ناصر حسینی‌مهر کتاب «اکسپرسیونیسم، دادائیسم، پست مدرنیسم» را که اثری تألیفی و پژوهشی است به همراه اولین نمایشنامه‌های اکسپرسیونیستی جهان توسط انتشارات «نگاه» راهی بازار کتاب کرد.

 

سایت خبری تئاتر: حسینی‌مهر درباره جدیدترین کتاب تألیفی و پژوهشی خود در عرصه تئاتر گفت: کتاب «اکسپرسیونیسم، دادائیسم، پست مدرنیسم» توسط انتشارات «نگاه» چاپ شد. این کتاب در ۳۰۰ صفحه و بیشتر با تمرکز بر اکسپرسیونیسم و بخصوص دادائیسم در تئاتر منتشر شده است.

وی درباره محتوای این اثر پژوهشی، توضیح داد: تا به حال در ایران ترجمه‌های زیادی درباره سبک اکسپرسیونیسم داشته‌ایم که بیشتر در حوزه نقاشی و سینما بوده‌اند اما در حوزه تئاتر، کتاب یا منابع قابل توجهی درباره اکسپرسیونیسم و به ویژه دادائیسم نداشته‌ایم. سعی کردم با اتکا به مبانی معتبر فرانسوی و آلمانی و با درکی که از سال‌ها فعالیت در این ۲ مکتب داشتم، این کتاب را بنویسم زیرا جای چنین اثری را خالی می‌دیدم.

این مدرس و کارگردان با سابقه تئاتر با اشاره به استفاده از ۲۴ عکس رنگی اورجینال و همچنین ۳۰ عکس سیاه و سفید در رابطه با اکسپرسیونیسم و دادائیسم در تئاتر در کتاب «اکسپرسیونیسم، دادائیسم، پست مدرنیسم»، از انتشار اولین نمایشنامه‌های اکسپرسیونیستی جهان در این کتاب خبر داد.

حسینی‌مهر افزود: این ۲ نمایشنامه کوتاه توسط ۲ نقاش صاحب‌نام اکسپرسیونیست جهان نوشته شده‌اند که یک اثر با عنوان «طنین زرد» توسط واسیلی کاندینسکی و دیگری با عنوان «مرد آدمکش، امید زنان» توسط اسکار کوکوشکا نوشته شده است. 

کارگردان نمایش‌های «هملت ماشین» و «مائوزر» یادآور شد: در این کتاب علاوه بر مبانی و تعاریف، سعی کردم نویسندگان مطرح جهان در حوزه اکسپرسیونیسم را که در ایران شناخته شده نیستند، معرفی کنم؛ نویسندگانی همچون ارنست تولر، کارل سوگمایر، مارکس راینهارد و گئورگ هایم. 

وی با اشاره به تلاشی ۳ ساله در تألیف کتاب «اکسپرسیونیسم، دادائیسم، پست مدرنیسم» اظهار امیدواری کرد که این کتاب بتواند برای دانشجویان و هنرمندان تئاتر مفید واقع شود.

اخبار مرتبط:

نصیریان رییس شورای سیاست گذاری جشنواره آئینی سنتی شد

ایکار بر فراز ایرانشهر به پرواز در می آید

تئاتر شهر ۱۲ اسفند ماه تعطیل است

فراخوان دهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر رضوی منتشر شد

«یک صبح ناگهان» توسط کانون ملی منتقدان تئاتر ایران نقد شد

«بیوه‌های غمگین سالار جنگ» دوباره اجرا می شود

رحمت امینی: وضعیت تئاتر در کل خوب نیست

کاریکاتور هفته/ مرگ