مراسم معارفه مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی در حالی برگزار شد که چند ماهی این مجموعه توسط اردشیر صالح پور سرپرستی می شد، حسین طاهری مدیر قبلی مرکز چند روز پیش از برگزاری سی سومین جشنواره تئاتر فجر استعغا داد و اردشیر صالح پور که دبیر جشنواره بود با حفظ سمت سرپرستی سرپرستی اداره کل مرکز هنرهای نمایشی را بر عهده گرفت صبح روز 27 بهمن ماه مراسم تودیع و معارفه مدیر کل با حضور خبرنگارن و چهره های تئاتری در تئاتر شهر برگزار شد و مهدی شفیعی که آبان‌ماه امسال به عنوان مشاور مطالعات و برنامه‌ریزی معاون امور هنری وزیر ارشاد منصوب شده بود و فارغ‌التحصیل کارگردانی تئاتر در مقطع کارشناسی ارشد است و پیش از این رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهواز، معاون مالی و اداری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های البرز و خوزستان و معاون مدیرکل اداره هنرهای نمایشی بوده است به عنوان مدیر کل جدید هنرهای نمایشی معرفی شد.

اختصاصی سایت خبری تئاتر/ محمد وفایی:

بار مضاعفی را بر پیکر رنجیده تئاتر اضافه نکنید

محمود عزیزی در این جلسه بیان کرد: از زمانی که آقایان انوار‌، بهشتی‌ و اردکانی به‌ عنوان مسئوول در اینجا فعالیت می‌کردند‌، نویدهای زیادی را برای فعالیت‌های هنری می‌دادند، اما برخی از آن‌ها نتوانستند کاری برای تئاتر انجام دهند.  تئاتر ایران همچنان محجوب‌ و رئوف به فعالیت خود ادامه می‌دهد‌ اما تنها تقاضایم از مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی این است که اگر نمی‌تواند باری را از دوش خانواده تئاتر بردارد، بار مضاعفی را بر پیکر رنجیده تئاتر اضافه نکند. علی مرادخانی نیز از بدنه هنرهای نمایشی است و در دورانی که در حوزه موسیقی فعال بود، رسما به بسیاری از خطرها تن داد. امیدوارم در فرصتی که باقی مانده، برنامه‌های حوزه موسیقی و نمایش را پیگیری کند.

عزیزی یادآور شد: در هیچ حکومتی نمی‌توان سهمی کمتر از سینما برای تئاتر قائل شد. موضوع سینما، موضوعی تجاری است و در همه جای دنیا برای تقویت بدنه، سرمایه‌گذاری روی آن انجام می‌شود اما ما برای حفظ هویت هنر، به تئاتر و موسیقی نیاز اساسی داریم. خانه تئاتر در حال حاضر تنها نهاد ارزنده موجود در تئاتر ماست. بنابراین امیدوارم بتواند بخشی از نیازهای هنرمندان را برطرف کند. این مدرس تئاتر تاکید کرد : هنرمندان همواره همراه مسئولان هستند بعد از گذشت 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، دیگر آزمون و خطا در حوزه تئاتر بس است.

 

 

امیدوارم ما هرگزاحساس گناه نکنیم

ایرج راد دومین کسی بود که پشت تریبون دعوت شد ، وی پس از بیان اینکه بارها و بارها شاهد بر مسند نشستن افراد مختلفی بوده‌ایم که برخی نام نیکی از خود به یادگار گذاشته‌اند و برخی دیگر هنگامی که نامشان را می‌شنویم، مکدر می‌شویم ، خاطرنشان کرد فردی که بر مسندی قرارمی‌گیرد، باید مسئولیت‌پذیر باشد. بنابراین امیدوارم ما هرگزاحساس گناه نکنیم و بیشتر مسئولیت پذیر باشیم . یکی از بزرگان نمایشنامه نویسی جهان می گوید : من طالب احساس مسئولیت شما هستم ، من طالب احساس گناه شما نیستم . وی با اشاره به اینکه مراسم برای قدردانی از زحمات دکتر صالحپور در مدت کوتاه تصدی اش بر امورهنرهای نمایشی برپا شده ،  وی را فردی تاثیر گذار در عرصه تئاتر دانست و پژوهشهای وی را در این باره قابل تقدیر دانست و گفت به هرحال دکتر صالح پور از بدنه تئاتر جدا نشده است و هر جا جریانی بانام تئاتر حضور داشته ، ایشان هم حضور داشته و این مسئولیت هاست که تغییر می کند .

مدیرعامل خانه تئاتر انتخاب مهدی شفیعی را بعنوان مدیر کل جدید تبریک و ضمن اشاره به اینکه او تحصیلات تئاتری دارد و مدتها با کار در مرکزهنرهای نمایشی از نزدیک با مشکلات آشنایی کامل دارد گفت : ایشان فرد بی حاشیه ای هستند و تا کنون مطلبی مبنی بر تخلف ایشان به گوش نرسیده و جا دارد تا این مدیر فرهنگی جوان و پرانرژی در کنار تعامل با هنرمندان تئاتر و بهره گیری از خرد جمعی بر مسائل و مشکلات تئاتر فائق آمده و به جایی برسیم که در شان خانواده تئاتر باشد و خانه تئاتر تمام توان خود را جهت کمک رسانی در اختیار مسولین قرار می دهد. وی با اشاره به نارضایتی های اخیر اهالی تئاتر از شرایط و صبوری همیشگی که به خرج میدهند ابراز امیدواری کرد این مشکلات به زودی مرتفع شوند و ما از معاونت هنری توقع حمایت حداکثری داریم .

 

 

از مرحله نابودی و بیچارگی عبور بکنیم

سپس علیرضا نادری در جایگاه مدعوین قرار گرفته و گفت : درطول عضویت در هیئت مدیر خانه تئاتر خود را بعنوان نماینده عده ای موظف دانستم و برای این وارد شدم که کاری کنم . در حال ، من از این سیستم تئاتر ایران بسیار آزرده ام و کارکرد مدیران قبلی خوب نبوده است . در طول 9 ماه مدیریت آقای طاهری بعنوان مدیرکل دست آورد ایشان چه بوده است ؟ وی افزود در تعامل با معاونت هنری خواستار شفاف سازی رابطه خانه تئاتر به عنوان صنف و نماینده تئاتر با دولت و مسایل بودجه بوده ایم و بعد به مساله آموزش و جشنواره ها و سایر مسایل نیزبپردازیم . ما باید با هم پیوند پیدا کنیم و با اجرای قوانین و مصوبات مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغیه ها و احکام مقام معظم رهبری که ظرفیت های مهمی را برای تئاتر ایران بوجود می آورد تا بتوانیم ازاین مرحله که مرحله نابودی و چیزی در حد بیچارگی است ، عبور بکنیم .

این نویسنده و کارگردان تئاتر خطاب به مدیرکل جدید گفت : آقای شفیعی در تشکیلاتی که در آن مشغول به کار می شوید ، بسیار آدمهای پیشنهاد دهنده ای هستند که باج می گیرند از تئاتر ایران و شما را تحت فشار قرار خواهند داد ، اگر شفاف سازی اطلاعات باشد و برنامه های خانه تئاتر برای اصلاح نظام اداری و طرح توسعه فضاهای تئاتری عملی شود از این وضعیت کمی به طرف بهبود پیش برویم که خسرالدنیا و الاخره نشویم .

 

 

احمق ها میراث خواهی می کنند

سپس حسین پاکدل در تریبون قرار گرفت و پس از پرداختن به مسائلی پیرامون مدیریت فرهنگی خواستار هدایت و جهت دهی درست جامعه هنرمندان تئاتر توسط این مدیر شد و گفت : پس از سالها تجربه کار،  در شرایطی که بعنوان یک هنرمند چیزهایی می بینی که نمی توانی مقابل آن عکس العمل نشان دهی ، سعی می کنی فقط گلیم خود را از آب بیرون بکشی،  طبیعتاً در ظاهر از خود چیز دیگری نشان می دهم . وی با نقل قول از یک فیلسوف بزرگ که گفته ، وقتی خردمندان یک جامعه قوانین عقل را فرو می‌نهند احمق‌ها نه تنها از وضع موجود خودشان راضی نیستند بلکه توقع پاداش هم دارند، ادامه داد: ما با احمق‌هایی مواجه هستیم که از شما و خیلی چیزها طلبکارند خدا نکند شرایط باز شود چراکه در آن زمان تمام خردمندان خانه نشین می‌شوند و آنوقت احمق‌ها هستند که میراث خواهی می‌کنند .   

در خاتمه برای شفیعی آروزی توفیق کرد و او را انتخاب شایسته ای برای این مقام دانست .  

 

 

 

باید موی دماغ مسئولان شد / مواظب جریانات قلدرمآبانه باشید

مرضیه برومند کارگردان صاحب نام آثار عروسکی و دبیر جشنواره اخیر تئاتر عروسکی  بعد از رفتن در جایگاه مدعویین و ایراد سخنانی آرزو کرد که شفیعی با برنامه‌‌های خوب آمده باشد و گفت آرزو می‌کنم همه کمک کنند تا برنامه‌های وی درست انجام شود ، آرزو می‌کنم تئاتر ما رونق بیشتری پیدا کند. امیدوارم بازار فروش اینترنتی بلیت‌ها داغ باشد و ما باز شاهد حضور جمعیت جلوی سالن ها باشیم. آرزو می‌کنم این سوراخ‌ها و تئاترهای محفلی و خصوصی که با مضامین خیلی خاص و احیاناً روشنفکرانه و سیاه‌نمایانه و ناامیدانه،  تبدیل به امید و تئاترهای روشنگر و تئاترهای با مضامین عام‌تر شود .

وی افزود: «امیدوارم خانواده‌ها به تئاتر رو کنند، امیدوارم تئاتر بیشتر تولید شود، امیدوارم محدودیت‌های تئاتر کودک برداشته شود. ما یک تئاترشهر بیشتر نداریم امیدوارم ده‌ها تئاترشهر دیگر ساخته شود، امیدوارم آقای شفیعی درباره تمامی این‌ها پی‌گیری کنند .

سپس خطاب به مدیر کل جدید گفت : آقای شفیعی باید به این مسئولان پیله کرد، باید پاشنه‌شان را برداری و دائم موی دماغشان بشوی وگرنه تمام حوزه فرهنگ و بخش معاونت هنری و علی‌الخصوص تئاتر ، که حس می کنم بیشتر وقتها مثل قوطی بگیر بنشون می‌شود. من عمیقاً فکر می‌کنم قوطی بگیر بنشون دست ما دادند، مسئولان می گویند جشنواره برگزار می کنیم و چندرغاز می دهیم و سرو صدایشان را می خوابانیم در همین سوراخهایی ( اشاره به سالنهای کوچک و غیراستاندارد خصوصی ) که اکثراً مردم نمیبینند اجرا کنیم.

یکی از مسائلی که باعث شد دیگر به تئاترشهر نیایم همین احساس آرامش و امنیت است که هیچوقت در این خانه قمرخانوم، مهمان بازی نداشتم . من اسم اینجا رو گذاشته‌ام خانه قمرخانوم، چون یک عده می‌روند توی یه سوراخ یک نمایش می‌بینند بعد همین 50 نفر می‌روند این‌طرف تئاتر می‌بینند. هیچ‌کجا نمی‌بینیم چهره‌های جدید‌تری که متعلق به بدنه جامعه‌اند، مردم واقعی کجا می‌آیند تئاتر ببینند؟ یک تئاتر ژیگولی هم درست شده بغل گوش ما که آن هم برای آدم‌های خاص است و افراد به هوای کافه تریا حالا یک تئاتر هم می‌بینند و متاسفانه به ‌ندرت کارهای افرادی چون حسین پاکدل در آنجا اجرا می‌شود . ما در مقابل همه ناهنجاری‌های مملکتمان مسئول هستیم، ما مسئولیم و باید صدای مردم باشیم و نیستیم الان؛ بلکه ما صدای یک جریان خاص هستیم .

وی خظاب به شفیعی گفت: مواظب جریاناتی که قلدرمآبانه می‌آیند و امکانات می‌گیرند و در ظاهر هارت و پورت می‌کنند و در باطن ساخت ‌و پاخت می‌‌کنند، باشید و جلوی آن را بگیرید. امیدوارم در دفترتان نه مثل در دفتر آقای منتظری زیرا زیاده از حد باز بود بلکه با حساب و کتاب باز باشد. متاسفانه برخی از پیشکسوتان ما به اسم تئاتر فقط می‌خواهند منافع کوتاه مدت خودشان را تامین کنند. برخی‌ها در مصاحبه ها داد و بیداد می کنند و در خفا پول می‌برند و متاسفانه مسئولان هم از ترس سرو صدای آنها پول می‌دهند . بنابراین عدالتی باید برقرار شود به نفع مردم و نه به نفع تئاتری زیرا آدم فرهنگی که آمده یعنی تصمیم گرفته محدود زندگی کند، زجر بکشد و در راه اندیشه فداکاری کند ولی این بدین مفهوم نیست که باید بدبخت زندگی کند بلکه باید شرافتمندانه و با صرفه‌جویی زندگی کند در حالی‌که متاسفانه ما الان تئاترمان با مردم هیچ قرابتی ندارد .

کارگردان شهر موشها افزود : من امیدوارم تئاتر را از این شکل زشت در آورید ، تئاترشهر زشت است. در جشنواره عروسکی چقدر تلاش کردم تا بفهمانم که تمیز کردن شیشه و یا آشغال جمع کردن بودجه نمی‌خواهد، می‌شود فقیر بود و زیبا بود. اطراف تئاترشهر باید در شأن تئاترشهر باشد من امیدوارم این مسجد هرچه زودتر راه‌اندازی شود و این بساط مزورانه که همه می‌ترسند درباره آن حرف بزنند و یا با مدیران صحبت کنند، برچیده شود. برای تئاترشهر زشت است که هرکس از ضلع جنوبی آن وارد شود با دو سطل خاکروبه بزرگ مواجه شود .

 

 

امیدوارم که ظرف 2 سال بتوانم به نقطه صفر نزدیک شویم

در ادامه مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن خیرمقدم به حاضرین و تشکر از اردشیر صالح پور جهت پذیرفتن مسئولیت سنگین امور هنرهای نمایشی در شرایطی سخت و اشاره به کمبود بودجه تئاتر با ارائه نمودارهای و تقسیم بندی های مالی گفت: ما تا امروز توانستیم 16 میلیارد و 37 میلیون تومان برای معاونت هنری بودجه بگیریم که 7 میلیارد و 557 هزار تومان آن به تئاتر اختصاص داده شده است . البته برای بخش‌های عمرانی و بازسازی تئاتر شهر جداگانه هزینه کرده‌ایم . ما ناچاریم از منابع مختلف برای تامین بودجه استفاده کنیم و با مجموعه ای مواجه هستیم که از هر طرف ایراد دارد . تا الان توانسته ایم 1 میلیارد تومان از بدهی سالهای گذشته تئاتر را تامین کنیم من قول داده بودم و امیدوارم که ظرف 2 سال بتوانم به نقطه صفر نزدیک شویم و بدهی‌ها را تسویه نماییم اما ما تا خردادماه 10 میلیارد تومان نیاز داریم تا در نقطه صفر باقی بمانیم .

معاون وزیر ارشاد اضافه کرد: مقدماتی فراهم شده تا شورای مرکزی و عالی تئاتربا توجه به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی راه‌اندازی شود تا از نطرات خود خانواده تئاتر استفاده کنیم . کار بچه‌های تئاتر باید رونق بگیرد و در امنیت روانی باشند و در عین حال که به زیرساخت‌های تئاتر هم فکر می کنیم مشکلات موضعی اهالی تئاتر را هم حل کنیم . وی در رابطه با بازسازی ساختمان ادامه تئاتر گفت برآوردی داریم که با هزینه حدود 7 میلیارد تومان ساختمان جدیدی در محل قبلی اداره تئاتر بسازیم و همچنین ساخت موزه تئاتر که در دست پیگیری است . من امیدوارم با حضور آقای شقیعی و تشکیل شوراها تصمیماتی اتخاذ شود و به نتایج خوبی برسیم . قرار نیست که همه کارها توسط دولت انجام شود باید به مکانیزم هایی برسیم که کارها توسط خود افراد در تئاتر انجام شود و ما حمایت کنیم تا کارها به شکل درست و حرفه ای اتفاق بیفتد .

 

 

انجمن‌های نمایشی در انفعالی‌ترین وضعیت خودشان هستند

بعد از اتمام سخنان معاون وزیر نوبت به اردشیر صالح‌پور سرپرست سابق اداره‌ کل هنرهای نمایشی و دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر فجر رسید که سخنان خود را ا ینگونه آغاز نمود : به نام خدائی که همین نزدیکی است . تئاتر در ذات خودش هنری جمعیست و نیاز به مشارکت جمعی دارد در غیر اینصورت کارش پیش نمی رود و افزود که نخست باید فرهنگ نقد پذیری خود را افزایش داده و از التهابات بکاهیم 

باور کنید من هیچ لذتی در دوران تصدی‌گری‌ام که از بدحائثه در آن قرار گرفتم ، نبرده‌ام در صورتی که زندگی مرا تئاتر تشکیل می دهد , عشقم بلکه آرمانم تئاتر است . خانم‌ها، آقایان کار پیش نمی رود . نه من و نه هیچ کس دیگری نمی‌تواند ما را نجات دهد، تنها چیزی که می‌تواند ما را نجات بخشد، مهربانی و امید است.هیچکس غیر از خود اهالی تئاتر نمی تواند آنرا نجات دهد ، پس حالا که ما خود، ناجی خود هستیم، باید آستین‌ها را بالا بزنیم و برای تئاتر تلاش کنیم که کار با مهرورزی جلو خواهد رفت .

وی افزود: تئاتر ایران به تغییر نظام ساختار اداری نیازمند است. ضرورت بخش خصوصی در همین خیابانهای اطراف تئاتر پیدا شده است و باید آنرا جدی بگیریم . متاسفانه طرح استقرار گروه‌های نمایشی همه شرایطش آماده بود اما متوقف مانده که امیدوارم دوباره راه‌اندازی شود. انجمن‌های نمایشی نیز در انفعالی‌ترین وضعیت خودشان هستند. همچنین معتقدم که واژه نظارت و ارزشیابی را هم باید تغییر دهیم، چون ما نظارت می کنیم تا به ارزشیابی برسیم . بنابراین توصیه میکنم بزرگان و پیشکسوتان در شورای نظارت خودشان ارزشیابی کنند و اصل را باید بر ارزشیابی بگذاریم. وی در خاتمه گفت : من هرگز مدیر نبودم و همچنان مثل سربازی کوچک به خدمتگزاری خود ادامه می دهم .

 

 

همه شما دعا کنید تا بتوانم روسفید باشم .

سپس، مراسم میزبان آخرین سخنران خود مهدی شفیعی، مدیرکل جدید هنرهای نمایشی شد که در بخشی از سخنان خود عنوان کرد : دوستان قرار نیست اتفاق معجزه‌آسایی رخ دهد، چون همه ما امکانات و بودجه و سخت‌افزارها را می‌شناسیم که خیلی عقب ، مانده اند . اما در این مدت قرار است مسایل را بهتر شناسایی کنیم و از ظرفیت‌ها بهره بیشتری ببریم . اعتقاد من این است که اتفاقات خوبی برای تئاتر ایران افتاده و نظیر آن جشنواره تئاتر فجر شاهدش بودیم، حضور نسل جوان و کارگردان‌های زیر 40 سال بود که 80 درصد شرکت‌کنندگان را شامل می‌شد. وی ضمن تشکر از تمام مدیران قبلی افزود : من معتقدم جریانهای شکل گرفته جدید در تئاتر ایران در کنار جریانهای اصیل تر بسیار خلاق تر و توانمندتر و با انرژی تر از سیستم دولتی است و باید سازوکاری را پیاده سازی کنیم که تشکیلات ما فقط به سمت حمایت دولتی پیش نرود و گروهها انسجام و شخصیت حقوقی پیدا کنند و خیلی دور از دسترس نیست و هم اکنون هم نمونه هایی از آنرا شاهد هستیم که باید به آن اعتقاد پیدا کنیم تا قوام پیدا کند . وی تاکید کرد حتی اگر بودجه ما اندک باشد باید حمایت از تولیدات تئاتری صورت بگیرد و ضرورتی است که نباید فراموش بشود و ما نباید شاهد صندلی های خالی در تئاترها باشیم و طرح حمایت از مجموعه های تئاترشهرها و تئاتر شهرستان با نظارت معاونت هنری در دست بررسی است .

در پایان مراسم با اهدای لوح تقدیر به ارشیر صالح‌پور از دوران تصدی‌گری وی، تقدیر و با قرائت حکم مهدی شفیعی، وی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی معرفی شده و حضار با هم عکس یادگاری گرفتند