حمیدرضا آذرنگ معتقد است که آرامش تحمیلی به فضای هنری، جلوی درخشش‌های هنری را می‌گیرد.

 

سایت خبری تئاتر/بازنشر از ایسنا: این بازیگر تئاتر و سینما گفت: تنها هدیه دولت تدبیر و امید به هنرمندان، همین فضای آرام است، درحالی‌که ایجاد فضای آرام موهبت نیست بلکه وظیفه است.

آذرنگ در عین حال خاطرنشان کرد: اما اگر آرامش تحمیلی و به خاطر وحشت از بعضی اتفاقات باشد، جلوی درخشش‌های هنری را می‌گیرد. همچنان که تحمیل آرامش، خود نشان‌گر ناآرامی است و ای کاش رییس سازمان سینمایی که معتقد است جشنواره امسال با آرامش برگزار شده است، بگوید دوست داریم فضا آرام باشد.

بازیگر فیلم «ملکه» با اشاره به اینکه هر هنرمندی زاویه دیدی دارد، ادامه داد: به هر حال سینما رسانه‌ای است که هنرمندان نگرانی‌هایشان را در آن بروز می‌دهند و آن‌چه در آثار سینمایی می‌بینیم، متاثر از اتفاقات جامعه است؛ چرا که هشدار و آسیب‌شناسی مسائل اجتماع به عنوان بخشی از رسالت هنرمندان مطرح است.

وی افزود:‌ اگر جلوی برخی از نگاه‌ها را در آثار هنری بگیریم فضای هنری رنگ و بوی خود را از دست خواهد داد.

آذرنگ با تاکید بر اینکه همه هنرمندان خط و خطوط قرمز جامعه را می‌دانند، از برخوردهای سلیقه‌ای در حوزه ممیزی آثار هنری ابراز تاسف کرد و هشدار داد: اینکه هر مدیری دیدگاه خود را به آثار هنری تحمیل کند، باعث می‌شود این آثار از رنگ و بو بیفتند.

او در ارزیابی وضعیت سینما در یک سال گذشته توضیح داد: به هر حال این فیلم‌ها در هر دولتی می‌تواند ساخته شود.

آذرنگ ادامه داد: من خود چون درگیر فیلمبرداری بودم فقط بخشی از آثار جشنواره فیلم فجر را دیدم که طیف‌های بسیار متفاوتی را شامل می‌شد.

او از فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» به عنوان اثری قابل افتخار در این دوره از جشنواره یاد کرد و توضیح داد: این فیلم به جرأت یکی از آثاری است که می‌تواند آدم‌ها را در هر جای دنیا عاشق ایران کند. متاسفانه جای این‌گونه فیلم‌ها به شدت در سینمای ایران کم بود و بعد از یک سری از فیلم‌های زنده یاد علی حاتمی دیگر چنین فیلم‌های عاشقانه و شاعرانه‌ای با این ظرافت ساخته نشد.

بازیگر نمایش «مرگ فروشنده» با اشاره به مضامین دیگر آثار این دوره از جشنواره فجر افزود: بعضی از آثار به شرایط جامعه اشاره داشت و در کل فیلم‌هایی با باورهای متفاوت دیدیم.

او در عین حال با اظهار تاسف از وضعیت فعلی اکران فیلم‌های سینمایی افزود: این حس نامطمئن را در هنرمندان می‌شد، دید. اینکه بسیاری از آنان به اکران نشدن آثارشان و یا خطرات احتمالی برای فیلم‌هایشان می‌اندیشیدند و این دل‌نگرانی‌ها برای سینمای ایران خوب نیست.

او با تاکید بر جایگاه مهم سینما و تئاتر به عنوان شاخصه‌های فرهنگی در هر جامعه‌ای اضافه کرد: حیف است سینمای‌مان را به سمتی ببریم که نگرانی آن قدر در آن موج بزند تا وزیر ارشاد ناچار شود بگوید فضا را آرام نگه داشته‌ایم.

آذرنگ اضافه کرد: فضای سینما را از دست چه کسانی آرام نگه داشته‌اند؟! چرا اجازه نمی‌دهند مخاطب خودش قضاوت کند؟! چرا عده‌ای به عنوان مسئول فرهنگی خود را در فاصله بسیار زیادی با مردم می‌دانند و احساس می‌کنند، می‌توانند از طرف تمام مردم تصمیم‌گیری کنند؟ این دیدگاه نادرست زیرا اجازه بروز سلایق فردی را نمی‌دهد.

این بازیگر سینما و تئاتر در ادامه به مشکلات داوری در جشنواره‌های هنری اشاره کرد و افزود: به هر حال داوری هرجا باشد نباید از عدالت سراغ گرفت. چرا که داوری مبتنی بر سلیقه است اما امیدوارم سیاست‌ها بر سلیقه‌ها حاکم نشوند. چرا که با این شیوه اعتماد بیشتری ایجاد خواهد شد.

حمیدرضا آذرنگ در پایان صحبتش به همه مسئولان برگزارکننده جشنواره خسته نباشید و گفت: به هر حال محفلی برای جمع شدن هنرمندان فراهم شد و توانستیم لبخند بیشتری تجربه کنیم. از سوی دیگر نباید زیاد چشم‌اندازمان را رویایی ببینیم بلکه باید سطح توقع‌مان را پایین‌تر بیاوریم.

اخبار مرتبط:

کاریکاتور هفته / بودن یا نبودن مسأله این است!

«اسب های پشت پنجره» روی صحنه است + عکس

گزارش تصویری نمایش «کچلو» کارگردان: رضا کشاورز

«کان را که خبر شد خبری باز نیامد» تمدید شد

تخفیف تئاتر «پاییز» در یک اجرای خارج از برنامه

مدیر جدید هنرهای نمایشی چه گفت؟

هوشنگ قوانلو از به بخش عمومی بیمارستان منتقل شد