نمایش «آنسفالیت» به کارگردانی سیاوش بهادری راد که روایت سرگشتگی یک اسب را با بیانی سمبولیستی و سورئال به تصویر می‌کشد تا ۲۵ اسفند در تماشاخانه استاد انتظامی روی صحنه است.

 

سایت خبری تئاتر/ مهر: سیاوش بهادری راد کارگردان نمایش «آنسفالیت» درباره استقبالی که تاکنون از این اثر نمایشی شده است به خبرنگار مهر گفت: این اثر نمایشی از ۵ اسفندماه اجرای خود را در تماشاخانه استاد انتظامی آغاز کرده است. خوشبختانه تا امروز استقبال از اجرا بسیار خوب بوده و نمایش توانسته با اکثر مخاطبان ارتباط خوبی برقرار کند.

وی افزود: در این نمایش تنها به دنبال فضاسازی شاعرانه و انتزاعی نرفتیم بلکه به دلیل هویت بخشی به چرخ و اسب این اجرا به سمت فضایی سمبولیستی  و در عین حال اکسپرسیونیستی و سوررئال گرایش دارد. همچنین در این نمایش از فیزیکال تئاتر روایی هم بهره گرفتیم بنابراین معتقدم فضای کلی اثر مدرن و متفاوت از کار درآمده است. خوشبختانه تا امروز هم منتقدان سخت گیر و هم عامه مردم با کار ارتباط برقرار کرده اند.

بهادری راد درباره داستان این اثر نمایشی گفت: این نمایش در لایه های زیرین داستان سرگشتگی انسان را به شکلی سمبولیستی به نمایش می گذارد. داستان نمایش روایت یکی از گاری های تفریحی جلوی بازار تهران است که در این روایت اسب گاری به دلیل حرفی که یکی از مشتری ها به او می زند قصد دارد به سمت یکی از کوه های شمال تهران برود و از خواب آلودگی مرد گاریچی استفاده کرده و به راه می افتد در این میان چرخ گاری هم مجبور است که با او همراه شود.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: در طول سفری که اسب آغاز می کند ما با چند محله تهران که حسی نوستالوژیک در مخاطب بر می انگیزد و اتفاقات متعددی روبرو می شویم. در این نمایش با کلاژی کلامی روبرو هستیم و من نیز تلاش کردم برخوردهای متفاوتی با یکی از اشعار سهراب سپهری داشته باشم.

وی در پایان صحبت هایش درباره نام نمایشنامه توضیح داد: «آنسفالیت» نام بیماری است که بین انسان و اسب مشترک بود و به دلیل فشارهای شدید و نامناسب روحی و جسمی به وجود می آید. به این ترتیب که در این بیماری تورم حاد مغز شکل گرفته و مغز از کار می افتد و شخص یا حیوان وارد کما می شود. در نهایت نیز بیمار از بین می رود. این بیماری مننژیت بسیار پیشرفته است و هدف از انتخاب این اسم برای نمایش معادل سازی استعاری رفتار انسان ها و اسب در موقعیت های دشوار و تحت فشار بوده است.

نمایش «آنسفالیت» از تاریخ ۵ تا ۲۵ اسفند ماه ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه استاد انتظامی روی صحنه می رود. وحید نفر، علیرضا کی منش، مجتبی رجبی، الهه افشاری، پرهام یدالله به عنوان بازیگر در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.

هسته اولیه نمایش «آنسفالیت» بر اساس قطعه شعری از مجموعه صدای پای آب، اثر شاعر فقید سهراب سپهری شکل گرفته است.
 

نمایش «آنسفالیت»

 

گزارش تصویری نمایش «آنسفالیت»

اخبار مرتبط:

نصیریان رییس شورای سیاست گذاری جشنواره آئینی سنتی شد

ایکار بر فراز ایرانشهر به پرواز در می آید

تئاتر شهر ۱۲ اسفند ماه تعطیل است

فراخوان دهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر رضوی منتشر شد

«یک صبح ناگهان» توسط کانون ملی منتقدان تئاتر ایران نقد شد

«بیوه‌های غمگین سالار جنگ» دوباره اجرا می شود

رحمت امینی: وضعیت تئاتر در کل خوب نیست

کاریکاتور هفته/ مرگ