جعفر مهیاری معتقد است که مخاطب امروز به واسطه فعالیت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تمایل بیشتری به دیدن فیلم‌های کوتاه دارد اما سینمای کوتاه به خوبی به تماشاگران معرفی نشده است.

چارسو پرس: کارگردان فیلم کوتاه که سه اثر او با عنوان «ایلدا»، «آخرین زنگ» و «هاله» به تازگی به صورت آنلاین عرضه شده درباره فضای شاعرانه‌ای که در آثارش دنبال می‌کند به ایسنا گفت: بیش از ۲۰ سال است که در حوزه تئاتر فعال هستم و حدود ۴ یا ۵ سال است که وارد عرصه ساخت فیلم کوتاه شده‌ام و اگر نمایش‌های من را مرور کرده باشید متوجه می‌شوید که یک فضای شاعرانه همیشه در آثارم بوده و این فضا برای من انتخابی نیست بلکه برآمده از خلق و خوی من و در واقع نیاز من به خلق کردن است.

مهیاری درباره فیلم کوتاه «ایلدا» و موضوع «خون‌بس» گفت: از زمانی که با رسم خون‌بس آشنا شدم این موضوع ذهن من را درگیر خود کرد و نمی‌دانم چه زمانی و به چه شکلی ایده فیلم «ایلدا» این چنین شکل گرفت اما مطمئناً ایده اولیه‌ای که در ذهنم شکل گرفت به شکلی نبود که در فیلم مشاهده می‌شود و به یاد دارم که در مراحل ابتدایی، قصه گسترده‌تری در ذهنم بود که اثر را از این فضای مینیمالیستی خارج می‌کرد و با گذر زمان ایده اولیه به «ایلدا» تبدیل شد.

این کارگردان درباره ایده‌محور بودن این سه اثر اظهار داشت: بیشترین فعالیت من در حوزه تئاتر بوده و در واقع هر آنچه که تا امروز به عنوان نویسنده یا کارگردان در تئاتر یا سینمای کوتاه یا حتی فیلمنامه بلند خلق کرده‌ام زاده ایده است و به واسطه یک ایده که بسیار پر رنگ است این آثار شکل گرفته‌اند به طوری که برخی از دوستان معتقدند ایده، قصه را می‌بلعد و چندین بار با این گزاره نقد شده‌ام اما این مسئله در این سه فیلم کوتاه کم‌رنگ‌تر است و شاید ایده‌محور بودن در آثار تئاتری من بیشتر به چشم بیاید.

مهیاری درباره غالب بودن فضای تئاتری در فیلم «هاله» گفت: «هاله» اولین فیلم کوتاه حرفه‌ای من است و به همین دلیل بافت تئاتری بیشتری در این اثر شاهد هستیم و بخش زیادی از آن آگاهانه است و شاید ۳۰ درصد آن هم به این دلیل باشد که من از تئاتر به سینما آمده‌ام و به شکلی ناخودآگاه چنین اثری ایجاد کرده است. سال‌ها پیش فیلمنامه‌ای بلند نوشته بودم که آن قصه فضایی شبیه به «هاله» دارد و ایده اصلی این فیلم کوتاه را از همان فیلمنامه بلندم گرفتم. این فیلم به مسئله خانواده می‌پردازد و به فراموشی‌هایی اشاره می‌کند که در خانواده‌های امروزی وجود دارد. «هاله» در قالبی که شکل گرفته از انسان امروزی صحبت می‌کند که دچار فراموشی است و در پلان نهایی که یک دختر بچه را می‌بینیم این نقطه‌گذاری صورت گرفته که آن بچه با خلوص بیشتری که دارد خیلی شوخ‌طبعانه و رها توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند و نشان می‌دهد که یک خانواده در آن خانه حضور دارد.

این کارگردان درباره نمایش آنلاین فیلم‌های کوتاهش اظهار داشت: نمایش آنلاین فیلم‌های کوتاه قطعاً برای این سینما دستاوردهایی خواهد داشت و هر پلتفرمی که به این مسئله توجه دارد برای من قابل تقدیر است. قطعاً درآمدزایی برای هر پلتفرم اهمیت دارد ولی می‌توان امید داشت که به مرور زمان توجه به نمایش آنلاین فیلم‌های کوتاه در سکوهای نمایش گسترده‌تر شود. دستیابی به این اتفاق مهم تا حدی به ما فیلمسازان فیلم کوتاه نیز بستگی دارد و ما باید برای تبلیغ فیلم‌هایمان اهمیت ویژه‌ای قائل شویم و نباید همه چیز را به پلتفرم بسپاریم.

وی افزود: جامعه ما توجه چندانی به فیلم‌های کوتاه ندارد، معمولاً مخاطبان ترجیح می‌دهند فیلم‌های سینمایی یا سریال‌ها را ببینند اما می‌توان با یک برنامه‌ریزی دقیق به مرور زمان مخاطب را به دیدن فیلم‌های کوتاه نیز ترغیب کرد. فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام با امکان اشتراک‌گذاری فیلم‌ها کوتاه باعث شده‌اند که مخاطبان امروز تا حدی بی‌حوصله باشند. مخاطبان امروز تمایل دارند برای دنبال کردن یک محتوا زمان کوتاهی صرف کنند و اتفاقاً فکر می‌کنم امروز فیلم کوتاه با این شرایط می‌تواند بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد و فقط کافی است که ما بتوانیم سینمای کوتاه را به آنها معرفی کنیم.

مهیاری در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: به نظر من با توجه به اینکه فیلم کوتاه نسبت به ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام مشاهده می‌کنیم می‌تواند کیفیت بالاتری داشته باشد و همچنین محتوای عمیق‌تری به مخاطبش ارائه دهد امروز شانس بیشتری برای دیده شدن دارد. اگر پلتفرم‌ها به همراه کارگردانان و تهیه‌کنندگان فیلم کوتاه برای نمایش این آثار اهمیت بیشتری قائل شوند مطمئن هستم که این سینما در سال‌های آینده به جایگاهی خواهد رسید که حتی تولیدکنندگان فیلم بلند هم به ساخت فیلم کوتاه تمایل پیدا کنند. به طور کل نگاه پلتفرم‌هایی چون فیلم‌نت که به نمایش آثار کوتاه توجه دارند برای من بسیار قابل تقدیر است و امیدوارم با گذشت زمان شاهد بیشتر شدن بیننده‌های جدی این سینمای ارزشمند باشیم. بدون شک ادامه روند نمایش فیلم‌های کوتاه مخاطبان این سینما را قطعاً افزایش می‌دهد چرا که فکر می‌کنم تماشاگر امروز اتفاقاً علاقه‌مند به دیدن فیلم کوتاه است اما خودش نمی‌داند.

این کارگردان درباره انتخاب پلتفرم «فیلم‌نت» برای نمایش آثارش گفت: اولین نمایش پلتفرمی را با فیلم کوتاه «هاله» تجربه کردم که در «وُدیو» این فیلم نمایش داده شد. از آنجا که ودیو یک پلتفرم مخصوص نمایش فیلم کوتاه است شاید نتوانسته آنچنان شناخته شده باشد و بیشتر مخاطبانش فعالان عرصه فیلم کوتاه و دانشجویان هستند. به همین دلیل تصمیم گرفتم هر سه فیلمم را در یک سکوی نمایش مطرح‌تر عرضه کنم تا بتوانم فیلم‌ها را در معرض دید طیف گسترده‌تری از مخاطبان قرار دهم و از بین پلتفرم‌ها به این دلیل این پلتفرم را انتخاب کردم که به نظرم به استانداردهای بین‌المللی نزدیک‌تر است.

وی در پایان اظهاراتش درباره تأثیر حضور بازیگران مطرح در فیلم‌های کوتاه گفت: من فکر می‌کنم بازیگران مطرح در کنار تولیدکنندگان فیلم کوتاه و پلتفرم‌ها می‌توانند ضلع سومی باشند که به رونق این سینما کمک کنند. سال‌ها پیش وقتی آقای حسین پاکدل مدیر تئاتر شهر تهران شد سیاستی را در نظر گرفت که از چهره‌های سینمایی برای حضور در نمایش‌های تئاتر دعوت کرد و به واسطه حضور چهره‌ها مردم که در آن زمان خیلی توجهی به تئاتر نداشتند، به سالن‌های نمایش آمدند. اگر امروز تئاترهای ما به رونقی بهتر نسبت به گذشته رسیده‌اند به دلیل همان سیاستی است که آقای پاکدل سال‌ها پیش اجرایی کرد و فکر می‌کنم همین نگاه و ایده را اگر در سینمای کوتاه هم اجرا کنیم مطمئناً می‌توانیم به نتایج فوق‌العاده‌ای در عرصه اقتصاد سینمای کوتاه برسیم.