منوچهر اکبرلو از چاپ مجموعه نمایشنامه‌های کوتاه خود با عنوان کلی «بچه‌ها بیایید نمایش» ویژه کودکان خبر داد.

 

 سایت خبری تئاتر:‌  این نویسنده درباره این مجموعه گفت: مجموعه حاضر شامل نمایشنامه‌های کوتاه برای کودکان دختر و پسر مقاطع پیش‌دبستانی و اول تا سوم دبستان است. اجرای این نمایشنامه‌ها با وسایل معمولی میسر است و اصل مهم در اجرای آن‌ها استفاده از ابتکارها و خلاقیت‌ها با بهره‌گیری از پیشنهادهای خود کودکان بازیگر است. این مجموعه به کودکان این امکان را می‌دهد که با دید باز نسبت به نمایشنامه نگاه کنند و از ساده‌ترین وسایل برای اجرای نمایش خود استفاده کنند.

او افزود: سعی داشته‌ام در رشد خلاقیت ذهنی کودکان گام‌های موثری بردارم. یکی از نکات قابل تامل در این کتاب‌ها این است که کودکان می‌توانند اجرا را با توجه به شرایط آب و هوایی تغییر دهند، حتی می‌توانند در بخشی از نمایشنامه‌ها از بازی‌های محلی بهره ببرند و نمایش خود را جذاب‌تر کنند.

به گفته این مدرس دانشگاه، برخی از نمایشنامه‌های این مجموعه به صورت قصه نمایش نوشته شده است تا در کلاس‌های قصه‌گویی نیز از آن‌ها استفاده شود. در ابتدای هر یک از کتاب‌ها نویسنده نکاتی را به بزرگ‌ترها گوش‌زد می‌کند تا با عمل به آن‌ها بتوانند یک نمایش کاملا خوب و ارزشمند را ارائه دهند.

اکبرلو گفت: در بخشی از این کتاب‌ها نویسنده به انتخاب بازیگران نمایش بیش‌تر تاکید دارد و معتقد است که بازیگران باید براساس استعداد، علاقه‌مندی و توانایی‌های جسمی انتخاب شوند چرا که بی‌توجهی به این نکته باعث می‌شود هم نمایش ضعیفی ارائه شود و هم آثار تربیتی بدی در بازیگران برجای بگذارد.

جلد اول این کتاب شامل نمایشنامه‌هایی همچون «خرس کوچولو خوابش نمی‌بره!»، «بهتر از این نمیشه!»، «دکمه گمشده!» و «هدیه برای خرسی!» است.

جلد دوم مجموعه شامل نمایشنامه‌هایی چون «من گشنمه»، «چه جوری باید خوردش»، «لاک‌پشت کجاست؟»، «یه پسر‌، یه درخت، یه پیرمرد»، «اون پایین رو نگاه کن»، «بهار تو راهه»، «مارمولک بد ادا» و «خانم شیره کجاست؟» است.

در جلد سوم این مجموعه نمایشنامه‌های «گنج! گنج!»،«کوزه بدجنس»، «جیک جیک جیک! قار قار قار!»، «یه پر!یه برگ! یه هویج!»، «این خورشیده یا قابلمه؟»،«عید شما مبارک» و «سگ گله! برگرد به خونه‌ت» برای کودکان روایت شده است.

در جلد چهارم هم «توپ پردردسر»، «خرس پرنده»، «بچه‌ها بگید خطر خطر»، «اژدهایی که اژدها نبود»، «بدجوری به من چسبیده»، «نوک کلاغ و گوش خرگوش» و «یه روز، یه اسبی فرار کرد» از جمله نمایشنامه‌هایی هستند که کودکان می‌توانند با خلاقیت خود آن‌ها را روی صحنه اجرا کنند.

جلد پنجم این مجموعه نیز شش نمایشنامه «همون کار قبلی»، «اجازه می‌دی پیشت بمونم؟»، «راز»، «هرکس بره جای خودش»، «کدوم عروسک قشنگ‌تره؟» و «آخه بنده کمدم» را شامل می‌شود.

«بچه‌ها بیایید نمایش» که توسط انتشارات سروش راهی بازار شده توسط گروهی از تصویرگران‌ تصویرگری شده است.

اخبار مرتبط:

فراخوان هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی منتشر شد

تئاتر «کابوس شب نیمه آذر» در تالار سایه آغاز شد

«اسب های پشت پنجره» برای تئاتری‌ها اجرا شد

«عزیز شنگال» تمدید شد

«خشم شدید فیلیپ هوتس» راهی سوئیس می شود

معرفی هیات بازبینی مرحله اول جشنواره تئاتر دانشگاهی

زاون قوکاسیان درگذشت + عکس

کاریکاتور هفته / وضعیت تئاتر شهر

31 نمایش در تهران بر روی صحنه است