کریستوفر نولان می‌گوید فیلم نساخته‌اش با جیم کری کار ساخت «اوپنهایمر» را راحت‌تر کرد و کارگردانی فیلمی از مجموعه باند یک امتیاز شگفت‌انگیز است.

چارسو پرس: به نقل از ورایتی، در حالی که از «اوپنهایمر» به عنوان اولین فیلم زندگینامه‌ای کریستوفر نولان یاد می‌شود، اما این درست نیست زیرا درواقع «اوپنهایمر» اولین فیلم زندگی‌نامه‌ای نولان است که روی پرده بزرگ دیده می‌شود. دهه‌ها پیش نولان فیلمنامه‌ای برای فیلم زندگی‌نامه‌ای درباره هوانورد و سرمایه‌دار تجاری هوارد هیوز نوشت، اما این پروژه هرگز اجرا نشد.

در حقیقت «هوانورد» مارتین اسکورسیزی با بازی لئوناردو دی‌کاپریو در نقش هیوز، برمبنای همین موضوع ساخته شد و او را شکست داد. نولان سال ۲۰۰۷ در مصاحبه‌ای گفت زندگینامه هیوز بهترین فیلمنامه‌ای است که نوشته و حتی جیم کری را برای بازی در نقش هیوز انتخاب کرده بود. نولان گفت هیوز نقشی بود که کری به دنیا آمده بود تا آن را بازی کند.

ساخت فیلم هاوارد هیوزِ نولان هرگز محقق نشد، اما تمرین شکل دادن به زندگی یک چهره نمادین آمریکایی در فیلمنامه، سال‌ها بعد وقتی نوبت به خلق «اپنهایمر» رسید، نتیجه داد.

نولان به تازگی به نیویورک تایمز گفت: وقتی شروع به نوشتن کردم، فیلمنامه «اوپنهایمر» تقریبا سریع پیش رفت. وی از فیلمنامه‌ای که درباره زندگی هوارد هیوز نوشته یاد کرد و گفت: درست زمانی که اسکورسیزی در حال ساختن فیلم خود بود، من آن فیلمنامه را نوشتم. از برخی جنبه‌ها نوشتن فیلمنامه «اوپنهایمر» چند ماهی طول کشید، اما در واقع اوج ۲۰ سال تفکر بود.

وی افزود: همیشه از من درباره کارهای آینده می‌پرسند و پاسخ همیشه یکسان است. من هر بار که یک کار را انجام می‌دهم و همه چیز را با وسواس در آن جای می‌دهم، فیلم تمام نمی‌شود. دوست دارم بگویم تماشاگر است که فیلم را تمام می‌کند.

نولان که مدت‌هاست به کارگردانی یک فیلم از مجموعه جیمز باند ابراز علاقه کرده در تور مطبوعاتی «اوپنهایمر» هم بارها با این سوال روبرو شده که در این باره گفته است: تأثیر فیلم‌های باند در فیلم‌شناسی من کاملا آشکار است. انجام این کار یک امتیاز شگفت‌انگیز خواهد بود و در عین حال، وقتی ساخت فیلمی برمبنای شخصیتی مثل باند را بر عهده بگیری، باید با مجموعه خاصی از محدودیت‌ها کار کنی.

این کارگردان در ادامه افزود: زمانی که این کار را انجام می‌دهی باید لحظه مناسبی در زندگی خلاقانه‌ات باشد که در آن لحظه قادر باشی هر آنچه را که می‌خواهی بیان کنی و در چارچوب محدودیت‌ها نقب درست بزنی؛ چون هرگز نمی‌خواهی چنین کاری را اشتباه انجام دهی.

نولان تاکید کرد: شما نمی‌خواهید فیلمی را بدون متعهد بودن کامل به آنچه روی میز گذاشته‌اید شروع کنید. بنابراین برای نویسنده و بازیگران و همه عوامل این یک بسته کامل است و باید واقعا به شما نیاز داشته باشند و اجازه دهند مجموع همه چیزهای مورد نظر را به یک شخصیت بدهید. اگر چنین نباشد من خوشحال می‌شوم تماشاگر کاری باشم که آنها انجام می‌دهند.