کارگردان «خشم شدید فیلیپ هوتس» با اشاره به اینکه در این نمایش خیانت تقبیح شده است، عنوان کرد در این اثر سینمایی پیچیدگی های روابط زناشویی را به تصویر کشیده است.

 

سایت خبری تئاتر: بورژین عبدالرزاقی درباره نمایش «خشم شدید فیلیپ هوتس» گفت: این نمایشنامه یکی از آثار شناخته‌شده ماکس فریش است که از 21 بهمن ماه در تماشاخانه «آو» اجرای خود را آغاز کرده است. این نمایش داستان زن و شوهری را به تصویر می کشد که هفت سال است با هم اختلاف دارند اما هرچه تلاش می کنند این اختلافات برطرف نمی شود و به دلیل وابستگی هم که به یکدیگر پیدا کرده اند قادر نیستند از هم جدا شوند.

وی درباره تغییراتی که اجرا نسبت به نمایشنامه ماکس فریش داشته است، توضیح داد: این نمایشنامه در فضایی کمدی - فانتزی روایت می شود. همیشه در نمایش هایی که به صحنه برده ام تلاشم این بوده که تفکر و اندیشه خودم را به عنوان کارگردان به کار وارد کنم و یک نمایشنامه را عین به عین به صحنه نبرم. در این نمایش نیز در طول تمرین هایی که داشتیم متن دچار تغییرات زیادی شد اما این تغییرات تا جایی بود که به کلیت و ساختار اثر ضربه وارد نشود. در حقیقت این نمایش نسبت به فرم کلاسیک نمایشنامه اصلی تفاوت هایی دارد و به شیوه فانتزی اجرا می شود.

عبدالرزاقی درباره طراحی صحنه و فضاسازی نمایش توضیح داد: به دلیل اینکه این نمایش همزمان با اثر دیگری در تماشاخانه آو به صحنه می رود تصمیم گرفتیم از دکوری کم حجم و پرتال برای نمایش استفاده کنیم. البته من همیشه علاقمند به استفاده از طراحی صحنه و دکوری کاربردی هستم تا اینکه دکور تنها برای پرکردن صحنه نمایش مورد استفاده قرار گیرد.

کارگردان نمایش «بازرس هاند واقعی» بیان کرد: بازی های این نمایش رئالیستی است که در برخی صحنه ها به سمت اجرای فانتزی نیز می رود. زنده یاد حمید سمندریان که مترجم این نمایشنامه است در ابتدای کتاب بیان کرده که اگر خواننده در برخی صحنه ها متوجه تغییر رفتار شخصیت ها از رئال به فانتزی می شود دلیل ضعف نمایشنامه نیست بلکه این تکنیک ماکس فریش بوده و می خواسته خواسته اش را به این شکل به مخاطب ارائه دهد.

عبدالرزاقی درباره ویژگی هایی که از نمایشنامه اصلی در این اجرا مورد تاکید قرار داده است، گفت: در این نمایش مساله خیانت تقبیح می شود و نویسنده این اقدام را زیر سوال می برد. در این نمایش ارتباط زن و شوهری به تصویر کشیده می شود که در عین اختلاف شدیدی که با هم دارند به شدت نیز به هم وابسته هستند و در یک سیکل معیوب سیر می کنند.

وی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: در طول این چند سال گذشته هر سال همین اتفاقات در زندگی این زن و شوهر رخ می دهد و مدام مرد، زن را تهدید به ترک کرده و او را در کمد حبس می کند اما در نهایت نمی تواند او را ترک کند. تلاش کردم پیچیدگی های زندگی زوج ها را در این نمایش به درستی به تصویر بکشم جایی که دیگر عشق تبدیل به عادت شده است.

نمایش «خشم شدید فیلیپ هوتس» به نویسندگی ماکس فریش و طراحی و کارگردانی بورژین عبدالرزاقی، کاری از گروه تئاتر «اندیشه یکم» از سه شنبه 21 بهمن ساعت 18:30 در تماشاخانه آو روی صحنه رفته است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: دکتر فیلیپ هوتس یک نویسنده است و صداقت را اساس ازدواج می داند. همسر او «دورلی» یک سال پیش به داشتن رابطه‌ای با دوست خانوادگی به نام «ویلفرید» اقرار کرده است. هوتس تمام تلاش خود را برای سرپوش گذاشتن بر حس حسادت خود انجام داده است، اما بعد از یک سال در دادگاه متن طلاق‌نامه را مبنی بر خیانت‌کار بودن خود و عدم توافق اخلاقی تنظیم کرده است. دورلی 21 ساله، روز بعد تقاضای طلاق را پس می‌گیرد. هوتس برای نشان دادن جدیت و خشم خود، او را در یک کمد حبس می‌کند و قصد ترک او را دارد که «ویلفرد» وارد می‌شود و ماجرا شکل دیگر به خود می‌گیرد ...

اخبار مرتبط:

کاریکاتور هفته / بودن یا نبودن مسأله این است!

«اسب های پشت پنجره» روی صحنه است + عکس

گزارش تصویری نمایش «کچلو» کارگردان: رضا کشاورز

«کان را که خبر شد خبری باز نیامد» تمدید شد

تخفیف تئاتر «پاییز» در یک اجرای خارج از برنامه

مدیر جدید هنرهای نمایشی چه گفت؟

هوشنگ قوانلو از به بخش عمومی بیمارستان منتقل شد