فراخوان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در شرایطی منتشر شد که یک نگرانی جدی درباره یکی از بخش‌های آن وجود دارد.

چارسو پرس: این فراخوان در بخش‌های نمایش‌های صحنه‌ای، تئاتر خیابانی، تئاتر ملل، تئاتر دانشجویی، مسابقه نمایشنامه­‌نویسی، نمایش‌های تلویزیونی، رادیوتئاتر، مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر، پژوهش و کارگاه‌های آموزشی برای برگزاری در بهمن ۱۴۰۲ منتشر شد.

فراخوان این دوره از جشنواره اما با تغییراتی همراه است و شاید مهم‌ترین تفاوت آن در قیاس با دوره‌های پیشین، اضافه شدن بخش دانشجویی باشد. اتفاقی که می‌تواند ناشی از نوعی نومیدی نسبت به برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی تلقی شود.

در دهه‌های گذشته و پیش از اینکه جشنواره تئاتر دانشگاهی به عنوان جشنواره‌ای مستقل برگزار شود، مدیران تئاتری برای توجه بیشتر به فعالیت‌های دانشجویان، بخشی در جشنواره تئاتر فجر را به تئاتر دانشجویی اختصاص دادند اما رفته رفته تئاتر دانشگاهی به جایگاهی رسید که نه تنها به جشنواره‌ای مستقل تبدیل شد، بلکه اهمیت و اعتبار آن هرگز از جشنواره تئاتر فجر کمتر نبود. تا جایی که خلاقیت و جسارت نسل دانشجویان آن زمان، موجب شد که جامعه تئاتری هرگز از این جشنواره غافل نشود. حالا اما دو سالی است که این جشنواره مسکوت مانده و هیچ گونه پیش‌بینی خاصی برای برگزاری دوره آتی آن وجود ندارد. از آنجاکه مهدی حامد سقاییان، دبیر چهل و دومین دوره جشنواره تئاتر فجر خود جزو استادان دانشگاه و بدنه تئاتر دانشجویی است، احتمالا بابت این بخش از تئاتر احساس خطر کرده و بهتر دیده بخش دانشجویی را به عنوان یکی از بخش‌های جشنواره فجر تعریف کند تا شاید از این راه بتوان انگیزه‌ای در دانشجویان تئاتر ایجاد کرد. باید دید اضافه شدن این بخش تا چه حد نشان از نومیدی جامعه دانشگاهی برای آینده جشنواره‌ای است که طی سال‌ها چهره‌های جوان و مستعد زیادی را به تئاتر ما معرفی کرد.

 بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، فراخوان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری مهدی حامد سقایان برای برگزاری در بهمن ۱۴۰۲ منتشر شد.

نمایش‌های صحنه­‌ای، تئاتر خیابانی، تئاتر ملل، تئاتر دانشجویی، مسابقه نمایشنامه‌­نویسی، نمایش‌های تلویزیونی، رادیو تئاتر، مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر، پژوهش و کارگاه‌های آموزشی بخش‌های چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هستند.

متن فراخوان جشنواره تئاتر فجر در این لینک قابل مشاهده است.