کمال تبریزی و سفیر ژاپن در مراسمی همزمان با بزرگداشت روز ملی سینما بر گسترش روابط فرهنگی و هنری دو کشور تاکید کردند.

چارسو پرس: طبق گزارش رسیده ، مراسم روز ملی سینما روز گذشته، سه‌شنبه ۲۱ شهریور ماه با حضور تعدادی از هنرمندان و با همکاری جشنواره بین‌المللی جایزه "عکس ۵"، گالری لانژ دیان و مجموعه دیدنگار در خانه هنرمندان برگزار شد.

 این برنامه از طرف خانه - موزه "خیمه شب بازی ایران" به مدیریت ستاره اسکندری با اجرایی از سیاوش ستاری - بازیگر و عروسک گردان - با موضوع اتفاقات فرهنگی جاده راه ابریشم آغاز شد و در ادامه سیامک دری بازیگر و کارگردان تئاتر اجرایی محیطی بر اساس نوستالژی سینما با رویکرد دیالوگ‌های ماندگار تاریخ سینمای ایران داشت.

در بخشی دیگر ستاره اسکندری با تبریک روز ملی سینما گفت: همه ما دلتنگ روزگار خوش سینما هستیم. سینما همیشه متاثر از سنت هر کشور است و در کشور ما هم به این شکل است. امیدوارم مشکلات سینما برطرف شود و سینما به اوج خود بازگردد.

سپس مهدی شادی‌زاده دبیر جشنواره بین المللی جایزه "عکس ۵" گفت: این دوره از جشنواره به تاثیر سینمای ژاپن بر سینمای ایران می پردازیم و در نظر داریم به طور ویژه نقد و بررسی هایی صورت گیرد. در دوره های بعدی به تاثیر سینمای ایتالیا و فرانسه بر موج نو سینمای ایران می‌پردازیم و امیدواریم شرایط سینما بهبود یابد و شاهد رشد و پیشرفت بیشتر این هنر در کشورمان باشیم.

در ادامه سفیر ژاپن در سخنانی گفت: از عوامل این جشنواره بسیار تشکر می کنم که در این دوره به تاثیر سینمای یاسوجیرو اوزو بر موج نو سینمای ایران پرداختند. این کارگردان مانند گنجینه‌ای است که همه را تحت تاثیر قرار داده و بیشتر زندگی عادی خانواده را بیان می‌کند. فیلم‌های ایرانی برای ژاپنی‌ها بسیار ارزشمند هستند و همیشه این فیلم‌ها در ژاپن پخش می‌شود. تعاملات بین دو کشور همیشه برقرار است و امیدواریم ادامه دار باشد.

سپس کمال تبریزی نیز با حضور در جایگاه ضمن تبریک روز ملی سینما گفت: امیدوارم سینمای ایران از شرایط اسفناک بیرون آمده به دوران شکوفایی بازگردد. روابط فرهنگی میان ایران و ژاپن به قرون گذشته برمی‌گردد و در سال‌های اخیر درک متقابل به ویژه سینماگران هر دو کشور بیشتر بوده است. آثار زیادی که محصول مشترک ایران و ژاپن است تهیه و تولید شده‌اند. هنر سینما در عصر حاضر نقش کلیدی دارد و این دو کشور اقدامات متعددی در خصوص جلوگیری از تخریب هنر و فرهنگ انجام داده‌اند. امیدواریم این روابط بیشتر شود و فعالیت‌ها گسترش یابد.

در ادامه علیرضا شجاع نوری تهیه کننده و بازیگر از خاطرات خود از فیلم‌های "فرش باد" کمال تبریزی و فیلم "پنج" عباس کیارستمی و ساخت فیلم‌های مشترک ایران با کشورهای دیگر گفت.