۲۱ شهریور ماه در تقوم به عنوان روز ملی سینما ثبت شده که به همین مناسبت پیام های تبریکی از سوی نهادها و افراد مختلف ارایه شده است.

چارسو پرس: همزمان با روز ملی سینما، افراد و نهادهای مختلف فرا رسیدن این روز را تبریک گفتند.

پیام رئیس سازمان سینمایی

متن پیام محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی به این شرح است:

«به نام خالق زیبایی‌ها

خانواده محترم سینمای ایران، روز ملی سینما بر شما مبارک باد.

امروز به بهانه روز ملی سینما، سینمای شریف ایران، سینمایی که سلامت، حرمت، اعتبار و آبرو دارد، کنار هم خواهیم بود و میراثی را که در چهل سال اخیر، زیر این چتر بزرگ فراهم شده، قدر می‌نهیم.

سینمای ایران، در سال‌های دشوار و آزمون‌های سخت، همواره سربلند و پرافتخار درخشیده است. آنچنان که امروز، ما را در سراسر جهان، با سینمای ایران و افتخارات آن می‌شناسند، نام‌ها و یادبودها در محافل مختلف و رویدادهای بین المللی طنین می‌اندازند و در منطقه، کشورهای همسایه، سینمای ایران را متر و معیار قرار می‌دهند. به مناسبت این روز همچنان بر عهدی که با شما بسته‌ام، تاکید می‌کنم.

به عنوان عضوی از خانواده بزرگ سینمای ایران، دغدغه‌های شما درباره مسائل معیشتی، اکران، نمایش و تولید فیلم‌ها را می دانم و از برخی مشکلاتی که همچنان، وجود دارد، آزرده‌ام. در این دو سال کوشیده‌ام، بر بحران‌ها غلبه کنم، دست یاری به سوی خانواده سینما دراز کرده و از آنان برای حل مشکلات، همفکری خواسته‌ام. گام‌های بزرگی برداشته‌ایم، بر دوران رکود پس از کرونا، غلبه کرده‌ایم و چرخ تولید همچنان می‌چرخد. سینماسازی در استان‌ها و مناطق دور از شهرهای بزرگ ادامه دارد. نسل تازه‌ای از سینماگران وارد فضای سینمای داستانی شده و در سینمای مستند و کوتاه شاهد رونق و جهش تولید و برگزاری جشنواره‌ها، پاتوق‌ها و گعده‌هایی برای نمایش فیلم هستیم.

تمرکز سازمان سینمایی دولت سیزدهم بر مدار عدالت در گستره فرهنگی است، جوانان خارج از شهرهای بزرگ، که پیش از این کمتر به آنها توجه می‌شد در کانون توجه قرار گرفته و با احیای سینمای استان‌ها، مسیر فیلمسازی‌شان را هموارتر کرده‌ایم.

ناگزیر، باید بگویم که در این مسیر، سنگ اندازی‌ها، اگر چه حرکت ما را کندتر کرد اما متوقف نشده‌ایم و نمی‌شویم. سینمای ایران به جریان پویای تولید فیلم و اشتغال نیاز دارد نه خط تولید بیانیه سازی و انشانویسی.»

پیام مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی

محمد حمیدی مقدم در یادداشتی برای روز ملی سینما نوشته است:

«سینمای ایران در دوره حیات و شکوفایی خود در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد نوزایی و بلوغ بوده است. سینمای مستند، محل و منبع این درخشش بوده و سینمای ایران، همواره وامدار اساتید، هنرمندان و استعدادهای درخشانی بوده که در ساحت سینمای مستند بالیده‌اند. روز ملی سینما، بر همه سینماگران، هنرمندان و هنردوستان ایرانی، به ویژه همراهان و دوستداران سینمای مستند فرخنده باد. به امید موفقیت روز افزون برای خانواده محترم سینمای مستند ایران.»

پیام بنیاد سینمایی فارابی

متن کامل پیام بنیاد سینمایی فارابی به مناسبت ۲۱ شهریور روز ملی سینما و خطاب به خانواده بزرگ سینمای ایران به شرح زیر است:

«هوالمصور

سینما هنر جان‌بخش و جمیع الاطرافی است که تصویر زندگی، نگرش اجتماعی، عقبه هویتی و نگاه تمدنی یک ملت را از دریچه هنر بر یافته از اندیشه، به تصویر می‌کشد. سینمای ایران به برکت انقلاب اسلامی در مسیر رویش قرار گرفت و با حضور سینماگران با دانش و خوش‌قریحه، در مسیر اخلاق، آگاهی و امید به نمادی از پیشرفت فرهنگی ایران تبدیل شد و خود را به دنیا معرفی کرد.

«روز ملی سینما» برای خانواده بزرگ و فرهیخته سینما، همچنین دوست‌داران هنر هفتم یادآور این روند رو به تعالی و تفاخر است. روز تکریم و قدردانی از سینماگران، بازیگران، دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران و نقدکنندگان این هنر خلاق و نوگرا است، مقام موی‌سپیدان و بزرگان سینمای ایران را ارج می نهیم و برای هنرمندان جوان سینما روزهای درخشان آرزو می‌کنیم.

روزهای شیرین توأم با همدلی را برای خانواده بزرگ سینما از خدای مهربان خواستاریم.»