بعد از به صحنه بردن دو اثر «سه گانه اورنگ» و «آرامسایش»، محمد حاتمی، بهار 94 نمایشی با حال و های فانتزی به نام "پرواز ایکار" برای اجرا در تماشاخانه ایرانشهر را در دست تولید دارد

 

اختصاصی سایت خبری تئاتر/محمد وفایی: محمد حاتمی بهار 94 در تماشاخانه ایرانشهر با متنی از حسین پاکدل تحت عنوان "پرواز ایکار» چراغ این تماشاخانه را در سالن استاد ناظر زاده کرمانی روشن می کند
 

تجربه همکاری موفق سرفصل کار جدید

محمد حاتمی، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر تلویزیون و سینما، پیرامون تولید جدیدترین اثر نمایشی خود با نام « پرواز ایکار» به نویسندگی " حسین پاکدل " طی گفتگویی با خبرنگار سایت خبری تئاتر گفت: من یک تجربه قبلی با آقای حسین پاکدل داشته ام، چند سال پیش ایشان یک رمان به من معرفی کردند به نام « تنهائی پر هیاهو» نوشته  "هرابال" بعد از اینکه من رمان را خواندم بسیار پسندیدم و آقای پاکدل آن را  به نمایشنامه تبدیل کردند و اجرای آن را پیشنهاد کردند که بعد از استقبال من از این طرح، نمایشنامه آن توسط حسین پاکدل نوشته شد و من آنرا همان سال با اسم " پروانه های آسیائی " کار کردم .

نمایشنامه بسیار زیبائی بود که رنگهای مختلف از زندگی انسان در زمانهای مختلف و شخصیت های جذابی که در آن حضور داشتند دیده می شد و تمام اینها عاملی بود برای ترغیب من برای اجرای این نمایشنامه که البته در دوره اجراهای خود نمایش موفقی شد .

 

جذابیت متن اشتیاقم را دو چندان کرد

این کارگردان تئاتر افزود: جدای نوشته حسین پاکدل که به قلمش اعتقاد دارم، اینکه ایشان تئاتر را می شناسد، نه فقط به دلیل اینکه در دوره هایی از مدیران هنری لایق و کارآمد حوزه تئاتر بوده است، بلکه اشراف دارند به دانش تئاتر و نمایش و این خیلی مهم است زمانی که ما می خواهیم دست به قلم ببریم و نمایشنامه ای بنویسیم . همکاری قبلی که منجر به روی صحنه رفتن یک نمایش خوب شد و در ادامه این همکاری رمان دیگری به من معرفی شد به نام " پرواز ایکار " نوشته "رومن کِنو" ترجمه کاوه سیدحسینی که آنرا خواندم و بعد از سپری شدن زمان نسبتاً طولانی و خواندن چند رمان دیگر، کارهای دیگری را روی صحنه بردم و بعد از چند سال از حسین پاکدل خواستم که همان رمان که پیشنهاد کرده بود را بنویسد که ایشان لطف کردند و طی یک سال نگارش آن را با ظرافت و صبوری به انجام رسانده و این رمان- فیلمنامه را تبدیل به نمایشنامه کرده و این شد سرآغاز این کار .

برای اجرا ترفندهای خود را دارم

کارگردان سه گانه اورنگ شیوه های اجرائی مدنظر خود را چنین توصیف کرد : من دستی در متن نمی برم اما سهم خودم را به لحاظ کارگردانی در اجرای آن اضافه میکنم، و این نمایشنامه را برای نمایشی شدن آماده میکنم و ترفندهای کارگردانی خود را برای خلق نمایشی این اثر به کار می بندم . آقای ناصح کامکاری که خود از نویسندگان و کارگردانان تئاتر هستند طراحی صحنه این کار را بر عهده دارند، طی صحبتهائی که با هم داشتیم، سعی کردیم آنچه که روند قصه به ما می دهد را برای طراحی ها به کار ببندیم و با توجه به بهره گیری از نشانه های فضاهای نسبتاً فانتزی که در قصه جریان دارد کار را جلو ببریم.

آدمهای نمایش به گونه ای قالب کارتونی دارند و از قصه بیرون می آیند که همه ما تا قسمتی با این جنس شخصیت ها آشنائی داریم که من را به جهتی سوق می دهد که از اجرای کار به شکل واقع گرایانه محض و رئالیستی پرهیز کنم .

باید ارتباط و باورپذیری برای مردم ایجاد کرد

کارگردان «آرامسایش» در قیاس کار جدید با آثار قبلی اش افزود: من برای کارگردانی نمایشها و کارهای جدیدم چیزی را از قبل پیش بینی نمیکنم، اجازه می دهم که ببینم سیر اتفاقها مرا به کدام سمت هدایت می کند و اعتقاد دارم که هر قصه ای راز و رمز و طراحی خودش را دارد.

من در دو کار قبل روی قصه های ایرانی با فرهنگ بومی خودمان کار میکردم که طراحی ، شکل و میزانسن های خود را می طلبید و جوری من را هدایت میکرد که من باید از اقلیم خودم بهره جسته یا شبیه سازی می کردم چون هم ادبیاتش و حرفی که می زدند مربوط به اقلیم ما بود و مساله شان خاص بود. یک زمانی مفاهیم عام هست مثل آثار شکسپیر که نوشته هایش مفاهیم جهانی دارد و فقط قالب آن تغییر می کند . اما یک زمانی هست که جغرافیا قائل میشویم و آنموقع است که باید به سراغ زبان و مفاهیم خاص آن جغرافیا و فرهنگ آدمهایش برویم و کار را در قالب مفاهیم همان اقلیم اجرا کنیم.

بازیگر رند خلوت نشین در ادامه راجع به استقبال از آثار قبلی خود گفت: در دو نمایش اخیر بازخورد مخاطبان خیلی خوب بود . من اصل را بر ارتباط می گذارم. من می گویم هر حرفی را که می خواهم بگویم باید به شکلی باشد که با مردم ارتباط برقرار کند و هر چیزی که نمایش می دهم نمونه نوعی در اجتماع داشته باشد که مردم آنرا درکش می کنند، از آدم گرفته تا قصه.

 اعتقاد دارم که هر چیزی در جهان ما به ازائی دارد، واقعیتی دارد که فقط ما آنرا از نقطه نظر خود و زاویه نگاه خود برای تماشاگر به نمایش می گذاریم . بازیگر سریال حلقه سبز تاکید کرد : منظور من پرداختن به معضلات اجتماعی نیست، نقطه نظر من " انسان " است . هر چیزی که به انسان بپردازد و به دغدغه های آن و به طور کلی به انسان نگاه می کند نقطه نگاه من است و به آن علاقه دارم . انسان در اجتماع ، انسان در انزوا ، انسان در خود و از این دست . دغدغه های انسان موضوع مورد علاقه من است  .

برای داشتن چنین گروهی شانس آوردم

محمد حاتمی درباره گروه اجرائی و روند تمرینات گفت : ملاک انتخاب بازیگران برای من توانائی آنها بوده . صرف اینکه یک بازیگر بتواند خوب دیالوگ بگوید ، من آنرا توانائی نمی دانم . یک بازیگر باید بتواند خوب حرف بزند ، خوب راه برود ، انرژی داشته باشد ، صدای خوبی باید داشته باشد چه در کلام چه در خواندن و حتی الامکان بتواند خوب ساز بزند . علاوه بر اینها بازیگر باید صاحب فرهنگ و اندیشه باشد و پیشرو باشد در روند تولید نمایش . وی در پایان اضافه کرد : من خوشحالم که با این تیم کار میکنم . از این بابت که من برای انتخاب این گروه خیلی زحمت کشیدم چون همه بازیگرها که همیشه در دسترس و کنار کارگردان نیستند که بتواند راحت انتخاب کند و باید گزینه های مختلفی داشته باشد و من ازین بابت شانس اوردم که گروه خوبی را با توانائیها و ویژگیهائی که قبلاً اشاره کردم گرد هم جمع و دعوت من را پذیرفتند و ازین بابت خوشحالم .  

در نمایش پرواز ایکار به نویسندگی حسین پاکدل و کارگردانی محمد حاتمی و تهیه کنندگی حجت علیخانی ، بازیگرانی چون : (به ترتیب الفبا) امیرکاوه آهنین جان ، کوروش تهامی ، سینا رازانی ، عماد سالکی ، تینو صالحی ، آزاده صمدی ، روح اله کمانی ، پریسا فلاح زاده  و .... ایفای نقش می کنند . طراحی صحنه را ناصح کامگاری به عهده دارد و آهنگساز بهرنگ معتمدی، دستیار و برنامه ریز هلیا کریمی می باشد و طراح لباس هلیا شکری ، منشی صحنه رویا یعقوبی ، مشاور رسانه ای و عکاس محمد وفائی در این گروه همکاری می کنند .    
 

اخبار مرتبط:

کاریکاتور هفته/ مرگ

گزارش تصویری نمایش «دربسته» کارگردان: مریم امینی

رحمت امینی: وضعیت تئاتر در کل خوب نیست

اظهارات معتمدآریا و فردوسی‌پور در یک نشست فوتبالی

چه نمایش هایی در تهران روی صحنه است؟

جشن ٥٠ سالگى دانشكده سينما تئاتر برگزار شد.

بهرام ریحانی آرام گرفت

تئاتر «آنسفالیت» در تماشاخانه استاد انتظامی آغاز شد

ایرج راد: قطع بیمه طلایی روند درمان هنرمندان تئاتر را متوقف کرده است