نمایش «ملی» نوشته هنگامه مفید و کارگردانی افسانه زمانی که درباره مجالس زنانه و نمایش های شادی اور زنانه در دوران قاجار است اجرای خود را از 19 بهمن در خانه موزه انتظامی آغاز کرد.

چارسو پرس: افسانه زمانی کارگردان نمایش «مَلی» درباره اجرای مجدد این اثر نمایشی گفت: نمایش «ملی» نوشته هنگامه مفید است که پیش از این در سال 91 در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفته و با استقبال مخاطبان نیز همراه شده بود. این نمایش از یکشنبه 19 بهمن ماه مجددا در خانه موزه انتظامی به صحنه خواهد رفت.
وی درباره تغییراتی که کار نسبت به اجرای قبلی کرده است، توضیح داد: نمایش تغییر زیادی نسبت به اجرای دو سال قبل نکرده اما چون سالن تئاتر خانه موزه انتظامی عمق میدان کمتری نسبت به تالار قشقایی دارد کار را با شرایط سالن تطبیق دادیم. این سالن یک امتیاز ویژه دارد و آن هم داشتن راهرویی است که با بازیگر امکان چرخش می دهد اما در نهایت صحنه ما نسبت به اجرای قبلی کمی فشرده تر شده است.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: این نمایش ابتدا قرار بود در تالار شمس موسسه فارسی زبانان اکو اجرا شود اما به ما اعلام کردند که موعد قرارداد این تالار به پایان رسیده و دیگر قرار نیست محل اجرای تئاتر باشد. البته در نهایت مسئولان تالار شمس این سالن را برای سال آینده نیز تمدید کردند اما در آن مقطع زمانی ما مجبور شدیم به دنبال تالار دیگری برای اجرا بگردیم.

زمانی با اشاره به انتخاب سالن تئاتر خانه موزه انتظامی برای اجرا بیان کرد: از آنجایی که خانه موزه انتظامی منزل خود استاد انتظامی بوده و وی سال ها در نمایش های ایرانی به ایفای نقش پرداخته است بسیار مشتاق شدم تا نمایش «ملی» را در این سالن به صحنه ببرم. همچنین این اجرا برای مخاطبان شمال شهر و منطقه قیطریه نیز این فرصت را فراه می کند تا به دیدن نمایشی بر پایه شیوه های سنتی ایرانی بنشینند در واقع یکی از امتیازات اجرای این نمایش در خانه موزه انتظامی دور بودن این سالن از مراکز تئاتری وسط شهر مثل تئاتر شهر و ایرانشهر است بنابراین ما می توانیم مخاطبان دیگری را به دین این نمایش دعوت کنیم.

وی درباره مضمون و داستان این اثر نمایشی توضیح داد: نمایش «ملی» بر اساس شیوه های نمایش ایرانی به قصه های زنان اندرونی می پردازد و مجالس زنانه، بازی های شادی آور زنانه و اشعاری را که در آن زمان در مجالس اندرونی زنانه خوانده می شده مورد توجه قرار می دهد. این شیوه روایت نمایش ایرانی با نمایش عروسکی نیز تلفیق شده است. در این نمایش ما از دو شیوه عروسکی تاپ تیبل و سایه ای برای اجرا استفاده کرده ایم.

زمانی در پایان صحبت هایش با ابراز امیدواری از استقبالی که مخاطبان این منطق از شهر از این نمایش می کنند، عنوان کرد: این نمایش ماجرای یک مجلس عروسی را که در یک خانه اعیانی برگزار می شود، به تصویر می کشد. گروهی مطرب برای اجرای برنامه وارد این خانه می شوند که در ادامه ماجراهایی را به دنبال خواهند داشت. 

نمایش «مَلی» به نویسندگی هنگامه مفید و کارگردانی افسانه زمانی، که سال ۹۱ در مجموعه تئاترشهر با استقبال تماشاگران روبرو شده بود از ۱۹ بهمن‌ماه در خانه موزه انتظامی ساعت ۱۹ به صحنه رفته است.

در این نمایش، که درباره یک دسته مطرب است که به یک مجلس عروسی در عمارت اعیانی دعوت می‌شوند، بازیگرانی چون وحید آقاپور، گلبرگ ابوترابیان، مسیح کاظمی، پریناز لطف اللهی، فرزین محدث، مهشاد مخبری، مریم معینی، سودابه میرکریمی، مریم آشوری به ایفای نقش می‌پردازند.

خانه موزه استاد انتظامی در قیطریه، بلوار اندرزگو، روبروی بلوار کاوه، کوچه احمدی، پلاک 28 واقع شده است.