سایت خبری تئاتر/ ایسنا: این طراح صحنه، لباس و استادیار دانشگاه تهران در نشستی که با عنوان طرح و بررسی «سیستم تجربه هاسکی» در سالن استاد صمیمی مفخم دانشکده موسیقی و نمایش پردیس هنرهای زیبا برگزار میشد، سخن میگفت،ادامه داد:«من و نغمه ثمینی مدتها تلاش کردهایم تا متدهای جدیدی را در آموزش آکادمیک تئاتر بررسی کرده و سپس بومی سازی و ارائه کنیم. یکی از این شیوهها «سیستم تجربه هاسکی» است، که نام آن برگرفته از نماد دانشگاه واشنگتن در سیاتل است.»
او توضیح داد: «مبدع این سیستم، استادی است به نام "اندرو سائو" که دانشیار و مدیر بخش دوره کارشناسی تئاتر این دانشگاه است. این استاد سیستمی را ابداع کرده به نام «تجربه هاسکی» که در دوره فوق لیسانس تئاتر در دانشکده درامای دانشگاه واشنگتن تدریس میشود. من و نغمه ثمینی طی مدتی که در سیاتل بودیم، بر روی این سیستم تحقیق کردیم.»
در ادامه این نشست، فروتن با معرفی این سیستم، به معضلات کنونی تئاتر حرفهای پرداخت و مشکلات اقتصادی و مشکلات غیراقتصادی فعلی تئاتر را بررسی کرد.
پس از آن، مشکلات تئاتر دانشگاهی که باز شامل مشکلات اقتصادی و غیراقتصادی است را برشمرد و چنین نتیجه گرفت:«تئاتر کنونی ما با بحران مواجه است. بحرانی که هم در تئاتر حرفهای و هم در تئاتر دانشگاهی وجود دارد. مشکلی که البته در تئاتر آمریکا هم هست. دانشجویان تئاتری که با «سیستم هاسکی» پیش رفتهاند، وقتی از دانشگاه فارغالتحصیل میشوند، طوری آموزش دیدهاند که برای واردشدن به بازار کار حرفهای امکان بیشتری نسبت به باقی دانشجوها دارند. این سیستم یک سری دستورالعمل برای اساتید تئاتر و یک سری دستور العمل هم برای دانشجویان تئاتر دارد. رئوس این روش بر این اساس است که در کلاسها شرح درس ثابتی وجود ندارد. شرح درسها ارگانیک و پویاست و غالبا بر مبنای مهارتهایی که دانشجویان قبلا آنها را به دست آوردهاند و بر اساس دغدغهها و سلایق دانشجوها تنظیم میشود.»
فروتن خاطرنشان کرد: «مثلا اگر دانشجویی مهارت روزنامهنگاری تئاتر دارد، پروژههایی که برای او تعریف میشود بر مبنای این مهارت است. یعنی ترکیبی از تئاتر و ژورنالیسم در فعالیتهای او، مورد توجه قرار میگیرد. این سیستم تلاش میکند مهارتهای دانشجو را ارتقا دهد. مورد دیگری که این سیستم بر روی آن تأکید دارد قرار دادن دانشجو در مضیقه و بحران است. توجیه این روش چنین است که دانشجو در تنگنا و بحران میتواند خلاقیت به خرج دهد و تولید ایده و اثر هنری بکند. خاصیت دیگر این سیستم این است که بسیار تأکید دارد بر ضربالاجلها و مدیریت زمان از سوی دانشجو یعنی این که در پروژههایی که برای دانشجو تعریف میشود باید زمان و مدیریت زمان هم تعریف شود. ویژگی دیگر این سیستم تأکید بر کار گروهی است تا توانایی دانشجو در ارائه کار گروهی ارتقا پیدا کند، برای همین حتما باید در کلاسها برای دانشجوها پروژههایی تعریف شود که به صورت گروهی روی آن کار کنند. مورد بعدی که این سیستم روی آن تأکید دارد بحث پژوهش و تحقیق است. به عنوان مثال باید در پروژههای بازیگری از دانشجو خواسته شود حتما برای رسیدن به نقش تحقیق کند. مورد بعدی مورد تأکید، ارائه گزارش کار است، یعنی دانشجو باید در انتهای ترم برای همه دروس، گزارش کار ارائه کند. ارتقا توانایی نقدپذیری دانشجویان، از نکات مورد تأکید دیگر این سیستم است تا دانشجویان بتوانند افرادی تحلیل گر باشند و بازخورد مخاطبان خود را دریافت کنند. به همین منظور این سیستم تأکید دارد که پروژههای کلاسی دانشجوها در انتهای ترم یا به صورت سخنرانی عمومی با مخاطب زیاد یا به صورت اجرای عمومی در معرض تماشا و قضاوت قرار گیرد. مورد مهمی که این سیستم به اساتید توصیه دارد این است که برای هر کلاس پروژهای تعریف کنند که مقداری از فضای دانشجویی فاصله بگیرد و به فضای حرفهای نزدیک تر شود تا دانشجو بتواند تجربهای حرفه ای، را در رزومه خود ثبت کند. در نهایت این سیستم کاری میکند که دانشجو وقتی فارغ التحصیل میشود، رزومهای قابل قبول و پربار داشته باشد تا راحتتر جذب بازار حرفهای کار شود.»
پس از بررسی رئوس اصلی تجربه هاسکی، در پایان پرسش و پاسخ کوتاهی انجام شد که اداره این بخش برعهده نغمه ثمینی نمایشنامه نویس و استادیار دیگر دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران بود.
نغمه ثمینی و پیام فروتن هر دو طی سالهای اخیر تجربه پژوهش در دانشگاه واشنگتن شهر سیاتل را داشتهاند.
چهره های تئاتر در جلسه معارفه مدیر جدید چه گفتند؟
تئاتر «مان» فراخوان داد
رونمایی از سه کتاب علیرضا کوشک جلالی
«تیستوی سبز انگشتی» برای خبرنگاران و عکاسان اجرا می شود
فیلم تئاتر سه نمایش عرضه میشود.
گزارش تصویری مراسم معارفه مدیر کل هنرهای نمایشی
«هدیه جشن سالگرد» به صحنه میرود
نگاهی به نمایش «پاییز» به نویسندگی و کارگردانی نادر برهانیمرند
ضرورت حمایتهای مالی دولت از تئاتر بررسی میشود
آخرین فرصت حضور در جشنواره بینالمللی یونیما جوان
میرمنتظمی با «فیل قرمز» به ژاپن میرود
فراخوان بیست و چهارمین جشنواره سراسری «تئاتر سوره ماه» منتشر شد