشی را روی صحنه ببریم.

کارگردان نمایش‌هایی از آثار گئورگ بوشنر و هاینر مولر با بیان اینکه تلاش بسیاری برای معرفی نویسندگان معروف ادبیات دراماتیک جهان در ایران داشته‌ام، یادآور شد: قبل از بازگشت بنده به ایران به غیر از هنرمندان دهه 40 تئاتر ایران، کمتر کسی هاینر مولر را می‌شناخت. آثار مولر بعد از ارثیه‌های برتولت برشت، بسیار درخشان هستند و امروز به عنوان مدرن‌ترین نمایشنامه نویس جهان مطرح است. به دلیل وضعیت نادرست آموزشی ما، بسیاری از دانشجویان و فعالان تئاتر به درستی با آثار چنین نمایشنامه نویسانی آشنا نیستند.

حسینی‌مهر ادامه داد: من در حد توان خود برای آشنایی جوانان تئاتری با نمایشنامه نویسانی چون هاینر مولر تلاش کرده‌ام و قرار است به زودی مجموعه نمایشنامه‌های هاینر مولر با ترجمه بنده توسط نشر «ماهی» چاپ شود. 

این کارگردان و مدرس با سابقه تئاتر تأکید کرد: برای من به عنوان یک کارگردان خسته کننده است که مدام از یک نمایشنامه نویس اثری را روی صحنه ببرم زیرا مگر عمر کارگردانی من چقدر خواهد بود که فقط از یک نویسنده کار اجرا کنم. اما شرایط ترجمه آثار دیگر و همچنین وضعیت اجرای نمایش به گونه‌ای است که نمی‌توان این روند را تغییر داد.

وی با اشاره به حضور هنرمندان تئاتر در نمایشگاه‌های آثار تجسمی به عنوان مخاطب و همچنین خوانش آثار ادبی نویسندگان ایرانی توسط هنرمندان تئاتر، متذکر شد: رابطه تنگاتنگی بین هنرمندان عرصه‌های دیگر با هنرمندان تئاتر وجود ندارد و اکثر آن‌ها بر خلاف تئاتری‌ها که مخاطب نمایشگاه‌ها و خواننده آثارشان هستند، به تماشای آثار تئاتری نمی‌آیند.

حسینی‌مهر همچنین درباره اجرای عمومی نمایش «مائوزر» با بازیگران جوان تئاتر، توضیح داد: بعد از نمایش «هراکلس 5» که با حضور 30 جوان تازه‌کار تئاتر روی صحنه بردم، در نمایش «مائوزر» هم از جوانایی استفاده کرده‌ام که برای اولین بار در تئاتر حرفه‌ای روی صحنه می‌روند. 

این مدرس تئاتر تأکید کرد: دیدم که تدریس در دانشگاه به تنهایی جواب نمی‌دهد و اجرای یک اثر نمایشی به خصوص در جای معتبری مثل مجموعه تئاتر شهر، کلاس عملی برای این جوانان است.

کارگردان نمایش «مائوزر» در پایان سخنان خود از ارائه تخفیف در بهای بلیت اجرای این نمایش برای دانشجویان در روز یکشنبه 19 بهمن‌ماه خبر داد.