نمایش «بازیچگان» به نویسندگی گووان مهر اسماعیل پور و کارگردانی حسن رونده از پنجم بهمن ماه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفته است

 

به گزارش سایت خبری تئاتر: حسن رونده در ارتباط با ایده شکل گیری تئاتر «بازیچگان» گفت: من  به آیین و مناسک و نمایش های آئینی و فرهنگ فولکور ایرانی علاقه بسیار زیادی دارم.این اثر در تداوم نگاه فولکوریک من در حوزه فرهنگ و هنر کشور در مناطق مختلف کشور است.

این اولین کار من است که تلفیقی از نمایش ها و آیین های ایرانی مختلف مانند خیمه شب بازی و تخت حوضی، پرده خوانی و ... است. بازیچگان با همدلی و همکاری بین کلیه عوامل شکل گرفت  که نتیجه این کار جمعی نمایشی است که در  حال اجرا است.

وی در ادامه با ذکر این نکته که ایده این اثر را از گووان مهر اسماعیل پور گرفته است افزود:این کار در سال گذشته در جشنواره بین الملی آیین های سنتی  اجرا و برای اجرای عموم در دچار بازنویسی و دگر اندیشی قرار گرفت که از آن جمله می توان به اضافه شدن شخصیت نسا ،عذرا و کبرا  اشاره کرد 

مثلا دیو در آئین هاو قصه های کهن ایرانی موجودی مهیبی است که شاخ دارد و نیاز های غریزی را دنبال می کند  اما در این کار ما اصلا به این ویژگی ها نپرداخته ایم. ما در این کار دیو را در درون خود آدم ها جستجو کرده ایم که ممکن است سرکش باشد و منظور همان طغیان گری است که در بشریت صورت می گیرد و یا پهلوان ، شما همیشه انتظار دارید پهلوانی روی صحنه ببینید با بازو های سترگ، سینه ای ستبر و قدی بلند در حالی که در این اجرا ما این تابو را شکسته ایم و مخاطب با پهلوانی مواجه می شود  که به آن نگاه گرافیکی شده است .ما در بازیچگان به دنبال تغییر فضا بودیم و سعی کرده ایم با نگاهی امروزی و متضاد به اتفاقات و حواشی داستان ورود کنیم.

حسن رونده که  تاکنون کارگردانی تئاترهای همچون چهارمین نامه، اسماعیل اسماعیل، طوقی، بوی خون معطر و ... را درکارنامه خود دارد در ارتباط با نوع  تعاملش با نویسنده  و موسیقی کار گفت:من به هیچ عنوان تابع نویسنده نیستم و تنها از کار او ایده میگیرم و آن را مطابق با فضا و اتمسفر روز جامعه  تنظیم می کنم این نوع همکاری من را همه نویسندگانی که با آنها کار می کنم اطلاع دارند  و اینگونه نیست که نویسنده ای از این امر ناراضی باشد .به نظر من مخاطب باید بخشی از وجود خودش را در اثر ببینید.

 موسیقی این کار نیز بگونه ای طراحی شده که درواقع پیش برنده داستان است و به هیچ عنوان از خود نمایش قابل تفکیک نیست . موسیقی در بازیچگان روایت کننده بخشی از داستان است و در واقع ما در این اثر  آن جمله معروف که ( آنجا که کلام تمام می شود موسیقی آغاز می شود) را به تصویر کشیده ایم . موسیقی بازیچگان موسیقی  است که از آن با نام موسیقی عامیانه نام برده می شود و در حوزه خیمه شب بازی از آن استفاده می شود، که مرحوم استاد مرتضی احمدی سرامد این گونه از موسیقی بود. موسیقی این کار حس نوستالژی در تماشاچی را بر می انگیزد و باعث می شود مخاطب لحظات خوب و نابی را تجربه کند شعر های مورد استفاده نیز در حوزه فرهنگ عامه است .

وی در پایان صحبت هایش گفت:متاسفانه شرایط اقتصادی آنقدر مطلوب نیست و کالاهای فرهنگی از سبد خانوده ها حذف شده است. فرهنگ رکن اساسی یک کشور است همانطور که فردوسی می گوید "به فرهنگ باشد روان تندرست" ما باید با تعریف  یک فضای جدید و نو مردم را به حضور در مکان های هنری و فرهنگی ترغیب کنیم  و کاری کنیم آنها با انتخاب های درست و  آگاهانه مسیر همواری را در زندگی برای خود ایجاد کنند.در حال حاضر شرایط به گونه ای است که من خواستم با این اجرا حرکتی در جهت شاد کردن مردم ایجاد کنم و امیدوارم در این کار موفق بوده باشم .

گفتنی است نمایش «بازیچگان»  هر روز به غیر از  سه شنبه ها  ساعت 18 در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران  تا اواسط اسفند ماه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می رود.

 

اخبار مرتبط:

کاریکاتور هفته / بودن یا نبودن مسأله این است!

«اسب های پشت پنجره» روی صحنه است + عکس

گزارش تصویری نمایش «کچلو» کارگردان: رضا کشاورز

«کان را که خبر شد خبری باز نیامد» تمدید شد

تخفیف تئاتر «پاییز» در یک اجرای خارج از برنامه

مدیر جدید هنرهای نمایشی چه گفت؟

هوشنگ قوانلو از به بخش عمومی بیمارستان منتقل شد