مسلم خراسانی کارگردان «داستان باغ وحش» درباره این نمایش که در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است، توضیحاتی داد

 

به گزارش سایت خبری تئاتر: مسلم خراسانی کارگردان «داستان باغ وحش» درباره اجرای این نمایش گفت: نمایش «داستان باغ وحش» از جمله آثار شناخته شده ادوارد آلبی است که در آن نویسنده مضامین مهمی را مطرح می کند.

او درباره تغییراتی که در متن اصلی برای اجرا داده است گفت: ما برای روی صحنه بردن این اثر نمایشی تقریبا به متن اصلی ادوارد آلبی وفادار بودیم و تغییرات زیادی در نمایشنامه داده نشده اما بیشتر تاکیدمان روی طراحی صحنه نمایش بوده است به این شکل که در صحنه فقط شاهد یک نیمکت هستیم که در انتهای سمت چپ صحنه  قرار دارد. با استقرار نیمکت در این مکان یک خط اریب در مقابل ایستایی بازیگر نقش جری در صحنه شکل می گیرد. تلاش کردیم با این طراحی و فضاسازی، درون مایه های اصلی این اثر را به مخاطب نیز منتقل کنیم.

کارگردان نمایش داستان باغ وحش با بیان اینکه تعداد قابل ملاحظه ای از آثار نمایشی که در دوره اخیر به روی صحنه میروند به گزینش و انتخاب رویکردهای اجرایی ای دست میزنند که بیشتر به جذب مخاطب و تماشاگر معطوف است افزود: فرم و سبک در نمایش داستان باغ وحش بدبن منظور سازماندهی نشده است.

خراسانی افزود: همواره در تمامی آثار نمایشی نشانه ها و مفاهیم مورد نظر اجرا گران فریاد زده نمیشود .به بیانی بهتر بر خلاف شیوه های مرسوم ویا تجربه های بسیار چشمگیر ،برجسته کردن محتوای اندیشگانی و زیبایی شناسی در پاره ای آثار بنا به دلایلی، به گونه ای است که امکان تشخیص و تفسیر این نشانه ها برای ادراک گران به راحتی و به دور از ظریف نگری اتفاق نخواهد افتاد.

نشانه ها در طول یک اجرا هر چند در ظاهر ثابت و بدون تغییر باشند همواره یک معنی ثابت نداشته و با پیشروی رویدادها و تغییر بافت نمایشی لایه ها و ابعاد معنایی تازه تری به خود میگیرند.

 شمار قابل ملاحظه ای از آثار نمایشی نیز به روی صحنه میرود که به نقد و قضاوت ادراک گران آنها اجراهایی باصطلاح ((بد))،((خیلی بد))یا ((واقعا بد))معرفی شده و در صورتی که ارتباط موثر با ادراک گر ملاکی برای تعیین خوب یا بد بودن (ارزش گذاری) اینگونه آثار قرار گیرد، چه بسا بتوان گفت: این آثار دچار ((شکست)) شده اند.

بدون شک در صورتی که نشانه های هرچند در ظاهر غیر برجسته که به گونه ای ظریف و دقیق در اثری نمایشی لحاظ شده اند با همان دقت و ظرافت نگریسته نشود و ادراک گران علاوه بر معانی صریح و باصطلاح واضح و مشخص این نشانه ها ،معانی ضمنی و باصطلاح پنهان آنها را مد نظر قرار ندهند ،هر اثر نمایشی دیگری نیز میتواند در زمره ی طبقه بندی های فوق از (( بد بودن)) و((شکست خوردن ))قرار گیرد.

کارگردان نمایش داستان باغ وحش افزود:بعید نیست این اصطلاح ((بدبودن))،آگاهانه به عنوان نشانه ای کلیدی در راستای مقاصد زیبایی شناسانه و محتوایی یک اثر مورد لحاظ قرار گرفته باشد هر چند که در اغلب موارد این مشخصه به عنوان ضعف گروه اجرایی دانسته می شود اما شاید ساده ترین راه برای آغاز درک این ((انتخاب شکست))توسط گروه اجرایی مطرح کردن این پرسش باشد که : چرا علی رغم امکان های دیگری که وجود داشته دست به چنین انتخابی زده است؟

خراسانی در ادامه با بیان اینکه داستان باغ وحش از موسیقی و نظام موسیقایی به گونه ای مرسوم بهره نمیبرد افزود : تعبیری وجود دارد از یوجینیو باربا کارگردان فرانسوی که «نمایشنامه سکوت های منقطع است» و ما نیز پیرو این تعبیر و به دلیل اهمیت یکی از تم های برجسته داستان باغ وحش -انزوا و تنهایی-  و انسانهایی که ناخواسته در سکوت ناشی از این تنهایی فرو رفته اند سکوت را به عنوان یک عنصر اساسی در راستای فضا سازی و ساخت موسیقی درونی نمایش بکار بسته ایم،همگام با پیشرفت کنش نمایشی  صدای پارک ماشین هواپیما و پرنده استفاده کردیم که از ابتدای شروع نمایش در فضا پخش می شود.

کارگردان نمایش داستان باغ وحش با بیان اینکه در سالن تماشاخانه استاد انتظامی نشانه گذاری های مورد نظر گروه اجرایی ما به صورت کامل امکان تحقق یافتن نداشت، افزود: یکی از ایده های اصلی که ما در هماهنگی با محتوای نمایشنامه مورد نظر قرار گرفته بود باز گذاشتن در های سالن در کل زمان اجرا بود.

یکی از دلایل این انتخاب قائل شدن حق انتخاب برای ماندن و ترک سالن توسط مخاطب بود اما متاسفانه بنا به ظوابط و شرایط سالن این امر امکان پذیر نشد.

خراسانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دقایق اولیه نمایش تا حدی مخاطب را خسته میکند گفت:  بهتر است قسمت آغازین نمایش را که با سکون و سکوت های قابل ملاحظه ای در هم تنیده است را در کنار هیجان و ضربان انتهایی کار مورد بررسی و توجه قرار دهیم.

مترجم، طراح و کارگردان نمایش داستان باغ وحش افزود : ما در طراحی نظام های صحنه ای  نمایش از طراحی هارمونیک بهره بردیم. بدین صورت که نظام های طراحی صحنه و دکور، نور، بازیگری(حرکت،صوت،لحن) و ...  به گونه ای سازماندهی شدند که در عین هماهنگی که در همنشینی میان آنها به چشم میخورد هماهنگی چشمگیر و قابل ملاحظه ای نیز با درون مایه های نمایشنامه در آن به چشم میخورد .

وی همچنین خاطر نشان کرد: اگر هیچ سکوتی نداشته باشیم محتوای عمیقی که در نمایش هست را نمیتوان برای ادراک گران تصویر کرد و تجسم بخشید بلکه تنها باید از سکوت و تنهایی حرف زد.

خراسانی درباره طراحی صحنه این نمایش گفت: ما در طراحی نظام های صحنه ای نمایش از طراحی هارمونیک بهره بردیم.بدین صورت که نظام های طراحی صحنه و دکور، نور، بازیگری(حرکت،صوت،لحن) و ...  به گونه ای سازماندهی شدند که در عین هماهنگی که در همنشینی میان آنها به چشم می خورد هماهنگی چشمگیر و قابل ملاحظه ای نیز با درون مایه های نمایشنامه در آن به چشم می خورد .

وی همچنین خاطر نشان کرد: اگر هیچ سکوتی نداشته باشیم محتوای عمیقی که در نمایش هست را نمی توان برای ادراک گران تصویر کرد و تجسم بخشید بلکه تنها باید از سکوت و تنهایی حرف زد.

 

تئاتر «داستان باغ وحش»

 

 

اخبار مرتبط:

پیکر بهرام ریحانی پنجشنبه تشییع می شود

ایرج راد: قطع بیمه طلایی روند درمان هنرمندان تئاتر را متوقف کرده است

نمایش «آنم آرزوست» به صحنه نرفت

گزارش تصویری نمایش «آنسفالیت» کارگردان: سیاوش بهادری راد

«آمستردام»،نمایشی که هر اجرا ۵ مخاطب می‌پذیرد

محمد حاتمی نمایشنامه‌ی پاکدل را اجرا می‌کند

بازیگران نمایش جدید حسن معجونی چه کسانی هستند؟

معرفی سالن‌های میزبان جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی

دعوت مرضیه برومندبرای دیدن نمایش «تیستوی سبز انگشتی»

«پائیز» دوباره دو اجرایی شد

اجرای نمایش «اسب‌های پشت پنجره» متوقف شد