این روزها بازار رئالیتی‌شوها همچنان داغ است و رقیبی جدی برای سریال‌ها محسوب می‌شوند. در این میان هر اندازه تلویزیون که زمانی پیشتاز تولید و پخش رئالیتی‌شو بود، از توجه به این ساختار عقب مانده است، شبکه نمایش خانگی به مدد کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی و سازندگان حرفه‌ای داخلی، انواع مختلف چنین برنامه‌هایی را روی سکوهای خود می‌فرستد و مخاطب قابل توجهی را هم با خود همراه کرده است.

چارسو پرس: با این همه اغلب این برنامه‌ها از چهره‌های نسبتا ثابتی بهره می‌برند؛ چهره‌هایی که با پذیرش ریسک قرار گرفتن در قالبی بجز نمایش، به عنوان ویترین پلتفرم‌ها از رئالیتی‌شویی به رئالیتی‌شوی دیگر می‌روند و برای حضور در هر کدام از این برنامه‌ها، بعضا پول‌های قابل توجهی هم دریافت می‌کنند.

سعید ابوطالب، از آن دست حرفه‌یی‌ها و البته پُرکارهای رئالیتی‌شو است که اساسا ورود این ساختار در ایران به مدد کارهای او شکل گرفت و این ورود اتفاقا از تلویزیون هم رقم خورد. تا مدتی فعالیت ابوطالب در رئالیتی‌شوها، به تلویزیون ختم شد و در ادامه با اوج گرفتن شبکه نمایش خانگی، این فعالیت همزمان در هر دو مدیوم انجام می‌شد. اما پس از مدتی خصوصا با ساخت برنامه‌هایی مانند «شام ایرانی» و «شب‌های مافیا» و استقبال از آنها و بی‌مهری از سوی برخی مدیران، سعید ابوطالب به تدریج از تلویزیون عقب‌نشینی کرد و مرد یکه‌تاز رئالیتی‌شوها در شبکه نمایش خانگی لقب گرفت و البته این یکه‌تازی به‌رغم‌ تلاش‌های دیگرانی در کنار او، همچنان ادامه دارد.

 قمار چهره‌ها در ویترین پلتفرم‌ها

ابوطالب پس از رئالیتی‌شوهایی چون «پدرخوانده» و «ارتش سری»، حالا با دو مسابقه ذهنی جدید ـ به نام‌های «ضد» و «پدرخوانده ۲» ـ به شبکه نمایش خانگی بازگشته است و هرکدام را برای پخش از پلتفرمی مجزا در شبکه نمایش خانگی آماده کرده است که رقابت هر کدام از این رسانه‌ها برای زودتر رساندن برنامه به پخش، چندان دور از ذهن هم به نظر نمی‌رسد.

اغلب این برنامه‌ها از چهره‌های نسبتا ثابتی بهره می‌برند؛ چهره‌هایی که به عنوان ویترین پلتفرم‌ها از رئالیتی‌شویی به رئالیتی‌شوی دیگر می‌روند و برای حضور در هر کدام از این برنامه‌ها، بعضا پول‌های قابل توجهی هم دریافت می‌کننداعلام شده بود انتشار «ضد» از یکشنبه ـ ۲۵ تیر ماه ـ آغاز می‌شود اما به تازگی مشخص شد این مجموعه به دلیل مشکلات فنی با تاخیر منتشر خواهد شد و این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود دیگر برنامه سعید ابوطالب ـ «پدرخوانده ۲» ـ تا اواسط تابستان به انتشار نرسد.

هرچند حالا با فرا رسیدن ایام عزاداری و محرم، فعلا باید پخش هر دو را منتفی دانست؛ چنانچه «صداتو» و «آوای جادویی» هم به پخش خود خاتمه دادند و «ناتو» هم بدون انتشار قسمت مربوط به شقایق دهقان ـ به‌رغم وعده تهیه‌کننده ـ پخش فصل اول را مختومه خواند. 

 قمار چهره‌ها در ویترین پلتفرم‌ها

نقدی بر بازیگران تکراری رئالیتی‌شوها و یک پاسخ

حضور تکراری بازیگران و بعضا چهره‌هایی از دنیای موسیقی و ورزش در رئالیتی‌شوها و کوچ آنها از پلتفرمی به پلتفرم دیگر، از جمله نکاتی است که معمولا با انتقادهایی همراه می‌شود.

با این همه مهدی صفی‌یاری که در برنامه‌اش ـ «ناتو» ـ از بازیگران نسبتا مشابهی با رئالیتی‌شوهای پیشین و تولیدات ابوطالب بهره گرفته بود، به ایسنا گفته که «ناتو» مثل «مافیا» قابلیت ادامه‌دار بودن دارد و می‌تواند از مشاغل مختلفی افراد را وارد کند.

صفی‌یاری همچنین درباره بهره‌گیری از بازیگران مشابه، این پرسش را مطرح کرده است: «مگر ما کلاً در ایران چه تعداد بازیگر داریم؟»

حضور تکراری بازیگران و بعضا چهره‌هایی از دنیای موسیقی و ورزش در رئالیتی‌شوها و کوچ آنها از پلتفرمی به پلتفرم دیگر، از جمله نکاتی است که معمولا با انتقادهایی همراه می‌شوداو سپس خود به این پرسش چنین پاسخ داده است: «گروهی از بازیگران ما هستند که کلاً هیچ کجا حاضر نمی‌شوند، یکسری بازیگران هم هستند که لطف دارند و همه جا می روند. برخی بازیگران هم هستند که مثلا می‌گویند ما فقط در برخی تاک شوها حضور پیدا می‌کنیم؛ بنابراین افرادی که بازی می کنند واقعا تعدادشان محدود است. ما نمی توانیم که از خودمان بازیگر خلق کنیم. ما هم نمی‌خواهیم افراد را تکرار کنیم اما یکسری بازیگران هستند که به بازی کردن علاقه دارند و همه جا هم می روند. همین باعث می‌شود ما هم از همان‌ها استفاده کنیم و به نظرم تکرارشان هم ایرادی ندارد. همه این نقد را بر ما وارد می‌کنند اما واقعاً تعداد بازیگران ما محدود است.»

بازی خوب است اما به چه قیمتی؟!

اما پرسش اینجاست که دوست داشتنِ بازی برای این بازیگران و بعضا سلبریتی‌های دست چندم، به چه قیمتی تمام می‌شود؟

این پرسش از دو منظر قابل پاسخگویی است؛ قیمت‌ها برای بازی در یک رئالیتی‌شو و نشان دادن خود واقعی ـ چنانچه شعار برخی از این برنامه‌هاست ـ چندان ارزان نیست.  حضور در یک رئالیتی‌شو با اقتضائاتی که دارد به نوعی برای بازیگر ریسک بالایی محسوب می‌شود؛ چراکه به همان اندازه که می‌تواند به قیمت محبوبیتش تمام شود گاه وجهه او را در بین عامه مردم خراب می‌کند که نمونه مصداقیِ آن حمله‌ به صفحات شخصی بازیگران پس از اشتباه در همین رئالیتی‌شوهاست. ضمن اینکه خیلی از کارگردان‌ها تمایل ندارند از بازیگری بهره ببرند که پیشتر خود واقعی‌اش را برای مردم عیان کرده است.

پرسش اینجاست که دوست داشتنِ بازی برای این بازیگران و بعضا سلبریتی‌های دست چندم، به چه قیمتی تمام می‌شود؟

از رئالیتی‌ شوها نترسیم؟

با این همه محیا دهقانی، بازیگر سینما و تلویزیون که اخیرا حضوری فعال در  رئالیتی‌شوهایی چون «ارتش سری»، «ناتو» و «ضد» داشته است، این اعتقاد را ندارد؛ او می‌گوید: حضور در اینگونه برنامه‌ها که بیشتر جنبه سرگرمی دارند لذت‌بخش و جذاب است و نباید از تجربه چنین برنامه‌هایی ترسید.

این بازیگر که با نقش «نجلا» شناخته شد، معتقد است: یک بازیگر نباید در یک ژانر بماند و این ترس را نداشته باشد که سابقه‌های قبلی‌اش خراب می‌شوند.

 قمار چهره‌ها در ویترین پلتفرم‌ها

بازیگران سابق، بازیکنان فعلی

با این همه تجربه چندساله از تولید و انتشار رئالیتی‌شوها خصوصا در شبکه نمایش خانگی، نمایانگر آن است که در نهایت حضور بازیگران در این‌گونه برنامه‌ها، به نوعی کاهش مقابل دوربین فیلم و سریال‌ها را به همراه دارد یا برعکس؛ فید شدن در عرصه نمایش و تصویر این بازیگران را به بازیکنان عرصه رئالیتی‌شو تبدیل می‌کند. البته در این بین بازیگرانی هم هستند که در این بین با پیشنهادهایی برای حضور در فیلم‌ها و سریال‌ها مواجه می‌شوند اما می‌بینیم آنها هم قبل از پخشِ کارشان، بازی در رئالیتی‌شوها را کمرنگ کرده‌اند. 

 قمار چهره‌ها در ویترین پلتفرم‌ها

بازیکنان ثابت در بازی‌های نه‌چندان ثابت

اما حالا که پخش دو رئالیتی‌شوی جدید به طور رسمی اعلام شده و لوگوی آنها هم روی پلتفرم‌هایشان قرار گرفته است، بار دیگر شاهد حضور بازیکنان مشابهی در هر کدام از این برنامه‌ها هستیم.

«ضد» یک بازی نقش مخفی بر مبنای استدلال و استنتاج است که فرق عمده آن با بازی مافیا این است که شب و روز ندارد و مبتنی بر تحلیل فردی و توجه  به کام و گفتار دیگران است و گفت‌وگو، شلیک، درخواست، بازداشت، ملاقات، درخواست مبادله و خواب‌زدگی بخش‌های مختلف این بازی است که توسط سازندگان برنامه طراحی شده است. این برنامه قرار است از پلتفرم «تماشاخونه» پخش شود.

مجموعه «پدر خوانده» هم که نمونه به‌روز شده شب‌های مافیا بود، حالا به فصل دوم رسیده و از بستر فیلیمو منتشر خواهد شد.

 قمار چهره‌ها در ویترین پلتفرم‌ها

در فصل نخست از رئالیتی‌شوی «ضد» ابوطالب نیز ۳۰ نفر از بازیگران و هنرمندان سینما و تلویزیون در گروه‌های ۱۰ نفره رقابت خواهند کرد و بازیکنان شاخص در مرحله نهایی رو به روی هم قرار خواهند گرفت.

بر این اساس بازیگرانی چون امیرحسین رستمی، الیکا عبدالرزاقی، کمند امیرسلیمانی، حدیث میرامینی، هومن خیاط، بهنام تشکر، مجتبی پوربخش، امیر کاظمی، علی صالحی و امیرحسین مدرس به عنوان بازیکنان اولین قسمت از رئالیتی‌شوی «ضد» با اجرای مجید واشقانی با هم به رقابت می‌پردازند که نامشان پیشتر هم در بازی‌های ابوطالب دیده شده بود.

طبق اعلام سازندگان، سری جدید «پدرخوانده» در فضای جدیدی ساخته و طراحی شده و قرار است تم آن دزدان دریایی کارائیب باشد. در فصل دوم قرار است یک نقش جدید که قرار است جایگزین نقش مکمل نوستراداموس باشد اضافه شود. نقش جدید فصل دوم پدرخوانده یک مستقل واقعی است و متفاوت با تمام مستقل های رئالیتی شو های قدیمی است.

 قمار چهره‌ها در ویترین پلتفرم‌ها

اجرای فصل دوم پدرخوانده به عهده کامبیز دیرباز است. سپند امیرسلمانی، الیکا عبدالرزاقی، فرزاد فرخ، بهار قاسمی، مهراب قاسم خانی، ترلان پروانه، نازنین کیوانی، مجید واشقانی، امیر علی نبویان، امیرمهدی ژوله، امیر کاظمی، نازنین کیوانی، هدی استواری، نجمه جودکی، نیما شاهرخ شاهی، شکیب شجره، پیام احمدی نیا، باربد بابایی، سینارازانی، امین میری، آرمین رحیمیان و معین زندی. مهران غفوریان، حامد آهنگی، بهاره افشاری، مریم مومن، ایمان صفا، علی صبوری، بهنام تشکر، حسین مهری، آشا محرابی و پوریا پورسرخ از جمله بازکنانی هستند که نامشان برای حضور در فصل دوم «پدرخوانده» برده شده است.

///.


منبع: خبرگزاری ایسنا