یوسف باپیری کارگردان نمایش «کامنت» از انگیزه های خود برای اجرای عمومی این اثر نمایشی در تماشاخانه ایرانشهر گفت.

 

سایت خبری تئاتر:  یوسف باپیری درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: مدتی است که تمرین های مجدد نمایش را برای اجرا در ابتدای بهار 93 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده ایم. تقریبا می توان گفت که ساختار کار بر اساس آن چیزی است که در اجرای جشنواره تئاتر فجر داشتیم. اما با توجه به کامنت هایی که از تماشاگران و کارشناسان در اجرای جشنواره ای نمایش دریافت کردیم طبیعی است که تغییرات جزیی را با در نظر گرفتن اصل وفاداری به چارچوب اثر در اجرای عمومی اعمال کنیم چرا که در ایام برگزاری جشنواره تئاتر فجر محدودیت هایی وجود دارد که گروه را با تنگناهایی مواجه خواهد کرد البته سعی می کنیم این محدودیت در اجرای عمومی وجود نداشته باشد.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: با توجه به شرایط جشنواره به طور حتم تماشاگر با تفاوت ها و تغییراتی حین اجرای اثر مواجه می شود که تصور می کنم با توجه به شرایط  و شیوه کار امکان دارد برانگیزاننده هم باشد. البته واقعیت این است که اگر چه خاستگاه گروه ما تئاتر دانشگاهی است اما اثری که قرار است در اجرای عمومی روی صحنه میزبان علاقمندان تئاتر باشد در فضایی حرفه ای مورد معیار و سنجش قرار می گیرد و این موضوع بسیار مهمی است که به آن توجه ویژه ای داریم.

کارگردان نمایش «کامنت» بیان کرد: ما به هیچ عنوان ادعایی برای تجربی بودن نداریم اما بر این باوریم که به نسبت کار قبلی مان در حد و اندازه های خودمان مشغول تجربه کردن هستیم. ما به نسبت هر اثری که با خود و جهان بیرون از خود ارتباطی را برقرار می کند به کاری که می کنیم توجه کردیم.

وی متذکر شد: در اجرای این اثر نمایشی به ماجرای نسبت «موضوع» با «فرم» نیز تاکید می شود هرچند که طی سال های اخیر به نادرست نسبت هایی به برخی آثار داده می شود که حکایت از فرمالیستی بودن آنها دارد اما گروه ما به شدت مراقب است که با چنین برخوردهایی مواجه نشود چرا که معتقدیم نسبت دادن شیوه خاصی به یک اثر کار بسیار سختی است و قضاوت در مورد آن چندان آسان نیست.

باپیری افزود: ما تلاش می کنیم با توجه به موقعیت و موضوعی که مد نظر قرار دادیم نگاه جدیدی داشته باشیم. متفاوت بودن برای ما هدف نیست بلکه این نگاه به موضوع است که می تواند این تفاوت را به تماشاگر ارائه دهد. برای ما هدف، شرایط اجرایی است که به وجود می آید و این همان مساله ای است که هم در نمایش «ویران» و هم در نمایش« کامنت» به آن توجه ویژه ای داشته و دارم. البته بعضی ها فکر می کنند هنوز معیار رسمی سنجش یک اثر نمایشی فقط و فقط لذت تماشاگر است موضوعی که متاسفانه در تئاتر امروز ما تبدیل به معیار سنجش آثار نمایشی شده است.

وی در پایان صحبت های خود تصریح کرد: به طور حتم برای من و گروه بازیگران، تماشاگران دارای اهمیت فراوانی هستند اما آنچه ما در این اثر نمایشی از تماشاگر انتظار داریم واکنش متفاوت او بعد از دیدن «کامنت» است. زیرا این اثر، نمایشی است که به تماشاگر متفاوت ارائه شده و دارای مولفه هایی است که می تواند او را با دنیای جدیدی از آنچه تاکنون در صحنه تئاتر دیده، آشنا کند.

کامنت» نوشته مشترک بهار کاتوزی و محمد منعم است و 5 بازیگر دارد. نوید محمدزاده، هوتن شکیبا، بهرام افشاری، ستاره پسیانی و بهار کاتوزی در این اثر نمایشی ایفای نقش می‌کنند. این اثر نمایشی فرورین ماه اجرای خود را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز خواهد کرد.

 

اخبار مرتبط:

پیام دهکردی: تشکیل ستاد بحران تئاتر نیاز جدی است

علی سرابی می خواهد کارگردانی سینما را تجربه کند

«سقراط» با عید می آید

«گزیده‌ای از تاریخ نمایش در جهان» منتشر شد

برگزاری کارگاه آموزشی کمدی خلاق در مرکز تئاتر مولوی

گزارش تصویری نمایش «کابوس شب نیمه آذر» کارگردان: علی کشوری‎

«بچه‌ها بیایید نمایش» منتشر شد

از تالار مولوی چه خبر؟

حوزه هنری کارگاه تولید نمایش برگزار می کند

بودجه تئاتر کشور هرز می‌رود

سال 94 چه تئاترهایی در ایرانشهر اجرا می شود؟

فراخوان هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی منتشر شد