مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: وضعیت تئاتر کشور در کل خوب نیست، شرایطی پیش آمده که به‌سختی چراغ تئاتر روشن نگه داشته می‌شود.

 

سایت خبری تئاتر: رحمت امینی در اختتامیه پنجمین جشنواره استانی نمایش‌های کوتاه "صحنه " و نمایشنامه‌خوانی "بیان" اظهار کرد: هنرمندان تئاتر وظیفه دارند در این شرایط همواره در صحنه تئاتر حضور داشته باشند و وقتی چراغی در این عرصه روشن می‌شود قدر آن را بدانند.

او با بیان این‌که تئاتر با تلویزیون و سینما متفاوت است، ادامه داد: در این سال‌هایی که گذشت، اگر بچه ‌ای تئاتر به سینما و تلویزیون راه پیدا نمی‌کردند، اوضاع سینما و تلویزیون از این که هست خیلی بدتر بود، البته با کوچ این هنرمندان به آن طرف، اوضاع تئاتر کمی نابسامان شد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تاکید کرد: هنرمندان تئاتر این را به یاد داشته باشند وقتی که می‌خواهند روی صحنه بروند، قرار است با چه پشتوانه‌ای وارد صحنه شوند؛ نمایشی که می‌خواهد روی صحنه برود، فارغ از فکر و اندیشه و پژوهش نباشد. اگر تئاتر با فکر و اندیشه همراه باشد و درست انجام شود به هیچ نظارتی نیاز ندارد و هیچ ممیزی را برنمی‌دارد.

امینی گفت: امیدوارم با تدابیر حوزه هنری استان و مرکز، بتوانیم این جشنواره را با غنای بیشتری در دوره‌های آینده برگزار کنیم.

او با تأکید بر تشکیل یک اتاق فکر برای برگزاری دوره‌های بعدی جشنواره نمایش‌های کوتاه صحنه، ادامه داد: باید اتاق فکری تشکیل داد تا این چراغی که با هزاران زحمت روشن می‌شود، نور و ثمر بیشتری داشته باشد.

وی با بیان این‌که اگر تئاتر هر شهری پر رونق باشد نشانگر ارتقای فرهنگی آن شهر است، افزود: اگر سالن‌های نمایش مملو از تماشاگر باشد و نمایش‌ها جذاب و دیدنی باشند یعنی این‌که شهر پیشرفت کرده و آن شهر کتابخوان است.

رضا میرزایی نیز در این آیین اظهار کرد: جشنواره استانی نمایش‌های کوتاه صحنه، یک سیر تکاملی داشته و هنرمندانی که در این جشنواره شرکت کرده‌اند، کم‌کم با مولفه‌های یک نمایش کوتاه آشنا شدند و قطعا برای این‌که تعالی پیدا کند باید به عرصه پژوهشی و نظریه‌پردازی وارد شویم و این حرکت ایجادشده را به یک جریان تبدیل کنیم تا بتوانیم از این حرکت به نحو شایسته بهره ببریم.

رییس حوزه هنری استان مرکزی افزود: باور ما این است که هنر تئاتر، یک هنر شریف است و کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند باید با دقت و حساسیت بیشتری برای تولید یک اثر نمایشی گام بردارند.

او در پایان بر لزوم تأمل بیشتر هنرمندان این عرصه در تولید آثار نمایشی تأکید کرد.

خلیل‌الله خسروبیگی نیز گفت: همزمان با پایان مهلت ارسال طرح و متون نمایشی، 65 اثر از سطح استان در دو بخش به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و پس از بازخوانی آثار تعداد 50 طرح و نمایشنامه برای حضور در مرحله بازبینی معرفی شدند.

دبیر پنجمین جشنواره استانی نمایش‌های کوتاه صحنه و نمایشنامه‌خوانی بیان ادامه داد: در تاریخ 15 و 16 بهمن‌ماه توسط محمدرضا آزاد، پیام عزیزی و خلیل‌الله خسروبیگی، 38 نمایش مورد ارزیابی و بازبینی قرار گرفت که در نهایت، 12 نمایش در بخش صحنه و پنج نمایش در بخش نمایشنامه‌خوانی برای حضور در مرحله نهایی جشنواره معرفی شدند.

وی افزود: این آثار از تاریخ چهارم تا هفتم اسفندماه در بخش "صحنه" توسط هیات داوران شامل دکتر عطاءالله کوپال، حجت‌الله سبزی و کوروش نریمانی و در بخش نمایشنامه‌خوانی توسط امیر زاوش، آرش زرنیخی و رضا یونس‌فرد داوری شدند. حضور 38 گروه در مرحله بازبینی، خلق 24 نمایشنامه توسط هنرمندان جوان به‌منظور حضور در جشنواره و همچنین جدیت و شور برآمده از شعور این هنرمندان، برای این مجموعه باعث سربلندی و ایجاد امید و دلگرمی برای پیمودن این راه طولانی است.

 در این مراسم بیانیه هیئت داوران بخش نمایشنامه‌خوانی توسط آرش زرنیخی خوانده شد.

در بخش نمایشنامه‌خوانی بیان، مهدیه نظری به خاطر نقش‌خوانی زن و حسین جهانگیری به‌ خاطر نقش‌خوانی مرد برای نمایش «نفرین» و مهسا افتحی به خاطر کارگردانی نمایش «همه چیز درباره اقای ف» تقدیر شدند.

رتبه اول در بخش نقش‌خوان مرد از آن آرش رضایی به خاطر بازی در نمایش «اعتراف» شد. رتبه برتر بخش نقش‌خوان زن به مهناز سبزیچی به خاطر ایفای نمایش «یک دقیقه فریاد» تعلق گرفت. نویسنده برگزیده و کارگردان برگزیده نیز به ترتیب عابد حدودی و حشمت‌الله زارعی برای نمایش «شیروانی» شدند.
 

اخبار مرتبط:

پیکر بهرام ریحانی پنجشنبه تشییع می شود

ایرج راد: قطع بیمه طلایی روند درمان هنرمندان تئاتر را متوقف کرده است

نمایش «آنم آرزوست» به صحنه نرفت

گزارش تصویری نمایش «آنسفالیت» کارگردان: سیاوش بهادری راد

«آمستردام»،نمایشی که هر اجرا ۵ مخاطب می‌پذیرد

محمد حاتمی نمایشنامه‌ی پاکدل را اجرا می‌کند

بازیگران نمایش جدید حسن معجونی چه کسانی هستند؟

معرفی سالن‌های میزبان جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی

دعوت مرضیه برومندبرای دیدن نمایش «تیستوی سبز انگشتی»

«پائیز» دوباره دو اجرایی شد

اجرای نمایش «اسب‌های پشت پنجره» متوقف شد