اداره کل هنرهای نمایشی در آستانه هفته دولت، آمار فعالیت‌های یک‌ساله خود را در زمینه‌های اجرای نمایش، چاپ و نشر، آموزش و تربیت مربی، خدمات بیمه‌ای و حمایتی، اطلاع‌رسانی و برگزاری رویدادهای داخلی و بین‌المللی تئاتر منتشر کرد.

چارسو پرس: به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی،« در مجموع فعالیت‌های نمایشی در تهران و استان‌ها تعداد ۴۴۸۰ عنوان نمایش تولید و دفعات اجرای این تولیدات ۳۹۲۸۹ نوبت عنوان شده است و آثار روی صحنه‌ رفته در کل کشور در مجموع میزبان تعداد ۳۰۳۴۱۲۵ مخاطب بوده‌اند.

در این زمینه ۱۸۶ گروه از کمک‌هزینه حمایتی نمایشی در تهران و ۱۲۵ گروه از کمک‌هزینه حمایتی هنرمندان در استان‌های دیگر بهره‌مند شده‌اند.

طی یک سال گذشته بیش از ۶۰ جشنواره استانی و موضوعی، ۴ جشنواره بین‌المللی و ۴ جشنواره منطقه‌ای با حمایت مستقیم و غیرمستقیم این اداره کل برگزار شده است.

چاپ و نشر مجلات و کتاب‌های تخصصی

انتشارات نمایش اداره کل هنرهای نمایشی در دوازده ماه گذشته چاپ دو عنوان مجله نمایش، سه فصلنامه نمایش با دارا بودن مقالات برگزیدگان این عرصه را در کنار چاپ و نشر ۱۰ عنوان کتاب نمایشی انجام داده است.

مجلات و فصلنامه‌های نمایش پس از توزیع در اختیار هنرمندان هنرهای نمایشی کشور قرار گرفته است.

مؤسسات تک‌منظوره نمایشی

اداره کل هنرهای نمایشی به منظور حمایت از کسب‌وکارهای فرهنگی و حمایت از فارغ التحصیلان هنرهای نمایشی تهران بررسی ۶۸ درخواست احراز صلاحیت جهت دریافت پروانه فعالیت موسسه تک‌منظوره نمایشی را نیز در پرونده فعالیت یک‌ساله خود دارد.

هنرهای نمایشی در عرصه بین‌المللی

دفتر امور بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی ضمن اعزام یک گروه نمایشی به خارج از کشور، پذیرش ۱۶ گروه نمایشی خارجی با ۱۸۶ مهمان در جشنواره‌های بین‌المللی از جمله جشنواره تئاتر فجر، رویداد تئاتر دینی صاحبدلان، جشنواره نمایش عروسکی تهران و... را از جمله فعالیت‌های یک‌ساله خود اعلام کرده است.

خدمات بیمه‌ای و حمایتی مرکز هنرهای نمایشی

تلاش برای بهره‌مندی حداکثری هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی از خدمات بیمه‌ای از دیگر اقدامات اداره کل در بازه زمانی یک‌ساله بوده که بنا به اعلام رسمی شامل صدور ۱۱۰ بیمه تامین اجتماعی برای هنرمندان جدید، معرفی هنرمندان متقاضی عضویت و یا تمدید عضویت در صندوق اعتباری هنر به تعداد ۳۱۲ نفر بوده که عضویت آن‌ها به انجام رسیده است.

همچنین ۵۸ هنرمند موفق به دریافت وام در زمینه‌های فرزندآوری، ازدواج و... از صندوق اعتباری هنر شده‌اند.

این اداره کل همچنین برای حمایت از کسب‌وکارهای فرهنگی و ایجاد زمینه مناسب به‌منظور فعالیت هنرمندان نمایشی، تعداد ۱۲ متقاضی وام کارآفرینی را نیز به صندوق اعتباری هنر معرفی کرده است.

ساماندهی گروه‌های نمایشی

در بخش ساماندهی هنرمندان در قالب گروه و نیز ثبت گروه‌های نمایشی جهت دریافت پروانه فعالیت، تعداد ۹۳۸ مجوز صادر شده و تعداد ۳۵۹ پروانه فعالیت نیز تمدید شده است.

فعالیت آموزشی در استان‌ها

اداره کل هنرهای نمایشی در حوزه آموزش نیز پس از ۱۵ سال وقفه آموزشی در عرصه تئاتر، در استان‌های مختلف کشور، طرح آموزش رایگان تئاتر با عنوان (تجربه با پیشکسوتان) را در دستور کار خود قرار داد و با اعزام ۱۵ استاد برجسته، توانمند و پیشکسوت، آموزش تئاتر در استان‌ها را از سر گرفت. در این دوره‌ها تعداد ۶۸۳ هنرمند و هنرجو شرکت داشتند.

توانمندسازی مربیان پرورشی مدارس استان تهران

دوره‌های آموزشی و توانمندسازی مربیان پرورشی استان تهران در زمینه هنرهای نمایشی از دیگر فعالیت‌های این اداره کل است که با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با اداره کل آموزش و پرورش استان تهران با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران و اداره کل برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت آموزش و پرورش برگزار شده است.

این اداره کل در قالب این برنامه، با اعزام ۸ تن از استادان عرصه هنرهای نمایشی جمعا بیش از ۴۰۰ مربی پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان تهران را تحت آموزش قرار داده است.

مکتب‌خانه سنگلج

این برنامه که به همت همکاران تماشاخانه سنگلج برگزار شد، توانست با بهره‌مندی از ۵ استاد برتر نمایش‌های آیینی و سنتی، ۱۵ هنرجوی علاقه‌مند این عرصه را به صورت تخصصی و به‌منظور حفظ و اشاعه هنر نقالی، پرده‌خوانی و نگارش متون نمایش سنتی آموزش دهد.

اطلاع‌رسانی و حمایت رسانه‌ای از تئاتر

روابط عمومی اداره کل و پایگاه خبری آن (سایت ایران تئاتر) که گسترده‌ترین شبکه پرتال‌های نمایشی کشور را داراست نیز توانسته‌اند در سال گذشته با تولید و انتشار ۹۶۰ گزارش تصویری، ۷۲۳۲ خبر، نقد، گفت‌وگو، گزارش و مطالب رسانه‌ای متنوع دیگر، همچنین تولید و انتشار ۴۳ شماره هفته‌نامه اداره کل هنرهای نمایشی و نیز تولید و انتشار ۹ شماره ماهنامه به زبان انگلیسی نقش موثری را در عرصه رسانه‌ای ایفا کنند و از جمله بخش‌های فعال اداره کل هنرهای نمایشی بوده‌اند.

برگزاری نشست و دیدارهای حضوری مدیرکل با هنرمندان و متقاضیان اجرای نمایش نیز از دیگر اقدامات انجام‌شده محسوب می‌شود که در راستای آن، ۴۸۸۰ دیدار و نشست برنامه‌ریزی و انجام شده است. همچنین با هدف توسعه فضا و اقدامات نمایشی ۵۸ سفر استانی نیز در برنامه‌های مدیر کل هنرهای نمایشی برای حضور در نشست‌ها، جشنواره‌ها و دیدار با هنرمندان در شهرستان‌های مختلف، برنامه‌ریزی و انجام شده است.»