پخش مسابقات فوتبال در شبکه نمایش خانگی و همچنین شبکه‌های اینترنتی موضوعی است که اخیرا از سوی فدراسیون فوتبال مطرح شده است؛ اقدامی که این پرسش را به ذهن متبادر می‌کند که آیا می‌شود به این فکر کرد که پلتفرمی در شبکه نمایش خانگی اولین پخش‌کننده یک مسابقه فوتبال باشد و یا حتما باید این پخش از مجرای شبکه‌ای در صداوسیما عبور کند؟

چارسو پرس: درباره‌ی بخش اینترنتی بازی‌های لیگ برتر در جلسه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال بحث و گفت‌وگو شده است. در پی مناقشات دنباله‌داری که از سال‌های دور مابین فدراسیون فوتبال و صداوسیما بر سر حق پخش وجود داشته اخیرا یکی از بحث‌ها از سوی فدراسیون فوتبال حق پخش تلویزیونی بوده که عنوان شده یکی از منابع درآمد کلیدی در فوتبال است و برای احقاق این حق به دنبال مکاتبات و رایزنی‌ها هستند.

فدراسیون فوتبال در این میان، پخش بازی‌ها از طریق شبکه نمایش خانگی را یک راهکار عنوان کرده و گفته در پخش از طریق اینترنت باید طبق آیین‌نامه مالی فدراسیون رفتار شود و با مجموعه و شرکتی که بتواند همکاری‌اش را با فدراسیون و باشگاه روشن کند، صحبت و مذاکره شود. موضوعی که ایسنا با محسن خلعتبری ـ معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌وکار ساترا ـ در میان گذاشته تا ماجرای جدید پخش اینترنتی فوتبال‌ها را از وی جویا شود.

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌وکار ساترا در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به اینکه آیا می‌شود به این فکر کرد که پلتفرمی اولین و تنها پخش‌کننده مسابقات ورزشی به صورت زنده باشد؟ توضیح داد: با توجه به اینکه صداوسیما حق پخش را از فدراسیون خریداری کرده است، یکی از راه‌حل‌ها دادن پخش زنده از مجرای صداوسیما است که یکی از ابزارها، آی فریم است. بر این اساس پلتفرم‌هایی که درخواست کرده باشند این امکان را دارند که پخش زنده را از آنتن تلویزیون با اختلاف مختصر زمانی شاید در حد چند صدم ثانیه داشته باشند.

او در ادامه درباره امکان پخش مسابقات ورزشی خارج از چهارچوب‌های شبکه‌های تلویزیونی نیز توضیح داد: قبلاً اینگونه نبوده که پلتفرم‌ها به صورت مجزا دوربین در زمین بازی داشته باشد و مسابقه را زنده پخش کنند اما ممکن است بشود همکاری‌های جدیدی میان پلتفرم‌ها و سازمان صداوسیما طراحی کرد.

خلعتبری بیان کرد: در آستانه مسابقات آسیایی همه باید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند تا پوشش خوبی از مسابقات داشته باشیم. دفعه قبل هم این تجربه وجود داشت و می‌شود در جلسه‌ای دیگر بین فدراسیون فوتبال و صداوسیما به توافق و جمع بندی رسید.

وی در پاسخ به اینکه پخش زنده رویدادها از پلتفرم‌ها تا چه میزان می‌تواند به توسعه آنها کمک کند؟ گفت: ما موافق توسعه خدمات سکوهای مجوزدار هستیم و در عین حال حتما نظارت خواهیم کرد که قوانین پخش زنده رعایت شود.

خلعتبری در پایان در پاسخ به اینکه آیا جلسه‌ای مبنی بر موضوع حق پخش زنده فوتبال در شبکه نمایش خانگی برگزار و همچنین تصمیماتی اعمال شده است؟ گفت: این موضوع، موضوع جدیدی نیست که برای اولین بار درباره آن تصمیم گرفته شود و البته مسئله کارشناسی است و قرار است یک اتفاق جدی در لایه‌های قانونی و توسط مسئولان قانونی پیگیری شود. طبیعتا هر تصمیمی که به نفع ورزش کشور و مردم و توسعه فضای رسانه‌ای کشور باشد، هم ساترا و هم سازمان صداوسیما در چارچوب قوانین کشور از آن حمایت می کند.  


منبع: خبرگزاری ایسنا