ابراهیم داروغه‌زاده یکی از مدیران باسابقه صداوسیما، با حضور در برنامه «جام جم» که این روزها از شبکه یک سیما پخش می‌شود، نکات جنجالی را در رابطه با سلبریتیسم و مدیریت مدیران ارشد سازمان صداوسیما بیان کرد.

چارسو پرس: ابراهیم داروغه‌زاده، مدیرگروه اجتماعی پیشین شبکه اول سیما، در قسمت دوم برنامه «جام جم »که ۱۳ شهریورماه ۱۴۰۲ از شبکه یک سیما به تهیه‌کنندگی مصطفی هیودی و با سردبیری و میزبانی سید احمد موسوی صمدی و کارگردانی مصطفی امامی با رویکرد نقادانه پخش شد، درباره محوریت سلبریتی نکات جنجال برانگیزی را عنوان کرد: سلبریتی‌ها افراد مشهوری هستند که در زمینه‌های مختلف علمی، سیاسی، ورزشی و هنری طرفداران زیادی داشته باشند و رسانه‌های جمعی خیلی به گستردگی طرفداران این افراد کمک می کنند. با ظهور رسانه های اجتماعی در سال ‌های گذشته سلبریتی‌ها هم تاثیرگذاری بیشتری پیدا کردند و دامنه مخاطب آن‌تا بیشتر شده است.

او ادامه داد: فکر می‌کنم هر دولت و حکومتی باید بتواند از این ظرفیت استفاده کند؛ چرا که ما چه بخواهیم چه نخواهیم هرکدام از این افراد طرفدار دارند و می توانند سلایق مختلف را نمایندگی کنند و باید بتوانیم با این افراد وارد تعامل شویم تا در راستای منافع ملی از حداکثر ظرفیت‌ این افراد استفاده کنیم.

این مدیر اسبق صداوسیما تصریح کرد: ما به جای سلبریتی ستیزی باید از ظرفیت بالقوه که وجود داشته در جهت منافع ملی بهره ببریم و شرط اول آن این است که نگاه ملی داشته باشیم و با تمام سلبریتی‌ها هم مانند بقیه اقشار جانعه می توانند مواضع و فعالیت‌هایی داشته باشند که در راستای منافع و امنیت ملی نباشد. باید قانون آنقدر شفاف باشد که با همه متخلفین اعم از مسئولین و سلبریتی‌ها، مدیران و… برخورد قانونی کند و نگاه جناحی نباشد. بخش مهمی از مردم فکر می کنند برخورد حاکمیت و نهادهایی چون وزارت ارشاد و صداوسیما جناحی است و این یک مشکل اساسی است چرا که این برخورد منصفانه نیست.

داروغه‌زاده درباره حذف چهره‌ای همچون عادل فردوسی‌پور از رسانه ملی گفت و نقد مرد: اگر نگاه‌مان و برخوردمان با سلبریتی‌ها نگاه ملی باشد یعنی اگر فکرکنیم این سلبریتی‌ها ظرفیتی‌ هستند که ما در راستای منافع ملی با آن‌ها تعامل کنیم، مهم است. علت اینکه عادل فردوسی‌پور مجری و تهیه کننده برنامه ای که مخاطب چند میلیونی داشت و پرمخاطب‌ترین برنامه‌های صداوسیما را چندین سال روی آنتن می‌برد و محبوب بودند چرا امشب در جشنواره جام جم از نظر داوران بهترین برنامه شناخته می شود و از طرف مردم تندیس را می گیرد و هفته دیگر حذف می‌شود؟

او متذکر شد: هیچ مدیر شبکه‌ای اجازه ندارد برنامه‌های که ۲۰ میلیون مخاطب دارد حذف کند و بگوید اقتضای مدیریتی بود؟ کی آن مدیران را گذاشته است. تیم ملی ایران ۱۲ لژیونر خارجی دارد شما باید برای این تیم مربی بگذارید که قابلیت تعامل با این بازیکنان را داشته باشد اگر از لیگ سه یک مربی بیاورید در تیم ملی، معلوم است که نمی‌تواند با طارمی تعامل کند و بعد هم بگوید حذفش کردیم چون اقتضای مدیریتی است. مدیر باید قدرت تبیین و اقناع افراد و زیر دستان خود را داشته باشد. اگر گفت‌گویی با عادل فردوسی‌پور شده است و او قانع شده است باید ابن مدیر در قاب تلویزیون مردم را قانع کند و شفاف‌سازی کند.

داروغه‌زاده خاطرنشان کرد: مهمترین نهاد جمهوری اسلامی ایران رادیو و تلویزیون است و وظیفه خطیری دارد چرا که صداوسیما در دنیا منحصر به فرد است و تلویزیون خصوصی نداریم و فقط یک تلویزیون داریم که منحصر به حاکمیت است، پس باید به همین اندازه برایش اهمیت قائل شویم. ریزش مخاطب صداوسیما یعنی ریزش مخاطب صندوق رای!

مدیر اسبق گروه اجتماعی شبکه یک سیما ضمن بیان اینکه فرزاد حسنی، رضا رشیدپور، سیاوش صفاریان‌پور هرکدام از این‌ها برندهایی بودند که خود تلویزیون آن‌ها را بزرگ کرده‌ است، عنوان کرد: رسانه ملی در ۲۰ سال سرمایه‌گذاری کرده است که این افراد شهرت پیدا کنند و بتوانند تاثیرگذار باشند البته که استعداد و شخصیت خودشان هم بوده است و حالا که در جهت منافع و وحدت ملی هیچ‌کدام‌شان نیستند.

او اذعان داشت: من به رییس رسانه ملی انتقاد می‌کنم که می‌گوید هرکس دوست دارد بیاید و هرکی نه برود. شما یک نفر را آورده‌اید به قهرمان ملی ما توهین می‌کند. علی دایی را کل دنیا می‌داند که یک چهره محبوب شناخته‌شده ملی و جهانی است؛ تمام رویدادهای مهم جهان او را دعوت می‌کنند. خیلی‌ها ایران را با نام علی دایی شناخته‌اند و هزاران بار شادی در دل ملت آورده اما ایشان می‌گوید نه محبوب نیست!

داروغه زاده درباره صحبت‌های صادق کوشکی در قسمت پیشین برنامه «جام‌ جم» گفت: اجازه دارم که پاسخگوی نقطه نظرات ایشان باشم؟ امثال آقای کوشکی در شبکه‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند و رسانه‌های مختلف هم از ایشان حمایت می‌کنند و به همین پشتوانه و با روشتوهین به افراد مشهور و مهم و محبوب جامعه سلبریتی شده‌اند!

او ادامه داد: باید در نحوه مدیریت تجدیدنظر کنیم و تعامل ما با هنرمندان و مجریان سلبریتی صداوسیما و قهرمانان ورزشی را قوی‌تر کنیم.

دبیر سه دوره از جشنواره فیلم فجر درباره صحبت‌های مجری برنامه «پاورقی» اظهار کرد: آقای محمدرضا شهبازی با ویدئویی که منتشر کردندگفتند که اگر این افراد بازگردند من دیگر برنامه اجرا نمی‌کنم و کلی توهین کردند و حتی به نظام هم اهانت کردند و حتما خودتان می‌دانید… ولی تلویزیون تصمیم گرفت به حرف ایشان گوش دهد.

داروغه‌زاده عنوان کرد: این‌ها بر اساس توییت و اظهارنظر سعید جلیلی است و بعد هم مدیر شبکه سه را حذف کردند. باید توجه داشت که با ریزش مخاطب شبکه‌های تلویزیونی، مخاطب ما می‌رود شبکه‌های معاند را می‌بیند و نمی‌دانم چرا مدیران به این موضوع اهمیت نمی‌دهند.

او متذکر شد: شبکه‌های اجتماعی عمر زیادی ندارند و خود رسانه ملی با آگاهی باید اطلاع‌رسانی کند و نباید واژه را با ارزش منفی پیدا کنیم و ارزش سلبریتی‌های محبوب را زیر سوال ببریم. خیلی از ستاره‌های سینما را می‌بینید که در شبکه‌های اجتماعی هم حضور ندارند، باید بتوانیم در لایه‌های مختلف با این افراد گفت‌وگو کنیم.

داروغه‌زاده تصریح کرد: من صحبت‌های آقای شهبازی را نزدیک به نگاه آقای جلیلی می‌دانم آیا این آقای مجری تلویزیون هر وقت صحبت کرد می‌شود به آن گفت مواضع شخصی اما به صحبت‌های دیگر محریان نمی‌توان گفت مواضع شخصی؟ خب اگر مواضع شخصی است، افراد را برگردانید.

همچنین او در برنامه زنده «جام جم» با انتقاد از پخش اعترافات سپیده رشنو در تلویزیون، گفت: اگر من مسئول بودم، اعترافات اجباری سپیده رشنو را پخش نمی‌کردم. لج مردم را در نمی‌آوردم. صداوسیما باید نگاه ملی داشته باشد و بین اصلاح‌طلب و اصولگرا تفاوتی قائل نباشد.

وی در پایان تاکید کرد: بعد از انتخابات دور دوم ریاست جمهوری روحانی، قرار شد سلبریتی‌های حامی روحانی در سال ۱۳۹۶ تنبیه بشوند. جناحی در کشور که امروز جریان سلبریتی‌ستیزی راه انداخته، در هر رقابتی که می‌خواهد وارد شود رقیبش را حذف می‌کند. این جناح وقتی می‌خواهد وارد مجلس شود می‌گوید شورای نگهبان کمک کند تا رقبای من حذف شود.